Na 25 jaar uiterst trouwe dienst (en verbaasde oren) krijg ik een hinderlijke roffel en doffe tikjes te horen, dit alleen als hij aan staat, deze roffel wordt niet luider en de muziekweergave blijft zoals altijd uitstekend, maar de bijgeluiden blijven tijdens pauzes,en als het geen signaal krijgt.
Verder heb ik de volledige elctronica in de andere box gedaan en dit gaf dezelfde problemen.
Hopelijk is dit te verhelpen,want ik wil ze echt niet kwijt!
Claus,
Met al die knappe koppen hier is een heleboel mogelijk! Als eerste wil ik je adviseren om alle schakelaars en contacten eens schoon te (laten?) maken met contactspray. Zowel de DIN aansluitingen als de potmeters voor volume en eventuele treble roll-of zijn vrij gevoelig voor corrosie en andere reut die er na verloop van jaren in gaat zitten. Verder kan ook het relais binnenin vies zijn.
Een ander bekend probleem is dat soldeerverbindingen in kwaliteit afnemen, dus met een hete bout alle verbindingen op de printplaat eens aantippen kan ook wonderen doen.
Mocht het toch een elektronisch probleem zijn, dan moeten we verder gaan zoeken wat dat kan zijn.
Alvast succes en houd ons op de hoogte! (Y)
[%sig%]
Welnu,ik heb echt alle tinnen verbindigen weer doorgebakken,en helaas het rare geluid zit er nog steeds in, ook heb ik alle mechanische dingen met contact-spray behandeld.
Eerst leek het of ik het gered had maar toch weer dat geluid!
En het lijkt of het geroffel en getik enkel uit de woofer komt.
De box sluit zich nog wel zelf uit als er geen audio-signaal meer is!..zucht afwachten maar. groeten
Claus
Claus,
Wellicht een rotte elko ergens? Je zou niet de eerste zijn...
Groet!
[%sig%]
Een rotte elko???? wasda ????!
Claus,
Een elko is een Elektrolytische condensator. Om het visueel uit te leggen: Al die blauwe tonnetjes op de printplaat in je box, plus die paar grote die naast de transformator zitten.
De functie van een elko is, om een bepaalde tijd een bepaalde hoeveelheid energie vast te houden, en die na die tijd weer langzaam af te geven. Hierdoor kan hij als een soort buffertje werken.
Een elko heeft, net als een gewone condensator een bepaalde capaciteit, die kenmerkend voor hem is, en die nodig is voor het correct functioneren van de elko.
Na verloop van jaren kunnen (vooral Philips) elko's die waarde langzaamaan verliezen, door chemische veranderingen in het binnenste van de elko. Sommige elko's kunnen openbarsten en gaan lekken, er komt dan een vieze bruine troep uit, die bovendien ontzettend stinkt. Voorzichtig daarmee!
Vervangen van elko's heeft al vele hoorbare problemen opgelost.
Groeten,
[%sig%]
Oei oei er zitten er wel veel in ! moeten die nu allemaal vervangen worden?
De box geeft geen problemen als hij een paar uur niks heeft gedaan , en dan is het er weer !!!
Verder heb ik er niet zo veel verstand van (doormeten en dergelijke)ook moeilijk om de MFB ergens ter reparatie aan te bieden.(de meesten kennen deze waanzinnige boxen geeneens) misschien weten jullie iets?
Groeten Claus
Claus,
Met het stijgende aantal techno-kennende MFBfreaks, is er wellicht iemand die bij jou in de buurt woont en eens een kijkje wil nemen naar jouw "zieke" 544....
[%sig%]
Dit is duidelijk hetzelfde probleem als bij mij (zie verderop in forum: 'Reutel uit woofer').
Interessant is: het is moeilijk om schriftelijk en probleem te beschrijven dat betrekking heeft op akoestische verschijnselen! Iedereen zou een bepaald probleem totaal anders beschrijven. Toch ben ik in dit geval er zeker van dat Claus hetzelfde probleem heeft als ik.
Ik hoop dat Claus het probleem oplost. Dat kan ik ook meer doelgericht aan de slag.
Wellicht kunnen we op de website nog een knowledge base maken met oplossingen voor veel voorkomende en meer (model-)specifieke problemen!
In ieder geval is de site KLASSE!
Groet,
Axel
knowledge base en howto's zijn denk ik van levensbelang. Misschien als uitbreiding op het forum maar dan alleen toegankelijk voor members?
Dre
[%sig%]
Hoi Claus.
Wat er moet gebeuren is de scope op de uitgang hangen en terug meten waar de bron van de storing vandaan komt.
Woon je in de buurd van Zoetermeer wil ik wel een keer naar je boxen kijken.
Wim 4*587-4*544-2*541
Wat voor gereedschap en meetapparaten heb je?
[%sig%]
IK heb fietsenmakers gereedschap, en haast geen verstand van electronica
Praktisch alles(apparaten) in huis ga ik te lijf met schroevendraaiers hamers en .......cotactspray,en had altijd succes tot nu toe ..helaas
Het lijkt me het beste dat je contact (cotact) zoekt met de dichtstbijzijnde MFB expert.
Zo te zien woon je in Zeeland.
Ik ben erg slecht in namen onthouden maar die jongens die op de MFB dag een hele tafel vol spullen hadden wonen vlak in de buurt geloof ik.
Ik denk dat die dat probleem voor jou wel op kunnen lossen.
[%sig%]
Ja dat zou een idee zijn maar ik heb ze op het moment op een toontje lager staan,en gebruik ze nu alleen maar om eens te vlammen.maar het probleem blijft.
Toch ooit z'on evenement bezoeken. bedankt
Claus (Y)
[%sig%]