Meldingen
Alles wissen

762 Receiver met kuren

15 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
505 Bekeken
 rene
(@rene)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Ik ben weer eens verder gegaan met mijn oude MFB-spullen. Ik heb nu een 762 Receiver opgedoken van zolder, maar die heeft een probleem: na een tijdje valt het rechtse kanaal weg, en gaat over in zachte ruis en gepruttel. Het linkse kanaal blijft gewoon goed.

Dit gebeurt zowel bij de Sys I als Sys II uitgang (ik heb ook verschillende luidsprekerconfiguraties geprobeerd, maar het probleem doet zich bij iedere configuratie voor). Ik heb de input verhangen van AUX naar TAPE, maar dat maakte ook geen verschil.

De koptelefoonuitgang doet het overigens wel goed volgens mij. En wanneer alles een tijdje uit heeft gestaan, dan werkt het weer goed. Kort achter elkaar uit- en inschakelen heeft geen effect (d.w.z. dat het probleem blijft).

Wat zou hier fout kunnen zijn?

BTW, ik ben geen grote elektronicaheld πŸ™

Citeren
(@crkuijer)
Active Member

Behandel eerst eens alle schakelaars met kontaktspray.
Na 25 jaar is het zilver veranderd in zilveroxide.

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

Dat kan ik wel eens doen. Maar op andere websites lees ik dat je daar niet aan moet beginnen ( http://home.hetnet.nl/~verdj01/forum/gereedschap/#contactspray).

Ik neem aan dat je dat spul gewoon kunt kopen in een electronicazaak?

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Netjes open schroeven, stof verwijderen, en contaktjes schoonmaken met wattestaafjes+oxide-laagjes verwijderaar.
Nog geen resultaat = wegbrengen naar service-punt !!

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

René,

Met contactspray is niets mis, als je het maar met mate gebruikt. Ikzelf gebruik Contact60 van Contact Chemie, dat is al sinds jaar en dag een beproefd contactspray! Daarnaast gebruik ik Contact WL om de schadelijke stoffen die vrijkomen door Contact60 te neutraliseren. Deze combinatie werkt prima.

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

En zo is het maar net Thomas...............het blijven toch je "zorgkindjes"

( die je uiteraard het beste gunt )

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

Oké, ik ga morgen eens kijken of ik dat spul ergens kan aankomen. En waarop moet ik dat precies allemaal spuiten? De drukschakelaars, de potentiometers, de contactpunten van de in/uitgangen? (de potentiometers doen het volgens mij nog goed)

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

René,

Ik zou alle drukschakelaars behalve de powerschakelaar behandelen, en de potentiometers. Lijken wel goed te zijn, maar lopen vaak toch een stuk soepeler als ze gesprayed zijn...

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

OK, ik heb het spul aangeschaft (alleen Contact 60, die andere hadden ze niet). Maar hoe breng ik dit nu het beste aan? Alle schakelaars en potmeters zitten namelijk in een plastic omhulsel.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Al die plastic omhulsels hebben bovenop wel een kleine opening. Spuit hier gewoon een KLEIN BEETJE in, en bedien het contact een aantal keren om het spul overal goed tussen te laten komen (potmeter zo'n 10x op en neer bewegen, schakelaar een aantal keer in- en uit drukken).

Succes!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

Bedankt, dat gaan we proberen πŸ™‚

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

Ik heb de hele receiver uit elkaar gehaald, alles schoongemaakt voor zover als dat mogelijk was, alle schakelaars, pot-meters, en in/uitgangen met Contact 60 behandeld, en het geheel weer samengevoegd tot een geheel. Hij ziet er weer uit als nieuw, en tot nu toe werkt alles goed! De potmeters en knoppen gaan veel soepeler.

Morgen ga ik alles eens uitgebreid testen, want voorheen viel het rechtersignaal pas weg na een tijdje spelen.

[%sig%]

Bericht bewerkt (28-03-2004 00:26)

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

René,

Nog een tip als je toch bezig bent: De DIN contacten achterin raken vaak "uitgelubbert". Hierdoor krijg je het bekende gedonder waarbij iets wegvalt, en je met een stekker moet gaan rammelen om het weer terug te krijgen. Ikzelf neem altijd een héél klein horlogeschroevedraaiertje en buig de pinnetjes, die in de DIN chassisdelen zitten, weer naar elkaar toe. Zo wordt de opening van de V vorm die deze pinnetjes hebben, weer smaller en valt een stekker er beter in.
Als iets na een tijdje wegvalt, kun je ook eens de hele print doorsolderen πŸ™

Succes

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

Bedankt voor de tip! Ik heb er nu geen problemen mee op de receiver, maar ik snap wat je bedoelt. Een luidspreker heeft hier wel een beetje last van op de uitgang, maar die staat momenteel als laatste schakel in de ketting, dus heb ik daar geen last van πŸ™‚

Ik ben momenteel uitgebreid aan het testen, en to nu toe nog geen enkel probleem gehad. Zowel links als rechts blijven perfect na 1 uur onafgebroken spelen. Super!

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hulde! Weer een 762 van de kliko gered πŸ˜€

Blijven er nog genoeg over... (6)

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: