Is de 544 van het laatste type ,met vast netsnoer en dus zonder spanninbgscarrousel, makkelijk "om te zetten" naar de nu gangbare hogere netspanning??
Het net geeft nu meer dan 230 V ,de 544 van het oudere type hebben nog zo'n makkelijke instelmogelijkheid d.m.v. de carrousel, is er op de trafo in de "nieuwe" 544 eenzelfde aansluiting voorhanden om deze instelling te maken door een ander aansluitpunt te gebruiken?
Eerlijk gezegd hebben we nog niet in de diverse schema's gekeken die op deze (perfecte) site staan dus neem mij niet kwalijk dat ik naar wellicht de bekende weg aan het vragen ben.
Groeten van Gerard AKA Willem Vos, Gily's Papendrecht.
[%sig%]
Gerand AKA Willem (wat een naam)
Het volgende is puur speculatief maar.....
Het verschil tussen 230 en 240 volt is ongeveer 5% en persoonlijk denk ik niet dat er ook maar iets mis zal gaan.
Geen enkele zichzelf respecterende fabrikant (en zeg nou zelf, we hebben het over Philips) zal een apparaat ontwerpen dat daar niet tegenkan.
Zelf heb ik bij Philips gewerkt op het project buro in Breda waar versterkers op over en onderspanning getest werden. Leuk detail was dat we daar zagen dat een versterker eerder uitfikt bij een lage als bij een hoge spanning.
Maak je geen zorgen.
Jan Scherps
Gerard ,Also Known As: Willem, is wel bezorgd, niet al te erg maar toch...
De 544 met "vast" netsnoer zijn voor 220V en nu hebben we al bijna 240V hetgeen zeggen wil dat we de +10%-grens naderen.
Natuurlijk is het misschien overdreven om bezorgd te zijn maar de 544tjes zijn al bejaard en ik heb geleerd dat bejaarden wat voorzichtiger behandeld dienen te worden en wanneer ze op een eenvoudige wijze ala de eerste serie 544's naar 240V ingangsspanning omgebouwd kunnen worden lijkt mij dat gewoon een kwestie van "het zekere voor het onzekere".
Ik ben benieuwd naar jouw en natuurlijk ook naar anderen hun reacties.
Groeten van Gerard, AKA Willem dus.
[%sig%]
Willem,
Ik zie niet in wat je wilt ombouwen. Andere trafo erin--> gekkenwerk.
Gewoon aansluiten en genieten.
Succes!
[%sig%]
Thomas,
de meeste trafo's hebben meerdere aansluitingen aan de primaire zijde welke middels bijvoorbeeld een spanningscarrousel kunnen worden gekozen.
Wellicht is de trafo van de latere 544 dezelfde als in de voorgaande serie en zijn deze verschillende aansluitpunten d.m.v. solderen te benutten voor de netspanning welke voorhanden is, dat bedoel ik te zeggen.
Inbouwen van een andere transformator is inderdaad niet de bedoeling.
Groeten van Gerard/Willem van Gily's Studio.
[%sig%]