Meldingen
Alles wissen

587 geven onweer geluid

9 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
576 Bekeken
 jp
(@_jp_)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,ik ben j-p en ik kom uit coevorden en ben een nieuwe mfbfreak.

Dat is gekomen nadat ik 2 paar 587érs had opgesteld in mijn huiskamer met een 280 voorversterker,'t was een nieuwe ervaring opzich 😀 .
Het me is gelukt om 2 paar 587érs op de kop te tikken met een philips 280 voorversterker en 180 tuner en een grundig XV 5000 voorversterker met een T 5000 tuner.
Het speelde allemaal prima tot dat er 1 speaker begon te rommelen(net onweer)eerst speelt deze mooi mee en als de componenten warm zijn dan begint het te rommelen als er geen signaal meer binnen komt(in rust stand)
Ik ben benieuwd of ik er zelf wat aan repareren kan.
Kan iemand mij misschien helpen?

mvg j-p

Citeren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

zoals je al zegt, warme componenten. controleer soldeerverbindingen door zachtjes op de achterkant van de print te tikken met het plastic handvat van een schroevendraaier. als er dan opeeens gekraak uitkomt, de soldeerverbindingen in die buurt doorsolderen.
verder kan een elco of tor rottig doen. houd als de speaker nog koud is, een warme soldeerbout onder elco's en torren. als dan het kraken begint, de verdachte tor of elco vervangen.

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Hoi,

Die elco's kun je ook controleren met een haarföhn en koudspray. Gewoon eventjes heel warm maken en dan snel afkoelen met de spray. Als je dan opeens rare dingen constateert, weet je waar de fout zit...

Groetjes,

m0vieman. 😉

BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member

komt op hetzelfde neer 😉

BeantwoordenCiteren
 jp
(@_jp_)
Active Member
Topic starter  

mooi bedankt zover,ik zal er binnen een paar dagen wel aan toe komen om deze tips uit te proberen.
Hopelijk is het alleen dat wat jullie denken.
Ik laat het even weten.

gr j-p

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Wees wel voorzichtig met die dingen.

De kraak komt in bepaalde gevallen terwijl de speaker op st-by staat, zelfs midden in de nacht en zonder stuursignaal.

De kraak kan zo heftig worden dat het je je bassspeaker kost : uitzetten na gebruik dus.

Mocht je er niet uit komen kunnen we in Krimpen even een blik werpen op die boxen. Omdat de versterker in st-by min of meer in zn geheel aan staat kan de oorzaak overal in zitten.

BeantwoordenCiteren
 jp
(@_jp_)
Active Member
Topic starter  

Hallo daar ben ik weer,

Ik vond kloppen met met de achterkant van de schroevendraaier niet zo'n goed idee(netspanning),en koud spray ken ik niet.
Daarom heb de print even letterlijk onder de loep gelegt met een 100 watt lamp er bij.

Je kunt dan de haar scheurtjes bij de soldeer punten op de print heel duidelijk zien.

Daarna -even- aanraken met het soldeerpistool en de haarscheurtjes zijn weer verdwenen.
Ik heb de stekkers van de speakers ook even gereinigd.
Het onweren op de standby stand is nu voorbij,daarvoor in de plaats heb ik nu een lichte ruis in de speakers.
😕 what to do

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Je zou met perslucht de boven en onder-zijde van de beide printen kunnen schoonspuiten.

BeantwoordenCiteren
 jp
(@_jp_)
Active Member
Topic starter  

Dat ga ik even proberen,maar ik zal waarschijnlijk de eindtorretjes wel moeten vervangen want het is weer slecht weer in de speaker.
Welke types moet ik daarvoor bestellen??

J-P

BeantwoordenCiteren
Deel: