Hallo mede-freaks,
Ik heb een 544/79R die alleen nog geluid lijkt te geven uit de tweeter. Verder is een brom uit de woofer hoorbaar. De speakers zijn goed, want met overgehangen elektronica uit de andere box speelt hij goed.
R672 en R673 die parallel staan, hebben duidelijk de pijp aan Maarten gegeven, want daarover meet ik 3 MOhm. Ik vrees dus voor de eindtrap (2SB615 / 2SD585).
Iemand hetzelfde geintje al eens gehad?
Suggesties voor modernere vervangers van deze torren zijn ook van harte welkom.
Groet,
Rob
Hallo Rob,
Over de moderne torren kan ik duidelijk zijn :
Op onderstaande link vind je het doc , met daarin links naar de webwinkel.mfbfreaks.nl onder de onderdelen.
Dus als je op een transistor of relais of elko klikt, krijg je een scherm met de vervanger te zien.
http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/philips_22rh544.pd f"> http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/philips_22rh544.pdf
Verder verbaast het mij dat je nog een brom hoort, is de zekering niet gesprongen dan ?
Wat je waarschijnlijk zowieso nodig hebt zijn beide eindtorren, de 1 ohm weerstanden en een zekering en het kleine torretje ts430 op de koelplaat.
Verder kan nodig zijn de grote elko bij de eindtrap c528 ook te vervangen.
En check de weerstanden van lager dan 1kohm en de kleine torretjes.
( als je alle kleine torretjes en lage weerstanden mee vervangt zit je veilig )
succes !
Op onderstaande link vind je het doc , met daarin links naar de webwinkel.mfbfreaks.nl onder de onderdelen.
> ok, daar zal ik eens kijken. Ik merkte inmiddels dat de andere 'goede' box zichzelf altijd na een paar seconden inschakelt (ook zonder signaal) en nooit meer uitschakelt en bovendien dat hij last heeft van de welbekende uitschakelkanarie. Dus ik zal nog wel meer onderdelen nodig gaan hebben...
Verder verbaast het mij dat je nog een brom hoort, is de zekering niet gesprongen dan ?
> nee dat is het gekke; alle drie nog in orde. Ik snap ook niet hoe die twee weerstanden kapot kunnen gaan terwijl hun twee vrienden die (als het misgaat) dezelfde stroom moeten hebben gevoerd nog wel in orde zijn. Misschien het gevolg van een eerdere reparatiepoging? Vandaar mijn vraag of anderen ditzelfde fenomeen weleens gezien hebben.
Wat je waarschijnlijk zowieso nodig hebt zijn beide eindtorren, de 1 ohm weerstanden en een zekering en het kleine torretje ts430 op de koelplaat.
Verder kan nodig zijn de grote elko bij de eindtrap c528 ook te vervangen.
En check de weerstanden van lager dan 1kohm en de kleine torretjes.
( als je alle kleine torretjes en lage weerstanden mee vervangt zit je veilig )
succes !
Ok, ik ga een poging wagen. Thanks.
c553 en c532 zijn de kanarie-ceetjes .
Het kan zijn dat je de ruststroom en de c528 ook moet doen. In dat geval zou enkel de oude TS443 sluiting meten. ( best is wel de torren gelijkertijd te vervangen )
@herman wrote:
c553 en c532 zijn de kanarie-ceetjes .
> ok, pakken we die ook mee. Bedankt voor de tip.
Het kan zijn dat je de ruststroom en de c528 ook moet doen. In dat geval zou enkel de oude TS443 sluiting meten. ( best is wel de torren gelijkertijd te vervangen )
> Nou, ik heb gezien wat ze kosten dus ik ga toch op z'n minst even checken of ze inderdaad allebei de geest gegeven hebben. Ik kan me overigens niet zo goed voorstellen hoe c528 het voortijdige einde van R672 en 673 zou kunnen bewerkstelligen, aangezien deze tak nog via R655 (560 Ohm) aan de voedingsspanning ligt. De grote klap kan eigenlijk alleen maar via TS432a, R669 en R670 gelopen hebben.
En ik neem aan dat je TS432b bedoelt (aka TS433)?
Rob.
Rob,
433 is inderdaad 432a ( ligt eraan welk doc je precies te pakken hebt )
De C's 528 en 560 hebben invloed op de symmetrie-instelling van de eindtrap bij het starten. Als die elko gek gaat doen zul je zien dat de gelijkspanning op de 1 ohm weerstanden na aanzetten soms lang nodig heeft voor hij op de halve spanning zit. Als het teveel uit de hand gaat lopen kan dit een van je eindtorren kosten.
Ligt het aan mij of is die webwinkel niet echt goedkoop? Een setje eindtorren BDX66C/BDX67C: 25 euro.
Bij Conrad kost een BDX66 5 euro en de good old MJ2501 / MJ3001 samen 6,50 euro.
Of is er een groot kwaliteitsverschil?
Ik weet dat sommige onderdelen inmiddels niet meer leverbaar zijn. Wanneer deze bij de webwinkel nog op voorraad zijn, kan om die reden de prijs wat hoger liggen.
Ik denk niet dat er kwaliteitsverschil is wanneer de transistoren dezelfde nummers hebben overigens !
In de webwinkel zijn ook goedkopere Japanse vervangers te vinden, maar dat is weer wat lastiger mbt inbouwen.
@herman wrote:
Ik weet dat sommige onderdelen inmiddels niet meer leverbaar zijn. Wanneer deze bij de webwinkel nog op voorraad zijn, kan om die reden de prijs wat hoger liggen.
Ok, nou ik zie wel. Inmiddels heb ik ontdekt dat emittor en collector van de 2SD585 hebben besloten galvanische kameraden te worden... Die andere tor lijkt met de multimeter bekeken nog ok.
Inmiddels ben ik er ook achter waarom ik geen middentonen meer hoorde, dus inmiddels ligt hier een prachtige spreekspoel voor me op tafel die ik eens van dichtbij ga bekijken. Ben gelukkig redelijk bijziend, dus dat is nu even een voordeel...
Met dank aan Remi van Heek voor z'n squaker reparatie foto's op http://home.hccnet.nl/van.heek/middentoners/reparatie_middentoners.htm
@RobK wrote:
@herman wrote:
Ok, nou ik zie wel. Inmiddels heb ik ontdekt dat emittor en collector van de 2SD585 hebben besloten galvanische kameraden te worden... Die andere tor lijkt met de multimeter bekeken nog ok.
Inmiddels ben ik er ook achter waarom ik geen middentonen meer hoorde, dus inmiddels ligt hier een prachtige spreekspoel voor me op tafel die ik eens van dichtbij ga bekijken. Ben gelukkig redelijk bijziend, dus dat is nu even een voordeel...
Met dank aan Remi van Heek voor z'n squaker reparatie foto's op http://home.hccnet.nl/van.heek/middentoners/reparatie_middentoners.htm
Ha! graag gedaan hoor π (trek wel klompen aan he? 8) )
Ha! graag gedaan hoor π (trek wel klompen aan he? 8) )
Nou je foto's hebben nut gehad hoor, na een uurtje knutselen speelde hij weer als een zonnetje (zonder klompen by the way). Ik vroeg me even af of ik die spreekspoel er wel weer netjes gecentreerd in zou krijgen, maar dat viel alles mee. Uiteraard niet onthouden wat de plus aansluiting was, dus die zat na de eerste keer in elkaar schroeven uiteraard niet bij het rode puntje, maar ook dat is goed gekomen. Als ik nou weer eens tijd heb gaan we de elektronica onder handen nemen.
π Goed zo!
en?.. ook onderbroken onder het stukje tape?
@Remi wrote:
π Goed zo!
en?.. ook onderbroken onder het stukje tape?
Dat moet haast wel. Ik heb geen onderbreking gezien want ik moest dat stukje gele tape een beetje wegsnijden en ook het uiteinde van de litzedraad een beetje lossnijden en uit de lijm trekken.
Maar de pieptest wees duidelijk uit dat de breuk 'ergens' tussen aansluitpunt en het begin (of eind?) van de spoel zat. Het was de 'min' kant in ieder geval.
Het heeft even geduurd voor ik weer wat tijd had, maar hij doet het weer. Ik heb de hele eindtrap maar vervangen door een paartje BDX66C/67C. Verder die BC548 die er tussen zit, vier 1 Ohm weerstanden, C528, C560, C532 en C553.
Nu alleen nog een nieuwe BF245B in z'n broer, want die ruist als een gek waardoor de box niet meer uitschakelt.
Bedankt voor de hulp.
@RobK wrote:
Nu alleen nog een nieuwe BF245B
Deze vind je hier :
http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/links/ts44 7"> http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/links/ts447
Maar in Krimpen hebben we er nog wel een los liggen ( als je langs kunt komen )