Hoi techneuten,
Eén van mijn 544 schakelt pas uit na ongeveer 7 minuten. Daarnaast springt ie soms ook spontaan aan. Nou schijnt voor het automatisch uitzetten een of andere elco soms slecht te kunnen zijn.
De vraag is wie weet welke elc nummer het op de print betreft want ik zou niet weten welke elco ik zou moeten vervangen ter test.
Andere tips zijn uiteraard ook welkom....
Met vriendelijke groet
Henk van Kempen
ook hier het fetje. Vervang de elco op het ingangsprintje van elke speaker, dan blijven ze zeg maar het zelfde in afvaltijd. Het nummer weet ik niet maar uit mn hoofd is het geloof ik de bf495 en een elco van 330mu
[%sig%]
Bericht bewerkt (21-05-2003 11:09)
Henk,
Even voor de duidelijkheid en niet om je technisch vermogen te onderschatten: met 330 mu bedoelt Dré 330 uF..... 🙂
[%sig%]
Die elco 330uf/10v vervang ik standaard door een nieuw Philips type 330uf/16v. Te samen met de andere 3 elco's. 2x 4.7uf/50v en 1x 15uf/40v door 4.7uf/63v en 22uf/40v.
Op zich is die elco niet zo slim gemonteerd, zeker niet bij de 532!
Net onder een weerstand die behoorlijk warm wordt. Zijn warme lucht stoomt precies over de elco heen, waardoor die elco snel verouderd. En in veel gevallen leeg loopt. Met als gevolg schakel problemen.
Als je meerder MFB's hebt vervang dan alle elco's tegelijk, met een beetje geluk schakelen ze allemaal tegelijk uit!
Heb voor het gemak ff een foto gemaakt van de ingangsprint.
Geeft trouwens een leuk effect dat klikken van het relais. Heb me vrienden hier vaak raar zien kijken, toen me luidsprekers in en uit schakelde!
Remie,
Bedankt voor die gave foto, weet nu gelijk om welke elco's het gaat.
Wat is jouw ervaring: eerst de elco's en dan bij niet goed functioneren de fets vervangen?
Groeten
Henk van Kempen
Hoi Remie,
Ja foto's zijn altijd welkom. Wat elco's zijn weet ik inmiddels.
Maar wat zijn nou die fets, ik tel op mijn printje van de 544 maar liefst 8 zwarte 3 poten ?????
Met vriendelijke groet.
Henk van Kempen
Zo nog even jullie op de hoogte houden.
Heb de 4 elco's vervangen van de foto hierboven....en........joepiieeeeee perfect ze schakelen weer uit na ongev 3 minuten. Welke nou stuk was maak ik me niet druk over want de kosten waren voor 4 nieuwe philips elco's € 1,25 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
( heb wel goede soldeerbout moeten kopen )
gna gna ik begin het te leren...................
Grtz
Henk
Henk,
Nog even en je kunt een servicepunt beginnen 😀
[%sig%]
532 rulez 😉
[%sig%]
Toch nog een 2e kwestie :
Ik heb de elco's vervangen en uitschakelen en inschakelen werkt nu perfect.
544 Box schakelt toch nog soms spontaan in zonder signaal erop.
Remie had het over : eerst elco's vervangen ( heb ik gedaan ) en dan eventueel de FET.
Hebben we het over één FET of meerdere in dit verhaal?
Aha na bestudering van het schema bleek één van de driepootjes op de
(degene die het dichts bij de ingangspluggen zit ) ingangsprint een BF245B. Ik neem aan dat de F staat voor fet.
Weer een nieuwe van € 0,50 ingezet
Nou kostte het weer een nieuwe schroevendraaier/tangenset. Voelen jullié 'm ? Ga voor iets kleins en kom steeds weer terug met gereedschap!
En nu maar afwachten of ie niet spontaan weer aangaat....want dan moet ik het probleem eens gaan zoeken in mijn voorversterker of de kabel.
Grtz
Henk
[%sig%]
Bericht bewerkt (24-05-2003 15:45)
Hoi!
Opgelost.... het probleem van ongewenst aanspringen. Waarschijnlijk had ik een ruisende fet erin.
Grtz
Henk van Kempen
De BF245B is volgens mij geen fet maar een transistor. BF geeft de materialen aan waar het ding van gemaakt is. De enige FET in een MFB box is - zoals al eerder ergens verteld is - gesitueerd in het hart van de basluispreker, op het MFB element printplaatje.
Helaas is de afbeelding wat aan de kleine kant, maar het kleine, zilverkleurige ronde tonnetje met 3 pootjes, dat rechts boven het vierkante, in rubber gevatte piëzo opnemertje zit, is de FET. De functie van een FET kun je terugvinden in het Elex artikel in de sectie MFB Zelfbouw. In principe is een fet een soort versterkertje, en in deze situatie wordt hij gebruikt om het door het piëzo elementje afgegeven signaal te versterken zodat het beter door het correctie-circuit kan worden verwerkt. Als een FET kapot is of "ruist" dan geeft hij signalen af terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling is. Daardoor kan het systeem in de war raken en dus aanspringen, verkeerd corrigeren en andere kuren vertonen....
[%sig%]
Sterker nog, de BF series zijn hoogfrequent transistors (worden oa gebruikt in tuners), en de BC series zijn bedoeld voor laagfrequent schakelingen, dus ook voor audio.
Vriendelijke groet,
Tim
Hallo,
Volgens mij zit er toch 1 FET in een MFB nl. de BD137 (544, 567).
Of heb ik het nu mis.
Groet,
Yde
Update,
Ik kom er net achter dat een BD137 geen FET is.
Sorry, sorry
[%sig%]
Bericht bewerkt (25-05-2003 16:22)
De BF 245 is een FET
zie
Bij twijfel gewoon naar BF245 zoeken bij google of zo
[%sig%]