Hallo allemaal,
Weet iemand misschien de gevoeligheid van de tweeter AD 0140 TE8?
Ik wil deze in een 544/50R gaan vervangen door een modernere versie.
Ik lees het wel!
Groet Jarno
Hallo Jarno,
Welkom op het forum.
Jeroen heeft een aantal passieve gegevens ter beschikking gesteld. Hier een tumbnail van het documentje, de rest vind je onder passief in het menu. Misschien heb je er wat aan.
Hoi AndrΓ©,
Bedankt voor de info. Dat is erg handig deze docu's.
Ik ben enkele jaren geleden wat meer met deze hobby bezig geweest en ook wat vaker op het forum. Nu had ik altijd al mijn set 544 al willen upgraden. Nu moet het er toch maar eens van komen!
Ik heb ook al eens een set 544 laten meten bij speakerland in Oss, zal de meting eens scannen. Misschien hebben jullie er wat aan.
Groet Jarno
Voor de 0140 wordt een operating power gegeven van 4 watt om een gemiddelde van 96dB in zijn werrkgebied te meten, dus de gevoeligheid ligt dan op 96- (10*log4) = 90dB/W/m wat de meeste moderne tweeters ook hebben.
Wel moet je in de hoogtrap vermoedelijk wat aanpassen, je ziet in de frequentiekarakteristiek dat ie tegen 10kHz nogal fanatiek wordt, daar zit een correctie voor in waarschijnlijk.
terugkoppeling met een r-c over een r ergens. Met een moderne tweeter kun je de hoogtrap wers vlak maken in frequentieweergave.
Meet maar een achter de uitgangselko en sweep em dan door dan zie je meteen of ie begint af te vallen voorbij 7kHz of zo.
Anders heb je straks een nieuwe tweeter en dan komt er geen hoog uit.
Wat voor moderne tweeter wil je er trouwens inzetten? De meeste dingen hebben een frontplaat van doorsnede 104mm Philips heeft 94 dacht ik.
Ook mag hij niet te diep zijn, dan komt de magneet tegen de woofer aan.
Wat je ook knt overwegen is de 544 te "upgraden" naar de laatst uitgebrachte configuratie, met de AD 0163T8 en AD0211Sq8
Die 0163 klinkt al heel anders dan een 0140. En dan schend je nog niet het originele ontwerp π maar ik heb ook eens 532's voorzien van een andere tweeter.
Een tweeter die waarschijnlijk zonder veel aanpassingen erin kan is een titaandome, die hebben ook die flinke oploop in het hoog. Zijn een beetje vergelijkbaar met de polycarbonaat domes alleen kunnen ze meestal nog wat hoger. De 0140 valt na 15kHz flink steil af en dat kan voor sommigen (waaronder ik) net te weinig zijn. Dan mis je dat heldere..
succes!
Ik heb het nu zo dat achter C565 (ohms belast) tussen de 4KHz 20KHz nagenoeg vlak is. Dit heb ik bereikt door de C561 te veranderen naar 1.2 nF. Als dit meet met standaard C 5.6nF dan loopt de spanning met +/- de helft terug.
In de meting die destijds gemaakt is bij speakerland, kun je duidelijk zien dat de standaard 544 bij 8Khz een behoorlijke dip maakt en vanaf 12KHz tot 20Khz met ruim 10db terug zakt.
De tweeter die ga gebruiken is de Peerless/Vifa D27TG-05/06 (6 β¦)en die is inderdaad 104 mm breed. Als dit teveel invloed heeft op het laag dan plaats ik hem misschien wel in een klein kastje boven op de behuizing.
Vorderingen zal ik jullie laten weten!
Groet Jarno
Nou wat je kunt overwegen is de frontplaat af laten draaien/zagen.
Ik heb een setje seas noferro 650 gekocht om eens in een 541 te proberen, maar die kunnen uit elkaar. Tenmiste ik hoop dat de frontplaat eraf kan met de dome en dat je dan de dome los kunt maken.
Maar bij een 544 op zo'n beugelje is het misschien alleen nodig ene paar gaatjes te boren.