Meldingen
Alles wissen

544 mist hoge tonen

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
523 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Eigenlijk gaat het om de SX6544 (een 544 kloon).
Hiervan heb ik er 4 staan waarvan er één vrijwel alle hoge tonen mist. Ik weet dat hij een roll-off filter heeft maar dat staat ingesteld zoals op alle 3 de andere boxen (op 0). Ook lijkt het draaien aan deze knop (in tegenstelling tot de andere 3) niet veel uit te maken.

Nu mijn vraag aan jullie: waar lijkt dit probleem op? Misschien een rotte potmeter voor het roll-off-filter? Iets in het versterkergedeelte? Of misschien een opgeblazen hoge-tonen speaker (al zou hij daar toch tot op zekere hoogte tegen beveiligd moeten zijn).

Tot slot nog iets over de geschiedenis van de speaker. Hij is afkomstig van mijn opa en dus vrij weinig gebruikt en zeker niet op hoge vermogens. Het lijkt me dus eerder ouderdoms-slijtage dan dan hij door overbelasting beschadigd is. Hij is altijd gebruikt i.s.m. de onderaan genoemde 22AH832 receiver.
Heb nu tijdelijk één van de andere 3 speakers op zijn plaats staan maar ik zou toch ook graag deze speaker weer in goede conditie hebben.

P.s. heb het service-manual van de SX6544 al gevonden en mijn vader en ik werken allebij op een TD waar we professionele audio-video repareren (maar eigenlijk nooit zo'n oud spul). Op zich moeten we er wel uitkomen maar misschien dat jullie als experts zo kunnen zeggen wat de meest voorkomende oorzaken kunnen zijn.
P.s.2. mochten we er niet uitkomen dan is Maastricht vanuit Linne nog niet zo heel erg ver reizen 😉

Alvast heel veel dank voor jullie hulp!

[%sig%]

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Linne... daar zit een grote audiogigant waar ik in het verleden wel es wat gehuurd heb... wellicht ben je daar bekend? Dynamite PA? Eniwee...

Ik ga aan die tweeter denken, heb je hem er al eens uitgehaald en doorgemeten? Ook kan het zijn dat één van de aansluitdraden los zit. Hoog en midden worden via dezelfde versterker gevoed dus veel kan 't niet zijn.....

Groeten en mocht je er niet uitkomen, Maastricht staat open!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Wissel wat achterkanten uit.
Da weet je meteen of het de speaker of versterker is.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Dynamite PA zit op dezelfde straat als waar ik woon, maar dat ik dat nu een gigant noem? Is gewoon een woonhuis, niet echt een groot bedrijf maar a-la.

Ik heb nog niks gemeten maar zoals ik al aangaf wilde ik in eerste instantie even weten of en wat de bekende problemen zijn en aan de hand daarvan gaan kijken wat het is. En aan de reacties tot nu toe te zien hebben we in ieder geval al wat dingen om naar te kijken.

Bye the way, het bedrijf waar ik op de TD werk is Houben Mediatechniek uit Roermond (ook te vinden in het MECC) dus misschien dat je die inmiddels ook wel kent.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: