Hallo,
Een tijdje geleden heb ik een kabeltje in elkaar geknutseld om mijn 544's aan de line-out van mijn Sounblaster te hangen. Het geluid was geweldig, ware het niet dat één van de luidsprekers op een bepaald moment (enkele maanden later) begon te roken en er mee stopte. Het was misschien een minder slimme poging om eindelijk eens een acceptabel geluid uit een computer te halen (vooral omdat ik eigenlijk heel weinig van electronica weet), maar ik zou toch wel willen dat ze het weer allebei doen. Alleen is ook maar alleen. Heeft iemand tips voor mij? Een repareer-adres of een doe-het-zelf-oplossing misschien (hoewel...)?
Er is gewoon iets opgerookt in je MFB.. als het tijden goed heeft gewerkt lag dit zeker niet aan je kabeltje of aan je PC.
Iemand met een beetje verstand van elektronica en het goede schema moet een heel end kunnen komen in een MFB.
Waar woon je ergens? toevallig niet in Friesland?
Groeten,
Arend
[%sig%]
Hallo Stefan,
Als eerste wil ik je welkom heten in het MFB Forum. Erg verheugd om te horen dat jij ook al kennis hebt gemaakt met het MFB leven, en je verzoek om reparatie wijst erop dat je ook al niet meer zonder kunt 😉
Tja, roken.... dát kunnen ze ook! Als je weinig van electronica weet raad ik je persoonlijk af om er zelf in te duiken, aangezien het toch vrij gevoelig materiaal is daarbinnen.
Waar ik benieuwd naar ben is, of je box er totaal mee stopte of alleen bas of mid/hoog. Als hij er totaal mee is gestopt, heb je kans dat de hele voorversterker eruit kigt, om joost weet wat voor reden.
Volgende vraag: brandt of brandde het rode LEDje op de voorkant nog? Ik weet uit eigen ervaring dat één van de dikke voedings ELCO's na al die jaren best eens wil gaan lekken, en vervolgens kan exploderen of andere ongewenste dingen kan gaan doen. Ik heb deze zelf in allebei mijn 544ers moeten vervangen, om genoemde reden. Wellicht heeft deze elko bij jou ook de geest gegeven, en dan zou het dus een voedingsprobleem worden.
Ik weet niet waar je woont, ik woon zelf in Maastricht. Als dit niet te ver was zou ik zeggen, kom eens langs dan draaien we hem open... Maar misschien is dit zover dat je beter een andere MFB fanaat bij jou in de buurt kunt zien te vinden (Arend woont in Friesland...?)
Succes en we horen graag meer erover!
Groeten,
[%sig%]
Beste mensen,
Bedankt voor jullie reacties. Aangezien ik in Heerhugowaard woon zit een ritje Friesland (laat staan Maastricht) er voorlopig niet in. In ieder geval bedankt voor jullie aanbod en misschien mag ik daar alsnog gebruik van maken in een periode dat ik wat beter in mijn vrije tijd zit.
Voor Thomas: de box stopte er inderdaad helemaal mee en het ledje ging uit. Verder zag ik dat er een kleine glazen zekering in de box zit. Wat voor dienst doet die? Die voedingselco's, zijn dat die blauwe jongens met een plus en een min?
Groeten,
Stephan
Hoi Stephan,
Er zitten verschillende zekeringen in de 544, die allemaal een deel van de electronica beschermen tegen overbelasting. Haal ze er voor de gein eens één voor één uit en hou ze tegen het licht om te zien of het draadje wat erin zit nog heel is. Doormeten met een ohm-meter kan ook, als je weet hoe dat moet (niet lullig bedoeld).
De voedingselko's zijn inderdaad die dikke blauwe kanonnen die met zijn drieën naast de trafo zitten. Bij mij is er al eens eentje danig gaan lekken, dat heeft flink wat rotzooi en stank opgeleverd. Vervangen is mogelijk, en niet eens duur.
Ik zou zeggen succes ermee en als je het niet meer ziet zitten kom ik ze wel ophalen LOL 🙂
Groeten!
[%sig%]
en mocht ThomaS ziek zijn.. dan kom ik wel voorrijden 😉 hahaha!
Groeten,
Arend
[%sig%]
Stefan,
Ik kom ook uit Heerhugowaard.
Ik ben in het bezit van:
- scoop
- toonfiets
- multimeters
- kennis van electronica
- originele 544 service manual
- 3 setjes 544
- 3 setjes 567
Ik denk dat we die speaker wel weer aan de praat krijgen.
Hoe zullen we dat regelen?
Groet,
[%sig%]
Een legendarisch moment: Dit is de eerste keer dat MFBfreaks via het Forum elkaar daadwerkelijk kunnen gaan helpen: een deel van de opzet van dit Forum bewijst nu zijn succes!
Mensen, succes d'rmee!!!!
Groeten,
[%sig%]