pff, dat is bepaald niet niks zeg!
fijn dat het goed gelukt is
Hi Piet,
Ook van mij nog de beste wensen voor een snelle revalidatie van je vrouw.
Na wat spelen met de instellingen waarbij het gehoor van mij geen absolute richtting geeft toch maar weer wat metingen gedaan met de Behringer equaliser op zolder de uiteindelijke instellingen met de zelfbouwer zijn:
het laag wat meer terugkoppeling geven door de versterking op 24 dB in te stellen enfin dat is maar 0,5 dB meer terugkoppeling.
Het midden op 18 dB ingesteld en het hoog op 19 dB. Dit alles bij de referentie frequenties die Philips gebruikt: 90 Hz, 2 kHz en 10 kHz.
Met deze instelling heb ik een ietswat schuin oplopende frequentiekarakteristiek die echter heel recht loopt van 800 tot 8 kHz binnen 3 dB. De opslingering boven 10 kHz komt dan ca 3 dB hoger te liggen. Dit compenseeerd bij mij dan enigszins mijn afval van mijn gehoor bij 13 kHz. En het geluid dat is nog steeds erg transparant en evenwichtig.
De geluisbeleving heeft bij mij in de kamer ook stappen voorwaarts gemaakt door de luidsprekers boven op mijn KEF luidsperkers van 1,2 m te zetten. De luidsprekers staan daardoor vrijwel op de helft van de kamerhoogte. Als je dan je ogen dicht doet dan lijkt het soms wel of je bij een live optreden aanwezig bent. De boemerige bas waar ik soms toch last van heb wordt daardoor ook minder.
Al met al heb ik mijn luidsprekerboxen "E-Motions" gedoopt omdat ze mij toch een vernieuwde luistersensatie bieden mede dankzij de "e" door MFB gerealiseerd.
Als je ze zo hoog hebt staan, dan is een leuk experiment om ze eens om te draaien, omdat de mid/hoog dan weer beter op gehoorhoogte komt.
Gewoon ondersteboven dus.
Kun je me eens mailen hoe je die laagweergave hebt aangepast? Ik kan dat op de 586 wrs ook gebruiken π
Hi Jeroen,
Dat is de wereld van MFB op z'n kop ! π
Het moet niet gekker worden. Straks vraag je nog of om vanuit een handstand met je voeten naar achter naar de luidsprekers te luisteren: Motional feet Back !
Maar je hebt gelijk het is het proberen waard.
Het is niet zo gek als het lijkt.
Als je een luidspreker erg hoog zet kan dit werken.
Het is een kleine moeite het te testen. Ik vind 1.20 meter vrij hoog als dat de onderzijde is. Als je op een bank zit een paar meter verder dan straalt het hoog vlot over je heen lijkt me.
Jeroen,
Je hebt gelijk het is een goede oplossing het is alleen een beetje een raar gezicht als je er bij het ontwerp geen rekening mee hebt gehouden. De frequentiekarakteristieken op de kast en schakelaars staan bijvoorbeel op hun kop. Voor de rest zit in de kast alles vast dus dat kan geen kwaad.
Hallo Han,
Bedankt voor je goede wensen. Het gaat nu elke dag een stukje beter!
In jou post van 28 juni las ik, Quote:" Met deze instelling heb ik een ietwat schuin oplopende frequentie karakteristiek die echter recht loopt van 800--8khz binnen 3db. De opslingering boven 10khz komt dan ca.3db hoger te liggen. Dit compenseerd bij mij dan enigszins mijn afval van mijn gehoor bij 13 khz".quote.
Onwillekeurig gingen mijn gedachten terug naar een intervieuw dat ik begin jaren 1980 gaf aan het blad Audio totaal.
Toevalligerwijze is juist dat intervieuw door AndrΓ© en Herman op info mfb onder het "kopje" algemeen opgenomen.
Ik zeg daarin "Een goede luidspreker is een lafaard", waarmee ik wil zeggen dat een goed ontwikkelde luidspreker box geen eigen karakter mag hebben, dus niets mag toevoegen of weglaten.
Een enigszins oplopende karakteristiek zou dus eigenlijk niet moeten.
Akoestisch gezien moet die zelfs iets aflopen en de energie curve[gemeten in de galmkamer] moet een vlak verloop hebben.
Als jouw gehoor bij 13 khz wat gaat aflopen[heel normaal overigens] dan is dat voor jou de natuurlijke situatie waarop je alles hoort. Ga je nu je box qua hoge tonen wat laten oplopen, dan is dat juist onnatuurlijk t.o.v. jouw werkeklijkheid.
Mocht je nou toch behoefte hebben om muziek te horen zoals je die bijvoorbeeld 10 jaar geleden hoorde, doe dat dan met de toonregeling, maar niet met de karakteristiek van je box, hou die neutraal.
Bovendien zou jou box bij jongere mensen dan als "te enthousiast" in het hoog overkomen en dat wil je natuurlijk ook niet.
Beste Han, misschien is deze beschouwing een aanzetje om er eens over na te denken. Groeten Piet.
@Piet wrote:
..knip..
Akoestisch gezien moet die zelfs iets aflopen ....
Piet, dat is ook mijn empirische ervaring. Maar hoeveel moet dat zijn? Op luisterafstand van ca 3 meter heb ik zoiets van langzaam af naar -6dB bij 20khz. Is dat reΓ«el? Er is een trajectdemping in LF, net als in hele hoge frequenties zoals bij satelliet, maar daar zit de temperatuur nog flink in (en de lichtsnelheid). Hoe het bij LF zit weet ik niet. Wel dat de hoge tonen vrij gelijkmatig gaan gerelateerd aan de afstand.
Hi Piet,
Naar aanleiding van mijn schrijven over 'schuin oplopende frequentiekarakteristiek' wil ik nog het volgende meedelen. De afweging bij de instelling van de frequentiekarakteristiek was de afweging tussen een meer op en neer gaande karakteristiek en een meer op elkaar aansluitende karakteristiek van midden naar hoog die daardoor enigszins oploopt. Het zijn kleine verschillen in instellingen van maar 1 dB tussen midden (18dB) en hoog(19dB). Hierdoor ontstaat een zeer gelijkmatig vlakke frequentiekarakteristiek in het zo belangrijke frequentiebereik tussen 800 en 8000 Hz.
Vanwege wat opslingeringen in laag is slechts een 0,6 dB extra tegenkoppeling toegepast.
En zoals eerder geschreven met de hogere opstelling van de luidsprekers heb ik nu een geluidsweergave die ongelofelijk veel details laat horen en zo nu en dan ook massief laag weergeeft. Ik moet zeggen dat ik iedere keer weer aangenaam verrast wordt door de weergave van mijn CD collectie. En wat opvalt is dat met de instelling en opstelling de weergave meer een allemansvriend is geworden voor mijn CD's. Ik bedoel daarmee dat wat scherpe of koud klinkende CD's toch nog het beluisteren waard zijn.
Al met al ik ben klaar om de freaks weer te trakteren op een luistertest het komende jaar of eerder.
Hallo Jeroen,
Quote, Piet, dat is ook mijn empirische ervaring. Maar hoeveel moet dat zijn? Op luisterafstand van ca 3 meter heb ik zoiets van langzaam af naar -6dB bij 20khz. Is dat reΓ«el?.Quote
Je had nog een antwood van mij te goed,maar zoals je weet ben ik op het moment nogal druk met het "management"van het huishouden! π
Als we een 587 meten in een gemiddelde huiskamer met rose ruis, eerst op 1 meter en vervolgens op 3 meter dan is het verschil in totale geluidsdruk ongeveer 6db. [hangt een beetje af van de hoeveelheid reflecties,daarom zeg ik gemiddelde huiskamer]
Maar die afzwakking geldt niet voor alle frequenties.De lage frequenties onder de 80 Hz zijn vrijwel niet verzwakt, maar vanaf 250 Hz is er al sprake van een lichte afzwakking die geleidelijk groter wordt en bij 15000Hz al ongeveer 6db is en bij 20000 HZ zelfs naar de 12db loopt.
Dat verklaart ook waarom je bij feestjes die een straat verder worden gehouden alleen maar boem boem hoort, en geen spat hoge tonen!
Groeten Piet.
Hallo Han,
Ok, het belangrijkste is, dat je zelf tevreden bent over de verbeteringen en daar veel luisterplezier aan beleefd.
Ik ben heel benieuwd hoe ze nu klinken! We gaan er straks op de volgende meeting naar luisteren en misschien doet zich een eerdere gelegenheid voor, zoals je zelf in gedachten hebt. Groeten Piet.
Beste Piet,
-6dB op 3 meter afstand (veel groter is onze huiskamer niet) bij zo'n 20kHz is ook wat ik gemeten heb met mijn ecm8000/dsp8024 (dat is ook een meetmicrofoon maar minder gedetailleerd dan die professionele van jou).
De DSP heeft dan zo'n auto-Q functie die inderdaad voor PA-gebruik is. Zet je daarmee de zaak recht dan klinkt het onnatuurlijk op de luisterplek. Net of je een koptelefoon op hebt. Dat bedoelde ik met die instellingen van Han, hij heeft meen ik ook de 8024.. π
Beste Jeroen,
Ik begrijp wat je bedoeld en deel jouw mening. In eerdere posts over dit onderwerp heb ik ook gezegd dat akoestisch gezien de frequentie kararakteristiek gemeten op 1 meter afstand tussen squaker en tweeter[eigenlijk in dode kamer,maar dan kan naturlijk niet] heel lichtjes zou moeten aflopen.
Daarentegen zou de energiekromme, [gemeten in de harde kamer met allerlei schermen] wel een vlak verloop moeten hebben. De meetmicrofoon staat dan ergens in die ruimte en niet op 1 meter afstand van de geluidsbron.
Ik weet niet hoe Han bij de laatste metingen te werk is gegaan maar de metingen bij die firma op 30 cm voor midden en hoog en 10 cm voor de woofer kon ik niet goed plaatsen, aangezien je dan een sterk oplopende karakteristiek krijgt. Dat wijkt volkomen af van de gebruikelijke iec meet methode.
Aan de andere kant, Han is goed bezig en spant zich in om het 30 jaar oude concept van de 587 nieuw leven in te blazen en dat kan ik hooglijk waarderen.
We zouden in kleine kring nog eens serieus moeten luisteren of de wijziging in midden en hoog werkelijk een verbetering is [net zoals bij de succes volle laag verbetering] of dat door het meerdere midden en hoog de indruk wordt gewekt dat de transparantie en stereobeeld beter is geworden.
Sorry Han, het ging over jouw "kindje" maar dit antwoord aan Jeroen is eigenlijk net zo goed voor jou bedoeld. Zo lopen de dingen nou eenmaal op een forum van vraag en antwoord.
Je hebt vast wel iets in gedachten dat we het eerder kunnen horen en vergelijken dan op de volgende meeting. Groeten Piet.
Piet, Jeroen,
Voor de aardigheid heb ik ook eens de meting uitgevoerd in de kamer om de afval in midden hoog vast te leggen of is hetgeen je meet het op peil blijven van laag ? Met de vergelijkbare apparatuur van Jeroen Beringer 8024 en een Samson meetmicrofoon kwam ik ook tot vergelijkbare resultaten. Ik meet op één meter met de microfoon gericht tussen de midden en de hoog luidspreker met pink ruis een rechte frequentiekarakteristiek van ca. 80 tot 20 kHz (geen oplopende karakteristiek !?) Het maakt dan niet zo veel uit of ik in mijn kamer op 3 m of 6 m meet het resultaat is hetzelfde een aflopende karakteristiek die bij 20 kHz tussen 6 à 7 dB gezakt is ten opzichte van 3 kHz. Een opvallende meting die ik niet onmiddellijk kan verklaren. De formules van een puntbron en dat is een box toch, geven een frequentie onafhankelijke vermindering van de geluidsintensiteit van naar ik meen zo'n 6dB per afstandsverdubbeling.
Het lijkt me zoals Piet ook al aangaf te liggen aan een frequentie afhankelijke demping van de akoestische luisterruimte. Mogelijk is mijn meting bij toeval toch nog goed gekomen doordat erg dicht op de luidsprekers een enigszins oplopende karakteristiek verklaarbaar is en ook juist is voor de gewenste karakteristiek. Ik zeg dit omdat de karakteristiek op 1 meter erg recht is.
Het blijkt echter maar weer dat de akoestiek een punt blijft met de grootste impact op het eindresultaat van weergevers.
Het bloed kruipt........Dus toch maar weer eens een verbetering doorgevoerd. Gestimuleerd door anderen die aan het zelfbouwen zijn heb ik ook maar eens de verbindingskabel naar de woofer dikker gemaakt. Ik heb voor de nieuwe verbinding een twee kwadraats kwaliteitsluidspreker snoer verbinding toegepast en met veel moeite op de pinnetjes vastgesoldeerd (sluiting gevaar!). Ik heb de mogelijkheid om de verbinding tussen print een kabelboom los te nemen daarmee behouden. Dit is natuurlijk wel weer een verbinding met mogelijke overgangsweerstand. En ja dat geldt natuurlijk ook voor de dubbele relaisschakelaar. Voor de echte hi fi freaks zou je de kabel zo dicht mogelijk bij de uitgang van de eindtrap moeten vastmaken. Als je dat doet ben je het uitschakelen van de verbinding tussen de versterker en de woofer kwijt. Is dat erg ? Eigenlijk niet maar dan is de box niet meer volledig stil en bij de ruststroominstelling van de woofer moet je de verbinding weer losmaken.
Metingen laten zien dat het standaarddraadje ca. 0,1 ohm is. Het niewe draad zit hier ver onder. Eerlijk is eerlijk het effect is niet direct hoorbaar. Wellicht is het meetbaar dat het natrillen van de conus minder is ?
Een tweede verbetering is het aanbrengen van extra ribbe in de vorm van een balkje over de breedte van de front van de kast net boven de woofer. Dit is gedaan om weer wat extra stijfheid in de kast te krijgen. Effect is niet direct hoorbeer (gelukkig).