Vol verwachting heb ik de service manual van deze site geplukt. Het geeft dan ook een voldaan gevoel om de manual afgedrukt in mijn bezit te hebben. Bedankt Thomas!
Na enkele uren studeren zijn de grote lijnen van het circuit me duidelijk.
Echter, het heeft me nog niet geholpen om het probleem op te lossen.
Het probleem dus: de box kraakt. Uit alle speakers komt een krakend geluid. Nadat er muziek is gespeeld, en inmiddels ook tijdens, blijft de box actief en er klinkt gekraak. Af en toe is er ook een plop te horen.
Het gekraak is niet afhankelijk van het audio volume. Ook de filters met de schakelaars op de voorkant hebben geen invloed. Wel de potmeters op de achterkant die het volume van de speaker regelen laten het gekraak af en toenemen.
Na wat unpluggen lijkt het erop dat het gekraak uit print B moet komen. Ook zou het uit de voeding kunnen komen, een gelijkrichter diode die niet helemaal lekker meer is oid.
Mijn vragen: Waardoor kan een dergelijk gekraak veroorzaakt worden? Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken?
'k ben benieuwd......
Alvast bedankt
Misschien een domme vraag: maar heb je al eens een ANDERE VOORVERSTERKER aangesloten?
Hallo Bart,
Eerst even dit, er zijn geen domme vragen alleen DOMME ANTWOORDEN!
Jazeker heb ik meerdere voorversterkers getest. Ook zonder voorversterker gaat de box spontaan kraken.
Hoho Alexander...
Take it easy, take a..... π
Trouwens, da's mijn sig die je daar loopt te kwaken :-)))
Ben blij dat je in je sas bent met de service manual, nu kunnen we natuurlijk samen kijken of we je probleem opgelost krijgen, op voorwaarde dat je alle antwoorden - zowel de meer als de minder voor de hand liggende - met respect behandelt.
Met "gekraak" stel ik me een boel voor, een vuile of versleten potmeter bijvoorbeeld kan een hoop gekraak veroorzaken, maar ook een opgeblazen luidspreker of een overstuurde versterker kan een geluid voortbrengen dat dicht in de buurt van "kraken" komt.
als jij zegt dat alle speakers dit eigenaardige verschijnsel vertonen, zoek ik het al niet meer bij de speakers of eindtrappen. Eerder in de voortrap of de voeding, wat je zelf ook zegt. Het zou kunnen dat de gelijkrichtschakeling niet meer goed zijn best doet, maar ook de voedingselko's kunnen gaar zijn. Ik weet niet precies wat daarvan de consequenties zijn op geluid-gebied, maar zou me er wel een en ander aan storing bij kunnen voorstellen. Heb zelf een lekkende elko ontdekt in een aangekochte MFB544, en heb deze vervangen alvorens de box ook maar aangesloten te hebben. Zekere voor het onzekere π
Heb je je box al open gehad? Zo op het oog misschien componenten zwart, gebarsten, gescheurd of anderszins ongezond uitziend (elko's)? Misschien ergens een geurtje vandaan?
Misschien is er enkel ergens een safety weerstand doorgefikt, ten gevolge van langdurige hoge belasting etc.....
Dit is het even voor mij wat betreft brainstormen, mochten er meer gegevens beschikbaar komen/zijn dan doe ik weer mee π
In de tussentijd succes en de groeten!
[%sig%]
ivm je sig, goede dingen moet je kopieren, toch?
Jazeker, de box is open. Geen opvallende kenmerken van defecte componenten. De fout moet zitten na de correctiefilters(schakelaars op de voorkant) en voor het actieve filter circuit dat de scheiding doet naar de eindtrappen voor de speakers.
Of natuurlijk in de voeding.
Ik kan het geluid opnemen en mailen?
vrgr,
ALexander
Alexander,
Met betrekking tot jouw probleem met kraakgeluiden:
Het kunnen slechts twee dingen zijn: of er zit een draadje los, of het is wat anders :-).
Twee adviezen: Als je de speakers of enig ander component verdenkt, zou je die kunnen uitwisselen met de nog goed werkende MFB.
Als je specifieke elektronica componenten verdenkt kun je dat snel bevestigd krijgen door toepassing van koude-spray. Door het defecte component af te koelen gaat het gekraak weg of neemt het juist toe. Bij goede componenten merkt je geen verschil bij afkoeling.
Succes.
[%sig%]
Voorzichtig omgaan met koudspray. De thermische optater wil nog wel eens componenten die eerst nog goed waren, alsnog kapot maken.
Niet van te dichtbij sprayen, en het onderdeel gelijkmatig afkoelen.
Als ik zo de draad doorlees lijkt het me een lekkende koppel-elco. Maar het kan van alles zijn.
Hoera! De kraak is weg.
Ik heb vele C's eruit gehaald en gewisseld. Geen van hen veroorzaakten de kraak. Op het moment dat ik een scope had geregeld was de kraak verdwenen. Het boze oog van de almetende scope?
Mogelijk was een tik op de trafo de truuk?
Iedereen zeer bedankt voor de tips!!!!!!
Ik heb de aristona uitvoering van de 587 met een gelijksoortig probleem.
Bij mij is het echter alleen de basspeaker die zo nu en dan kraakt. Soms lijkt het dat het geluid veroorzaakt wordt door een slechte potmeter, maar soms maakt de speaker ook grote uitslaande bewegingen.
Omdat de andere box naar behoren werkt, ben ik maar eens printen gaan uitwisselen om eventueel uit te vinden waar de oorzaak van het probleem zou kunnen liggen.
Conclusie tot nu toe, HET LIGT AAN DE SPEAKER....
Zou het kunnen zijn dat van de versnellingsopnemer iets niet meer goed contact maakt?
Heeft iemand van jullie ook zo'n probleem gehad, of komt het bekend voor?
Zie ik iets over het hoofd?
Weet iemand misschien ook of er nog ergens zo'n basspeaker voor de 587 te koop is?
Allerlei suggestie's en reactie's zijn welkom.
Vriendelijke groeten,
Hilbrand
ps....
Het oog van mijn scoop was helaas niet boos genoeg......
Hilbrand,
Ik heb dit ook gehad. Bij mij bleek er een draadje van een piezo elementje defect te zijn. Heb met een heeeeel scherp mesje aan een warme soldeerbout voorzichtig de stofkap losgesneden waarna ik het kon solderen.
Hoi Jan,
Wow, een operatie aan het elementje π En geen last van foute terugkoppeling? Immers, ze waren toch zo kritisch met de tin op het elementje als gewicht, hoeveelheid tin precies afgepast en god weet wat nog meer allemaal...?
Verder, om op het probleem van Alexander terug te komen, dit vertoont veel overeenskomsten met het verhaal "Krakende 541" in het Forum. Ook bij deze zijn veel C's en T's vervangen, waarna het probleem weg was. Dus wellicht is een zorgvuldig doorsolderen van de box misschien al voldoende?
Succes!
[%sig%]
Dat merkwaardige gekraak zou veroorzaakt kunnen worden door uitgedroogde en dus lekkende elco's. De speaker zelf lijkt me onwaarschijnlijk.
Als je de hele print hebt vervangen wil dat nog niet zeggen dat het aan de speaker ligt, er zitten nog een paar grote elco's in de kast.
toen ik de service deed voor MFB's was het aan/uit relais-tje in de voedingsspanning naar de eindtrappen na een paar jaar vaak een bron van storingen. Eenvoudig te testen door de kontakten even te overbruggen met een draadje. Kraak weg = nieuw relais bestellen.
[%sig%]
Hoi,
Ben in het blijde bezit van een setje 9638 (voor de huiskamer), 541 (voor m'n mini studio'tje..) en 6544 (voor de lol...lol, hmm, zijn eigenlijk geleend...jank, maar eigenaar heeft nog 4x 544 en een set 587 en een set 9638, toe maar...).
Na verkrijgen cq. aankoop hebben ze stuk voor stuk kraaknijgingen gehad. In al deze gevallen was doorsolderen dΓΒ© oplossing. Wanneer slaan op de kast effect heeft (zoals bij mij), is het volgens mij vrijwel zeker een kontakten-kwestie.
Tussen 2 (), in tegenstelling tot wat boze tongen beweren ben ik zeer te spreken over die 9638's. Mooi open geluid, komt voor m'n gevoel wat meer los van de kast dan eerdere modellen en gaan ook lekker hard! Moet wel het rc-knopje ingedrukt laten, anders dreunt het dak van m'n huis....
Groeten, Pim.
ps. ik moet ook nog iets folderachtigs hebben liggen. Ik zal eens kijken.
Kraak is eng, zeker deze kraak die ik ook af en toe had:
De conussen komen er zowat uit !
Diagnose voor evt opnemer in de basspeaker was snel gedaan:
sensor lostrekken (mag ! ) en speaker testen: kraakt nog steeds.
Twee weken bezig geweest, maar de oorzaak heb ik gevonden:
In mijn types (erres/aristona SX6587 ) worden twee transistoren
2SC1737 gebruikt ( positie 6403 en 6404 ) voor de protectie.
Later volgens het doc vervangen door bc548's, maar ik heb er 2SC945 ingezet, dat kwam dichterbij de specs. Let wel op de andere pin-out !
Als er nog iemand in het bezit is van 587's of sx6587's met deze transistoren, raad ik aan deze snel te vervangen: het kan de
speakers slopen als het erg gaat kraken !
Verder heb ik voor de zekerheid elco (pos 2204) ook vervangen, het midden was niet lekker.
Mocht iemand nog problemen ondervinden met het vervangen van de torren evt contact opnemen mailto:hermanv@neersel.nl