Meldingen
Alles wissen

544/00R schakelt uit bij hoog volume

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
487 Bekeken
(@remie)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Beste freaks,

Al enige tijd hebben twee 544/00R's [544 met automatic schakelaar aan] het probleem dat ze na een korte tijd spelen uitschakelen bij een hoog volume.
Op het zelfde audio systeem zitten twee 544/50R [Zonder automatic schakelaar] aangesloten, deze blijven vrolijk verder spelen.

Na een tijdje, ongeveer 20-30 seconde, schakelen de twee 544/00R's weer in.
Dit is toch erg vervelend als ik even wil genieten van muziek op een hoog volume.

Ik heb onlangs volgens de servicemededeling een aantal onderdelen vervangen, helaas zonder resultaat.
TS426 BC547A naar BC548B
TS447 BF245B naar BC264D
C532 390pf naar 560nf [uitschakeltoon probleem]
C580 is 15nf

Mijn vraag is, hebben meerdere freaks last van dit probleem, en is er een oplossing voor, misschien ben ik vergeten iets te vervangen of na te kijken.

Het zou ook kunnen dat het zo hoort in deze serie 544's.

Bedankt alvast voor je reactie.

[%sig%]

Citeren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Hoi Remie.
Je hebt te maken met de speaker beveiliging die te snel aan spreekt.
Wat je kunt doen is de 2sc torren voor zover die erin zitten vervangen.
Kijk in het schema naar het gedeelte wat aan de uitgang van de mid en laag versterker gekoppeld zit.
Via een baw diode gaat het naar een transitor toe die de ingang van de versterker dicht zet via 3 torren. Dus ts 445 en ts 446.
Via ts 440,439 en 426 wordt de ts 421 aan de collector afgeknepen. Dit gebeurd dmv c508. Wat je nu kunt doen is ts 426 eruit halen en kijken of de versterker nog hetzelfde probleem heeft. Ik denk het niet maar dan weet je in iedergeval in welk gedeelte het zit. Als de 2sc torren zijn toegepast kun je beter BC torren erin zetten. De 2sc torren lekken langs de pootjes door middel van de ontstane zilveroxyde. C 508 bepaalt de 20 seconden uitschakeling. Ts 426 als die gestuurd is zorgt dat c508 aan de colector van ts 421 komt te hangen. ts 439 en ts 440 vormen een soort volgtrap. Een darlington schakeling.
De ts 445 en 446 vormen een brug tussen de wissel en de uiteindelijke gelijkspanning die nodig is om te meten. Dus het geluid wordt omgezet in een meetbaar geheel op basis van gelijkspanning. Je kunt voor de zekerheid de BAW diodes even nameten of deze niet lekken de andere kant op gemeten.Mijn vermoeden is dat je gewoon de 2sc torren moet vervangen en dat het geheel dan weer functioneerd.
Heb je nog vragen mail me dan maar.
VR GR WIm (Y)

[%sig%]

Bericht bewerkt (09-12-2003 18:31)

BeantwoordenCiteren
(@remie)
Trusted Member
Topic starter  

Beste Wim,

Zeer hartelijk bedankt voor deze uitleg! Geweldig deze kennis over de MFB's!

Ik ben gelijk aan de slag gegaan en heb een aantal onderdelen vervangen.
4 BAW diodes uit voorzorg. De TS440 en TS439 van het type 2SC1737 [waarbij een beetje oxidatie zichtbaar was] door nieuwe BC546.
Ik heb ook de TS445 en TS446 van het type BC550C vervangen door twee nieuwe, deze waren flink vuil omdat ze dicht bij de warme koelplaat zaten.

Nu nog testen, en dan toepassen bij me ander 544!
Moet even wachten tot me ouders weg zijn πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
Deel: