Hallo MFB-ers
Mijn 708 reciever doet niets meer..
Althans..niets de lampjes en leds branden nog een ook geeft hij noch
signaal van bijv tuner, aux en phono door via een tape uitgang.
Op de mfb uitgang en phones krijg ik niets meer
Sinds dit gebeurd is blijft wel het "dc power protection" ledje aan staan.
normaal ging deze alleen even aan bij aanschakelen waarna hij weer uitging en de versterker inschakelde (het bekende tikje).
wie weet wat ?
groeten
Bert
***allen een fijne jaarwisseling****
Bert,
Relais defect wellicht?Of inderdaad een gelijkspanning op de uitgang.... De kunst der HiFi lovers.... een voorversterker opblazen π
Succes en alvast gefeliciteerd!
[%sig%]
Hallo Bert,
de kans is zeer groot dat er een gelijkspanning op de uitgang(en) staat. Dit wordt vaak veroorzaakt door defecte torren in de eindtrap. Het speakerrelais schakelt dan niet in om je passieve luidsprekers te beschermen. De MFB uitgang zit dan waarschijnlijk ook achter dit relais. (vind ik wel raar trouwens)
Dit is waarschijnlijk geen eenvoudige reparatie en een schema zal zeker helpen.
Succes Martijn
MFB uitgang zit achter die relais
(ik heb de servicedoc omdat ik zelf ook een 708 heb)
Je moet ff controleren of er ook een DC op de uitgangen staat
zoja: success met solderen !! π
Een DC spanning op de uitgangen kan vele oorzaken hebben. Uit m'n eigen ervaring blijkt dat het niet de eindtrap is, tot nu toe dan. Ik heb dit een paar keer gehad en het bleek een doorgebrande weerstand in de voeding of in de driver-stage. Ik kan er nu natuurlijk naast zitten, maar eindtrapjes zijn duur dus ik kon het niet laten toch even dit advies achter te laten.
dat klopt
maar mijn ervaring is dat ALS er iets doorfikt het de eindtrappen zijn
als er een stuurtrap kapot is, dan is er bijna altijd ook een eindtrap kapot of half gaar...
en zo idioot veel kosten deze transistoren niet...
als je ze bij de juiste persoon haalt tenminste π
inderdaad,
als je het goed en betrouwbaar wil repareren moet je eigenlijk alle transistoren vervangen. Dit is meestal niet duur maar wel veel werk.
Dan is zo'n STK blokje toch altijd zo makkelijk!
Gr. Martijn
STK ? gaan wel schelden ? π
"en zo idioot veel kosten deze transistoren niet..."
Maar als je dan de torren in een M2A van Kenwood moet vervangen wordt je er niet vrolijk van. (Γ’βΒ¬20/30 per stuk, er zitten 8 torren in)
Heb geen idee wat het zou kosten in dit geval maar repareren met de zelfde componenten kan erg duur worden.
Het is wel goed om alles na te meten en anders te vervangen. Hiet wordt de versterker alleen maar beter van.
STK, brb, dat stinkt π
origineel is het volgensmij al niet eens meer te krijgen...
volgensmij moet er een paartje MJ15015/MJ15016 in
maar dat maakt niet uit, want die zijn net zo goed....
en euh, ja, kenwood, need I say more? π
Ja Kenwood......
Die maken nu alleen nog maar autoradio's. De rest zijn ze mee gestopt.
Vroeger (meer dan 5 jaar geleden) was het een goed merk maar het werd steeds minder. Dat zie je trouwens bij heel veel merken. Alles moet goedkoop. Jammer is dat.
Beetje offtopic, maar toch.
"Alles moet goedkoop" Inderdaad het grote probleem bij alle grote merken, na de goeie oude tijd(ongeveer 1980) is het hard achter uit gegaan met de kwaliteit. In plaats van een iets duurder maar goed apparaat dat makkelijk 10 jaar mee gaat wordt er nu meuk verkocht zodat de consument 2 jaar later weer iets nieuws aanschaft. Tijd voor een kleine verandering misschien?