Beste mensen,
een merkwaardig iets, ik heb een set 544 die beiden perfect na een minuut of drie enkele tellen na elkaar afslaan
als ik er een kabel aanzet, din, precies hetzelfde na 3 minuten slaan ze af, als ik de kabeltjes achterin de versterker plug (technics 2 x 45 watt) en de box op inganggevoeligheid 20 volt zet gaan ze niet uit.
andere set geprobeerd, slaan wel netjes aan/uit
haal ik de voeding van de versterker af, helpt niets ze gaan niet uit
trek ik de kabeltjes vanachter de versterker los, of de plugjes uit de box, na drie minuten "tik" en ze slaan uit
ik word hier gek van π
kent iemand dit dan wel weet iemand een mogelijke oorzaak????
[%sig%]
Freddy,
Er komt iets uit je versterker dat de boxen ervan weerhoudt uit te gaan. Zachte brom misschien, of ruis....
[%sig%]
beste Thomas,
dat was ook mijn eerste gedachte, maar waarom slaan dan die andere sets wel netjes af (zelfde kabels,zelfde versterker)
enne mijn technics is ruisvrij π
huh............
daar ga ik vandaag eens even over nadenken.....
π
[%sig%]
Freddy
Ik heb het zelfde gehad op een marantz, je gebruikt zeker de speakeruitgang? deze is hoogstwaarschijnlijk middels een relais gestuurd.
indien de versterker uitgaat slaat het relais af en heb je een "open loop"
Mij is geadviseerd een vermogens weerstand over de + en - te leggen op de speakeruitgang (hebben vele versterkers reeds binnenin gemonteerd, ook Philips!!) waarde: (ik geloof) 10 K ohm en ong 100 watt.
Nu is de loop dicht, je hoort hier niets van, en de boxen slaan netjes af!!
grt
Ernst
Dat lijkt me wel erg veel. 100 Watt. 1 watt is wel genoeg.
Neem maar 1 Kiloohm 1 Watt. Is wat beter verkrijgbaar.
Anders heb je misschien een ruisend ingangsfetje.
[%sig%]
Bericht bewerkt (22-05-2003 11:24)
Die fet lijkt me zeker aannemelijk, ik had er eentje in mn 567, ging niet meer uit en stond zachtjes te ruisen.
[%sig%]
je hebt gelijk, het was ong. 10 watt.
Ernst
Beste Ernst/Andre,
de technics gaat inderdaad middels relais aan/uit (je hoort hem klikken )
euhm, totaal geen technisch onderwijs genoten, lees ik leg een weerstand van 1-10 k.ohm 1 - 10 watt over de +/- van de speakeruitgang
ik neem aan dat ik bovenstaande specificatie noem dat men in de technowinkel mij zoiets kan verschaffen..
en dan gewoon 1 pootje in de + en 1 pootje in de -? dit doet dus verder niets met het geluid en laatste vraag maakt het nog uit welk pootje van de vermogensweerstand ik in de = of de - stop
is als gulden middenweg een vermogensweerstand van 5 k.ohm en 5 watt aan te bevelen?
vrgr
Freddy
Freddy,
als ik thuis ben zoek ik de waarde op ! je sluit deze hetzelfde aan als
een speaker, dus de ene kant op - en de andere kant op +. maakt niet uit
welke kant op - of +
Ernst
er staat op: ax 9W 100R 5%
witte langwerpigge weerstand. (keramisch??)
grt
kosten: ong. 1 a 2 euro het stuk.
Ernst
Dit is een 100 ohm 9 watt weerstand.
[%sig%]
juist. en met deze ging het prima!!
Ernst
Het probleem is inderdaad door de weerstanden opgelost, ze klikken enkele tellen na elkaar nu netjes af!
bedankt voor de tips
Freddy