Meldingen
Alles wissen

544 met haken aan de achterkant?!

11 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
490 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Dag! ik heb onlangs voor weinig geld een setje 544's kunnen bemachtigen. Deze waren door de schilder met een roller en witte verf zwaar mishandeld; kan je het voorstellen?! Goed de inhoud was verder helemaal ok en ik heb iig de frontjes al vervangen, maar nu zit ik me al gedurende een lange tijd te verbazen over die vreemde haken aan de achterkant. Ze zijn door het metalen deurtje bevestigd met 3 schroeven. Ik heb dit nog nooit eerder gezien en mijn huisgenoot die al een langere tijd een audiofiel is vind het ook een vreemde zaak. Ik wil de boxen misschien hieraan ophangen. Zou dit kunnen? Of zou ik hier de boxen mee vervormen? De foto's van de haken staan op deze site:

Groetjes

Christiaan

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Hoi Christiaan,

Over het algemeen worden beugels aan de achterkant van boxen gemonteerd om ze tegen de muur te bevestigen. Normaal gesproken geen probleem, echter bij onze MFB's is dit even een ander verhaal, omdat zich direct achter de metalen achterwand een hoop kwetsbare elektronica bevindt. Ik heb zelf eens een viertal MFB's ter reparatie gehad, die na een verhuizing tegen de muur bevestigd waren en het ineens "niet meer deden". Wat bleek, men had met lange, dikke schroeven stevige, zeer dure beugels in de achterkant van deze boxen geschroefd, zodat ze gegarandeerd bleven hangen. Helaas waren deze schroeven zo lang dat ze dwars door de printplaats heen werden geschroefd en de elektronica beschadigden. Resultaat: Beugels eraf, schroeven eruit en print herstellen.

Ik zou in jouw geval willen adviseren om te kijken of de boxen goed, foutloos functioneren. Vervolgens even open maken en van binnen kijken hoe diep die schroeven gaan. Als de boxen goed werken is de kans groot dat men er rekening mee heeft gehouden, en zeer korte schroeven heeft gebruikt.

Naar mijn idee kun je in dat geval de beugels gewoon laten zitten en gebruiken, de achterplaat zit op 5 punten vast geschroefd en zal niet gaan vervormen.

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Christiaan, wat ook een zeer mooie optie is, is om de boxen op standaards te zetten (bestaand of zelfbouw)
Als je dan een muziek-hoek creeerd, en de boxen op oorhoogte plaats, dan denk ik dat ze nog wel eens lang bleven.

Ik heb zelf stands gemaakt van MDF hout met daaronder spike's.
( geniaal geluid )

BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member

Zijn ook echt niet de meest elegante haken, maar zien er wel degelijk uit. Ik denk dat de houten behuizing wel stug genoeg is om zijn vorm te behouden, maar zou de metalen achterplaat niet kromtrekken?

Oh ja bij bevestiging aan de muur; gebruik goede pluggen want anders trilt het zaakje zo los...

GRTN MRTN

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@joost567)
New Member

Hi

ik heb een stel 567 met dezelfde haken, hier hangen ze ook al probleemloos 20 jaar aan. Er horen alleen nog wel muurplaten bij.
deze zijn bijna hetzelfde als de haak alleen is er inplaats van de haak een l_ opgelast met een gat erin waar de haak goed inpast.de boxen komen dan schuin te hangen, makelijk even van de muur te tillen,draaibaar naar elke kant. hoop dat je wat aan de info hebt.

joost567

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Joost,

Ik vermoed dat jij op die manier een ontzetten bass-geluid beleef.
( ik heb dat vaker gehoord bij mensen die hun mfb's hoog geplaatst hadden, de bass gaat dan de hele kamer rond.)

BeantwoordenCiteren
(@joost567)
New Member

hi martijn

Het geluid is zeker goed, maar op dit moment hangen en doen mijn boxen het niet. ik heb ze in 86 gekocht van een kennis van mijn vader,en ze hebben tot nu toe bijna altijd gehangen .ze hebben een tijdje op de grond gestaan ,maar zo gauw het weer kon (ander huis) heb ik ze weer opgehangen. Waarom ze nu niet hangen is omdat ik alle netsnoeren en kabels kwijt ben . een paar weken terug had ik ze op marktplaats gezet.en werd toen geattendeerd op deze site en zag de hedendaagse mogelijkheden, en kan er dus toch nog geen afscheid van nemen. ik wil ze nu eigenlijk aansluiten op mijn laptop. ben nu opzoek naar nieuwe netsnoeren dus ik vraag mij af of er nog bedrijven zijn die nieuwe netsnoeren maken voor de mfb

joost567

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Niet dat ik weet, Ik weet wel dat de netsnoeren van een ROLAND keyboard ook passen, maarja om nu een keyboard ervoor aan te schaffen............Je zou ze "gezocht "kunnen plaatsen op het forum !

BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member

Die van mij (mijn 532/544 speakers) zijn uitgerust met een connector zoals je ook achterop een computer en een waterkoker vind, zo'n blokkige D op z'n kant met drie pinnetjes, waarin je een kabel plugt met aan de andere kant een stekker. Dat is dus niet standaard?

GRTN MRTN

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@mctommi)
Reputable Member

Ik ken die haken ook !
Heb ooit boxen opgehangen voor mijn stiefdochter.......zelfde haken met een muurplaatje met een gat erin met een rubber O-ring....kan je de boxen in alle standen ophangen !
Gen idee waar ze die toen had gekocht...is een jar of 4 geleden.

Groeten,
Tom.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Joost567,

Over netsnoeren is al meer gesproken, ik raad je aan de geschiedenis van het Forum eens te raadplegen. In het kort kan ik je melden dat niet alleen de netsnoeren van Roland Keyboards passen, maar ook die van Revox bandrecorders (A77 / B77). Verder is het zonder al te veel gedoe mogelijk een zogenaamde euroconnector in te bouwen, waardoor je hetzelfde snoer kunt gebruiken waarmee ook een PC voeding wordt aangesloten.

Vriendelijke groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: