Beste mensen,
Helaas heb ik op de site nergens kunnen vinden hoe de aansluitkabels voor de 544 in elkaar zitten. Bij de boxen die ik heb zitten een aantal kabels. Zie ik het goed dat ik tussen de twee boxen een standaard din 5 kabel kan gebruiker en dat ik dan één van de twee boxen aan de versterker kan aansluiten? Daarnaast zie ik op het schema dat van de draad vanaf de versterker pin 3 en 5 van de din stekker het signaal bevatten. Maar welke van deze twee is nu links en welke nu rechts?
Met vriendelijke groet,
Marcel
[%sig%]
Hoi Marcel,
In principe is het aansluiten van MFB inderdaad zo simpel als je het daar neerschrijft. Een standaard DIN kabel vanaf je (MFB)(voor)versterker naar de eerste box, en van daaruit naar box twee toe, ook weer met een standaard DIN kabel (5 polig uiteraard). Met behulp van de links-rechts schakelaars op de achterkant van de boxen kun je kiezen of de box het linker- of rechtersignaal moet weergeven. Bij twijfel is de balans knop van je aanstuur-apparaat het handigste middel tot controle.
Veel mensen sluiten de boxen echter graag direct individueel aan op hun voorversterker. Dit is echter afhankelijk van de voorversterker die je gebruikt. Iets modernere apparatuur heeft vaak tulpaansluitingen, en een mooie kabel van tulp naar DIN kun je makkelijk maken met bijvoorbeeld gewone TV coax. Soldeer dan de massa aan pin 1 van de DIN en het signaal aan pin 3 én 5. Je stuurt immers toch alleen één signaal naar de box. Ongeacht de stand van de links-rechts schakelaar krijg je altijd signaal op de box binnen.
Echter, als je aanstuur-apparaat ook DIN out heeft, is het natuurlijk verstandig om gewoon DIN-DIN te gebruiken.
Succes!
[%sig%]