Hallo,
Bij gebrek aan een werkende AD8167/MFB4 woofer voor een 22AH587 MFB box heb ik er eentje geplaatst uit een Dux 6544 type AD8067/MFB4.
Het verschil van getal zit hem waarschijnlijk in de vorm van de woofer, de 8167 is rond en de 8067 is 6 hoekig. De 6544 woofer past mooi in de 22AH587, zelfs de schroefgaten zitten al in de speaker voor plaatsen van een 6 hoekige woofer. Maar nu komt het........
Na inschakelen van de MFB ging de woofer nogal geweldadig heen en weer, met een enorm gebrom. Stroom eraf gehaald en bedrading gecontroleerd, bedrading van de opnemer omgewisseld en de speaker weer ingeschakeld, nu geen geweldadige uitspattingen meer maar een klein brommetje op de achtergrond (werkende opnemer?).
Nu de voorversterker (mengpaneel) ingeschakeld en er kwam een mooi strak geluid uit de MFB. Echter de bewegingen van de 8067 Woofer zijn heftiger dan de 8167 Woofer van de andere speaker, dus ben aan het afstellen gegaan. Na enige afstellingen heb ik de bewegingen van de woofer wat in kunnen perken terwijl de bas lekker strak bleef, echter de woofer is meer in beweging dan de 8167 speaker. De kast is niet lek, heb nl alle pakkingen vervangen door nieuwe.
Ook kom ik niet van de brom af, tijdens muziek is dit niet hinderlijk, maar bij stiltes is de brom duidelijk aanwezig, zal dit toch met de soort speaker te maken hebben of is dit iets electronisch (lekke elco's).
Ga nu denk ik maar de werkende woofer wisselen met de defecte om te zien of deze ook anders reageerd dan de bedoeling is. Ik weet nu 1 ding zeker dat de woofer ook echt defect is aangezien die van de Dux6544 wel werkt.
Er komt een vervolg op dit verhaal als ik de werkende 8167 woofer in de andere kast heb geplaatst.......
Yde
Hallo Yde
Dat is toevallig.
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een AD8167/MFB4 woofer (volgens mij is deze nog moeilijker te krijgen dan de woofer van de 545) en ik was ook al aan 't denken om de woofers uit een setje 544's te halen maar dan beide te vervangen i.v.m. eventuele verschillen. Als ik binnenkort tijd heb ga ik dit waarschijnlijk proberen. Uiteraard ben ik zeer benieuw naar jouw bevindingen. Mijn SX6587's brommen ook (uit alle speakers). Waarschijnlijk rotte elco's (ik moet de 6587's ook nog helemaal gaan reviseren) Ik kan me niet voorstellen dat dit aan de woofer ligt.
Groeten Martijn
Hallo Martijn,
Ik heb inmiddels de versterker van de werkende 6587 zonder brom in de andere 6587 geplaatst. Ook nu heb ik weer die brom in de woofer, dus waarschijnlijk heeft de woofer van de 6544 een andere inpedantie. Je hoeft dus de boel niet om te bouwen het werkt simpelweg niet. Dus we moeten toch maar op zoek naar een AD8167/MFB4 woofer. Dat word deze zomer alle rommel markten en radio markten aflopen.
Het is niet anders.
Bij deze wil ik een ieder oproepen die in het bezit is van meerdere 6587 of 6586 woofers en deze verkopen wil te reageren.
Yde
Drachten
Hallo Yde
Ik heb de schema's eens vergeleken en het verschil zit hem in het MFB elementje. Bij de 587 staat aan 1 kant een spannig van -20 volt en bij de 544 staat geen spanning en hier wordt een afgeschermde kabel gebruikt. Waarschijnlijk omdat dit signaal veel kleiner is.
Wat is met jouw defecte woofer aan de hand?
Bij die van mij zaten de draadjes van het elementje los. Nadat ik deze had vast gesoldeerd werkt de terugkoppeling weer maar niet perfect.
Groet,
Martijn
Yde, draai de + en - van de speaker (niet de opnemer !!!) eens om, wat je beschrijft lijkt veel op iets wat ik tijdens mijn mfb expirementen ben tegen gekomen toen ik de fase van de woofer verkeerd had staan.....
[%sig%]
Hallo Martijn,
Mijn woofer doet het helemaal niet meer, ook niet zonder opnemer. Voor het testen gebruik ik altijd een 1,5 volt batterij, even de polen aanraken en als het goed is hoor je een beetje gekraak. Bij de 6587 is dit niet het geval dus een onderbreking in de bedrading. Heb het geheel goed gecontroleerd maar kan geen breuk vinden, ook niet onder het zwarte pek.
Chris,
Ik heb de + en - ook al omgewisseld maar de brom blijft. De oorzaak zit hem waarschijnlijk in het type woofer. Zoals Martijn al zei er zit wat verschil in de opnemer, nu maar hopen dat de opnemer van de 544 woofer nog heel is. Ik heb de speaker (6587) ongeveer 4 uur achterelkaar laten spelen met de 544 woofer.
Ik neem de woofer 16 febr. as wel mee naar de beurs, kijken of er nog wat aan te doen is.
Yde
Hallo Yde
Ik kwam er net achter dat we allebei het type nummer van de woofer fout vermelden.
Dit moet zijn: AD81671/MFB4