Meldingen
Alles wissen

544 op normale amp: uitschakelbrom

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
468 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Beste mensen,

Gisteravond heb ik bij een collega twee stuks 544 op zijn normale, geïntegreerde (Philips)versterker aangesloten. Ik heb ze middels coaxkabel op de luidsprekeruitgang gehangen en de ingangsgevoeligheid zo laag mogelijk gedraaid.
Klinkt als een dijk, echter één probleem. Bij uitschakelen van de versterker ontstaat er een nogal luide brom op één van de boxen. Op de ander waarschinlijk ook, aangezien deze niet automatisch uitschakelt. Hier is echter geen brom duidelijk hoorbaar. Mijn vraag is: wat zou de oorzaak van deze brom kunnen zijn? Gare versterker? Of kan ik wellicht met wat dikke weerstanden over de luidsprekeruitgang dit probleem oplossen?

Dank voor de reacties!

[%sig%]

Citeren
(@c-walters)
Reputable Member

Doe eens een experiment.

Begin eens bij 2000 ohm en verminder dit naar minimaal 8 ohm.

De ingangs gevoeligheid wat minder zetten helpt ook. Deze zit er tenslotte niet voor niets op.

Wat Philips deed was een schakelaar parallel aan de ingangsgevoeligheidsknop (mooi scabble woord).
Boven de 3 volt werd er 1k (2x2K parallel) aan de ingang gehangen
om dit soort problemen op te lossen.
Dit ding staat in het schema van de 567 en 544. ECHTER.....
Ik ben nooit zo'n ding tegen gekomen.
Ik heb wel 567''s gezien met een extra kraagje om de potmeter om de schakelaar mee aan en uit te zetten maar ik heb er nog geen gevonden waar de schakelaar ook daadwerkelijk in zit.

[%sig%]

Bericht bewerkt (16-12-2003 20:17)

BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member

Heb ik ook een keer gehad, probleem kwam omdat het relais afschakelde, en daarmee de ingang hoogohmig werd....
weerstandje parallel van ca 2000 ohm en probleem opgelost..

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: