ik heb ook iets met een 587....
schurend geluid, alsof de spreekspoel aanloopt....
en wat denk je?
dr ontsnapt lucht uit de kast... frontpaneel zit niet goed op de zijkant gelijmd....
duurt ff voordat je daar achter bent, maar ondertussen wel 2 woofers geprobeerd π
Naast de oplossing voor heftige kraak die ik elders gaf, ontdekte ik
ook transistor 6410 (een of andere 2sc1739 ofzo) Deze gaf wat licht gekraak en geruis vanuit de middentoner. (e.e.a. was weg te regelen wanneer de mid-range potmeter dichtgezet werd.) Net als die twee andere torren ook deze vervangen dus !
Ik heb de volgende vraag:
Kan iemand mij zeggen waar in het principe schema van de 587 ik de zekering 1204 kan vinden?
Op de print zit deze zekering vlak bij de 47n condensator 2225.Deze zekering slaat bij mij door als ik de spanning in zet.Misschien is er iets fout met de IC's 6223 en/of 6224.
Dank voor de moeite mij te antwoorden enm een vriendelijke groet,
Kees van de Panne
Grote kans dat het een eindtrap is. Als je niet al te vertrouwd bent met doormeten kun je eerst de drie eindtrappen onderbreken (je kunt de pootjes van de torren los solderen met een tinzuiger zonder ze er helemaal uit te halen, is even pielen), nieuw zekering erin als hij het blijft doen is het een van de eindtrappen. Telkens een eindtrap erbij schakelen totdat hij doorslaat. Bingo!
Natuurlijk vervang je dan beide eindtorren. Een aandachtpunt: de eindtrap is gelijkstroom gekoppeld wat het risico heeft dat er ook andere torren mogelijk defect zijn (die op hun beurt je nieuwe eindtorren weer opblazen).
Mijn advies (ooit als stagair bij Philips Service Center geleerd): vervang ook meteen die torretjes (kost net niet niks). In geval van de laagversterker: T6215, 6212, 6210, 6200, 6206 en 6203.
Terug naar de kraak. Mijn beide 587's kraakten: bleek het relay te zijn (na heeel lang zoeken...) Je kunt de kontakten reinigen maar ik heb me laten vertellen dat Amroh (betere) vervangers levert. Ga ik zelf nog even achteraan.
Succes allemaal,
Wilrik
Oeps, zojuist ontwaakt uit een nachtmerrie!
Ik dacht Kees snel even opweg te helpen met een derdewereld methode om de foute eindtrap te zoeken. Niet doen dus! Niet bij een MFB en dan zeker niet bij de 587 serie. Daar zit tussen de eindtorren en speaker geen elco dus een gelijkstroomstoot is des te gevaarlijker (gelukkig is meestal de wonderschone beveiliging afdoende).
Met een universeelmeter van 10 Euro kun je alles veilig en vaak simpel oplossen (In 9 van de 10 gevallen is er sluiting onstaan tussen een van de pootjes van een transistor).
Ik ga me schamen,
Wilrik
Ik heb gekraak over alle drie de speakers bij dit model opgelost door transistor 6403 (zie schema) te vervangen. Dit is een BC548B die op de rand van het printje zit en dus vrij eenvoudig is te vervangen.
Mooi,
Ik ben alleen wel erg benieuwd naar welk type er stuk ging:
zat er ook zo'n 2SC... in ? of een 'echte' BC...
Het was een echte BC548B.
Hallo Heren
Die 2SC1737 torren zou ik er inderdaad ook altijd uitgooien want ik vertrouw ze voor geen 5 cent. Bij mijn 587's waren de pootjes van die torren ook allemaal zwart geworden terwijl de andere er nog normaal uitzien. Heel vreemd. Ik heb ze gewoon vervangen door BC547.
Groeten Martijn