Een tijdje geleden,een 2e setje mfb's op de kop getikt.
Het betreft de 544.
De 541,die in mijn woonkamer staan,meteen vervangen door de 544,en wat blijkt..."het klinkt helemaal nergens naar".
Er kwam een verschrikkelijk storende bas weergave uit,ongecontroleerd,rommelig,bonkerig...
Speakers onder de arm,en naar mijn hobbykamer,en wat blijkt weer hetzelfde probleem.(Dus ligt niet aan de ruimte).
Na een tijdje proberen,blijkt de storende bas weergave uit 1 speaker te komen.
Vervolgens op jullie forum aan t zoeken...
Kast is luchtdicht.
Aan de print is niets te zien.
Aansluitdraad opnemer aanraken...brommend geluid(bij beide luidsprekers).
Ik zal dadelijk eens proberen de print te verwisselen.
Weet iemand wat te doen???
mvrgr Harry.
Dat laatste is een goeie test.
Verwissel de achterkanten en kijk of het aan de print of aan de speaker zelf ligt.
Mogelijk een rot contact in de woofer zelf. Ik hoop voor je dat het aan de print ligt..
Zapper,
Printen verwisseld,het probleem zit in de print!
Wat nu...Helup!!
Ongeveer op de hoek van de print, ver weg van de trafo zit de mfb instel potmeter.
( zo'n bruin ding waar je met een schroevendraaiertje aan kunt draaien )
Zet de potmeter van de defecte box eens in dezelfde stand zoals die in de goede box staat ...
Werkt dat niet wordt het echt zoeken .
[%sig%]
Herman,
Ook dat heb ik al geprobeerd.
Tussen beiden uitersten is wel wat verschil te horen,maar het fenomeen blijft.
Als ik het goed heb is dat de potie voor de terugkoppeling te regelen(correct me if a'm wrong).
Harry.
Inderdaad:
Voor je het weet weet je het niet meer π
Wie wel!!!
[%sig%]
Bericht bewerkt (12-12-2004 16:26)
Als je de mfb-potmeter "dicht"zet is ie nooit echt dicht. Er zit nog een weerstandje mee in serie.
Begin eerst eens de gelijkspanningen te meten op de versterker. Misschien dat er daar iets mis mee is.
Moeilijk als je geen electronica ervaring hebt om zoiets op te lossen.
Maar je hebt een geluk: je woofers zijn beide in orde. Dat is zo ongeveer het enige onderdeel wat niet te vervangen is.
Rommelen kan komen door:
- rot contact ergens. (op de print, alhoewel die vrij degelijk is). Denk aan een soldeerverbinding.
- doorkoppel elco die rot is.
- voedingselco (meet de 57 volt en als je er geluid op zet, zakt die in?)
- een weerstand waarvan het kapje losgelaten is (merk dat die ouwe weerstanden dat weleens doen)
Meet of op de weerstanden van 1ohm de halve voeding staat (28V). meet over de 4 weerstanden de spanning, is die in de buurt van 75 mV?
Wat mij betreft dit effe proberen :
Meet of je ongeveer 15 volt hebt over zenerdiode 462.
Zoniet waarschijnlijk de diode vervangen.
Heb je wel 15 volt dan tor 436 en c539 vervangen.
Succes ,
Herman
[%sig%]