Zo, na diverse reparaties zijn mijn 544's weer in orde en klinken lekker!
Als vanouds weer mooie basjes, ledjes branden weer en de uitschakeltijd is weer acceptabel.
Het enige is nog dat de hoge tonen af en toe wat te schel zijn, ze slissen bij bepaalde passages en dat is een beetje hinderlijk. Is er een tip om de hoge tonen filtering in het scheidingsfilter iets te verbeteren?
Bij deze iedereen bedankt die mij van goede adviezen heeft voorzien in mijn eerdere berichtjes....grote klasse!
Kees
Staat de ruststroom van de hoog-versterker goed? Slissen doet mij denken aan vervorming.
Hai Kees,
Hebben ze er beide last van?
Gr
Jarno
[%sig%]
Heb inmiddels ook een setje ouwe 544's op de kop getikt. Eentje gaat meteen uit zodra er geen signaal is. Ik heb er eens even naar geluisterd, ik vind het hoog vergeleken met de 532 minder aanwezig, en het midden domineert wat veel. Ik ga de middentoner eens vervangen denk ik maar ben nu nog met de 2e 532 bezig (opknappen)
Wel duidelijk is dat elke MFB speaker een totaal ander geluid heeft, en dat terwijl philips ze toch waarschijnlijk allemaal in de anechoische ruimte heeft getest.
Welke ik momenteel nog het meest natuurgetrouw vind klinken zijn mijn 6541's, maar daar ben ik natuurlijk aan gewend. (heb die al enkele jaren)
De tweeter van de 532 geeft wel erg veel gas, terwijl de 544 weer iets te weinig hoog geeft (maar die moet nog onder het mes)
En dan heb ik nog een setje oude 586's sinds een aantal dagen maar die vallen me een beetje tegen. Zal wel komen door de textile dome tweeter, die vond ik vroeger al niet mooi. Een paar oudere AD160's erin doen het waarschijnlijk beter. Die 586's zijn ook niet echt overtuigend in het laag, ze zouden beter moeten presteren dan de 6541, maar dat hoor ik er niet aan af. Elco's versleten kan niet, want die dingen zijn dc-gekoppeld.
Nouja eerst maar eens een maandje of wat sleutelen, en dan zie ik wel wie de hoofdprijs gaat winnen π
Ik heb hier ook net een setje 541's getest en vindt t.o.v. de 544 het hoog er een stuk mooier uitkomen.
Het is misschien maar net waar je aan gewend bent, luister standaard alles op een set 544.
Ben het met je eens dat er veel verschil is tussen de Mfb sets vooral de 532 die gaat te hard in het hoog.
Gr
Jarno
[%sig%]