Volgens mij had de 541 nog geen FET, maar ik kan me vergissen...
Bedankt voor de tip, ik had in het verkeerde schema (544) zitten lezen. Het lijkt wel veel op elkaar. Heb mijn vorige post maar aangepast (ook de componentnummers, maar zelfs die klopten bijna)
nou ik ga een boodschappenlijstje maken...
wordt vervolgd in het weekend
bedankt zover allemaal
Mark,
ik denk dat het eenhalf boodschappenlijstje scheelt als je weet wΓ‘t er aan de hand is π Maar net zoals jij geef ik zelf ook wel eens de voorkeur aan lukraak vervangen, en hopen dat je 't juiste tegenkomt.
Succes π
Nou ik eigenlijk niet, maar die elco kun je gerust lukraak vervangen gaan toch vaak stuk, en zo'n torretje kost niet veel.
het is wel te meten allemaal maar als iemand dat niet kan dan is dit de enige optie.
ik heb aan de inschakelautomaat de waarden van de service manual nagemeten en niks schokkends gevonden.
als ik van zo'n tor de hfe bepaal moet er denk ik toch eerst uit voor ik 'm in de multimeter kan proppen dacht ik. Of hebben jullie een beter idee.
Die 330 uF elco met weerstand meter gecontroleerd en de weerstand loopt netjes op (leek me).
inmiddels de transistor TS 453 vervangen maakte geen verschil.
vervolgens de 2 elco's van 4,7 uF vervangen en ja HIJ SCHAKELT NU WEER IN!! Helaas ook meteen weer uit zodra het signaal wegvalt. Dat zal wel komen omdat die elco van 330 ook nog vervangen moet worden.
Nu heb ik nog 2 vraagjes:
de winkel had alleen elco's 330uF van 16 V ipv 10 V. Kan ik deze ook gebruiken?
Ik heb voor de TS453 een BC 546B ipv een BC546 gemonteerd kan dat kwaad? Ik neem tenminste aan dat als er BC546 staat BC546A bedoeld wordt.
Gefeliciteerd Mark! Je hebt zojuist je eerste MFB gerepareerd :D:D:D
Goed gevoel hè? Die elko van 330 uF 16V is geen probleem. Hoger voltage mag altijd, lager is niet zo verstandig. Wat betreft de BC546 A, B of C, dat maakt naar mijn idee ook niets uit. Ik gebruik ze allemaal door elkaar, weet niet eens wat het verschil is....
Grt!
Hoi, op deze site vindt je veel datasheets van diverse transistoren.
http://www.datasheetcatalog.com /"> http://www.datasheetcatalog.com/
verschil in de A, B en C types is volgens mij de verschillende stroomsterkten die deze transistoren mogen voeren.
succes!
@Mark wrote:
inmiddels de transistor TS 453 vervangen maakte geen verschil.
vervolgens de 2 elco's van 4,7 uF vervangen en ja HIJ SCHAKELT NU WEER IN!! Helaas ook meteen weer uit zodra het signaal wegvalt. Dat zal wel komen omdat die elco van 330 ook nog vervangen moet worden.
Nu heb ik nog 2 vraagjes:
de winkel had alleen elco's 330uF van 16 V ipv 10 V. Kan ik deze ook gebruiken?
Ik heb voor de TS453 een BC 546B ipv een BC546 gemonteerd kan dat kwaad? Ik neem tenminste aan dat als er BC546 staat BC546A bedoeld wordt.
Grappig toch weer die kleine elcos. Ik heb in een 532 ook al eens gemerkt dat die dingen niet optimaal zijn.
Een BC546B heeft iets meer versterking dan de 546A en de 546 zonder letter kan van alles zijn. In dit schema is dat niet zo belangrijk.
Een 16Volt elco kun je gerust gebruiken ipv 10V.
En als je de tijd te kort vindt dan kun je de waarde wat groter nemen. Ik vind dat mijn 532's redelijk vlot uitgaan ondanks nieuwe elco''s
Wat betreft uitschakelen: verstandig is om de mfb boxen helemaal uit te zetten als je weg bent. Ik gebruik daar een draadloze schakelaar van de bouwmarkt voor. (zet dan wel de "channel" schakelaar op 2 of zo, anders heb je kans op storing uit de buurt als je pech hebt π )
In heel enkele gevallen maken de nummers uit. Maar dat kom je zelden tegen.
Als vervanger hebben a - types dan de voorkeur.
Volgens mij zijn b en c types gewoon dezelfde torren, maar met wat bredere toleranties. ( zoiets als b -keus zou ik voorzichtig kunnen zeggen ? )
Bij deze bc-tjes hebben de wat hogere nummers 547, 548 en 549 een AF-lopende spanning.
Dat betekent in theorie dat de beste tor (a-versie) met de hooste spanning (546 ) in alle gevallen kan worden ingezet.
Dat is niet helemaal waar : een tor met een lager spanningsbereik werkt wel iets beter als er sprake is van een schakeling waarin met lagere spanningen gewerkt wordt. ( wordt minder warm etc )
Maar dit soort problemen zullen we niet tegenkomen denkik.
Ter illustratie:
Ik heb vorige week weer 200 stuks BC546A en BC556A besteld, gewoon als allround vervangers. Voor kritische plekken ( signaalweg/ruis gevoelig etc ) heb ik er nogeens 100 X BC550 en BC560 bijgedaan.
( de bekende fet uit de 54X serie is BF245 voor op voorraad. )
@herman wrote:
In heel enkele gevallen maken de nummers uit. Maar dat kom je zelden tegen.
Als vervanger hebben a - types dan de voorkeur.
Volgens mij zijn b en c types gewoon dezelfde torren, maar met wat bredere toleranties. ( zoiets als b -keus zou ik voorzichtig kunnen zeggen ? )Bij deze bc-tjes hebben de wat hogere nummers 547, 548 en 549 een AF-lopende spanning.
Dat betekent in theorie dat de beste tor (a-versie) met de hooste spanning (546 ) in alle gevallen kan worden ingezet.Dat is niet helemaal waar : een tor met een lager spanningsbereik werkt wel iets beter als er sprake is van een schakeling waarin met lagere spanningen gewerkt wordt. ( wordt minder warm etc )
Maar dit soort problemen zullen we niet tegenkomen denkik.
Ter illustratie:
Ik heb vorige week weer 200 stuks BC546A en BC556A besteld, gewoon als allround vervangers. Voor kritische plekken ( signaalweg/ruis gevoelig etc ) heb ik er nogeens 100 X BC550 en BC560 bijgedaan.
( de bekende fet uit de 54X serie is BF245 voor op voorraad. )
Even iets rechtzetten:
Dat over spanning klopt, de 546 is de "hoogspanningsversie". Meestal kom je de 548 of 547 tegen. De 549 en 550 zijn low-noise types.
Maar de aanduiding betekent juist dat er een zeker gebied is waarin de versterking (hFE) valt.
Bij een A type is die typisch iets van 150*, B = 220*, C= 400*.
Torren zonder letter kan van alles zijn.
Wat ze in feite doen is bij produktie selecteren, en de beste torren krijgen een C.
Wil je met 1 tor een simpel microfoonversterkertje maken, dan neem je een C-type (en liefst een low noise)
Wil je alleen maar langzaam schakelen vanaf een behoorlijk niveau, dan volstaat de 546.
Meeste versterkerschakelingen gebruiken de BC548B of 549B.
Er zijn ook "japanse" varianten in de BC6xx serie, die hebben de pootopstelling van bijv 2SC torren. (BCE ipv EBC)
Complemetaire (PNP) versies heten BC556/557/558.
De voorlopers waren BC 107/108/109 (metalen), BC 146/147/148 (zeshoekig).
Als je zo'n tor vervangt kun je gewoon het 54x type nemen.
Verstandigste is om bij vervangen de letter gelijk te houden, een C vervangen door A geeft problemen, andersom niet altijd maar er zijn schakelingen die op lage versterking ontworpen zijn en dan raar kunnen gaan doen.
Ja, bedankt voor de verdere uitleg.
Heb ook nog even gekeken naar die torren : blijkt toch inderdaad een B versie geleverd te zijn.
β de elco van 330 uF ook nog vervangen en ja hoor de inschakelautomaat werkt nu weer perfect β
Nu heb ik weer net zo'n setje 6541's als ik in 1987 voor 100 piek kocht en dat later gejat is. Ze klinken wel wat anders dan in mijn herinnering (beter hoog en minder bas) maar misschien wordt m'n gehoor via het oog gekleurd door de 567's waar ik ze effe op geparkeerd heb. Ze zien er wel erg klein uit!
Iedereen heel erg bedankt voor alle nuttige tips.