Meldingen
Alles wissen

AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!

17 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
1,063 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Heyho πŸ™‚

Het zelfbouw project begint steeds meer vaste vormen te krijgen.

Maar ik zit toch te denken om andere kisten te gaan bouwen.

Ik zoek alleen de specificaties van de AD12100/MFB4 ... Heeft iemand die? Kan iemand die regelen?

Ik zoek de specificaties vooral om het frequentieverloop van de speaker. πŸ™‚ Dus alleen daarmee zou ik al enorm geholpen zijn. Ook de gevoeligheid (dB/2.83v/M) zou erg welkom zijn.

Groeten,

Arend

[%sig%]

Citeren
(@f-thalen)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Hallo,

Vgl mij heb ik nog een boek met luidsprekerspecificaties, ook van de mfb's

Ik kom hier vanavond ff op terug

Groetend

Freddy

BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member

Arend, wat ik heb kunnen vinden:

type Ad 12100/MFB cat. nr 2422 257 41305
imp 4 ohm, continu belastbaar 50 watt, resonantiefrequentie 26 Hz,
frequentiebereik 20 Hz-1500Hz
verder nog diameter 315 mm, baffle hole(?) 278 mm

hopenlijk heb je er wat aan

groetend

F. Thalen

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Thanks! πŸ™‚

Ik ben iig een stuk verder. Frequentiebereik is wel handig om te weten πŸ™‚

Groeten,

Arend

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

1500 Hz !!!!???!!! dat lijkt me ruimschoots aan de hoge kant. De niet mfb uitvoering van de 12100 ging tot 500 hz.

Nuja, toonfiets eraan en luisteren maar, dan weet je het snel genoeg ?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member

De 12100 is dus een 12" speaker. Het beste kun je zo'n speaker aleen (sub?) laag weer laten geven en zo snel mogelijk met een slap (6db) filter de zaak af laten lopen. In de praktijk is 500 Hz voor hifi toepassingen al heel hoogvoor een 12".

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Sub is meestal tot zo'n 130 Hz toch?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member

Klopt, daarom had ik het ook tussen haakjes gezet. Algemene regel is echter dat de maximale frequentie nooit groter mag zijn als de conusdiameter ivm bundeling van het geluid als de frequentie groter wordt als die diameter. Dat is ook gelijk de reden dat er allerlei fabrikanten de stofkap vervangen door een mooie (en dure!!) kegel. Die verbeteren het afstraalgedrag dan weer.

Oh ja, hoe hoog sub is is een rekbaar begrip. Sommige beweren dat sub tot !!! 50 hz loopt. Zelf vraag ik mij ook af waar het dan begint.

BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member

Ik heb de volgende specs voor je gevonden.
Deze zijn van de AD12100/W4. Dit zijn dus de gegevens van de passieve variant maar ik kan mij niet voorstellen dat de MFB veel zal verschillen.

Fs 19 Hz
Vas (l)450
Qts 0.13
Qes 0.15
Qms1.00
Re 4.00
Sd (cm2) 530
Vd (cm3) 500
Pe (w) 50

Succes.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi Jan,

Leuk, die gegevens! Dat biedt perspectieven voor de zelfbouwers!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member

Ik heb nog een stapel Hobbyskoop'en liggen. Voor de jongeren onder ons, dit waren tijdschriften van Philips waarin zelfbouw kits besproken werden.

Ook werden er elektrotechnische zaken van allerlei aard in besproken.

Regelmatig werden ook de technische gegevens van speakers afgedrukt, maar de MFB uitvoering staat er (logisch) niet bij.

Wel zag ik de AD 12100/W bijvoorbeeld staan, alsmede de gegevens van hoog en midden spul.

Ik wil best zo'n pagina scannen en mailen als er belangstelling voor is.

Groeten,

HOB

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

bedankt Jan !

Ik weet niet of deze specs gelijk zijn aan de MFB uitvoering (ik weet zowiezo al dat die een stuk stugger is opgehangen als zijn normale broertje) maar het is een start.

CC

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Chris,

Waar komt die wijsheid van een stijvere ophanging vandaan? Ik heb altijd gedacht dat beide uitvoeringen mechanisch hetzelfde waren.
Het typenummer zou dat moeten rechtvaardigen. (Andere specs is ander typenummer).

Groeten,

Rob T.

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Beste heren Zelfbouwers.

Het effect van de MFB sensor in de laag luidsperker is dat je een teruggekoppeld systeem krijgt.

Hierdoor worden een heleboel mechanische eigenschappen van de
speaker gecompenseerd.
Als van een normale bas speaker bij het afspelen van muziek
de conus met de hand vasthoud zal de versterker hiervan niets merken
en de muziek zachter klinken.
De mfb cecompenseerde LSP zal detecteren dat de conus niet de beweging maakt die gemaakt had moeten worden en zal dit onmiddelijk compenseren.
En dus heel hard terug drukken. (voorzichtig proberen.)
De parameters van de passieve variant zeggen dus niets over de mfb versie.

Helpt een grotere kast???
Als je het hierbovenstaande leest denk ik van niet.
De versterker zal meer moeite moeten doen om de speaker het ingangssignaal te laten volgen maar blijft het wel volgen. Dit omdat meer lucht meer vrijheid van de speaker conus betekend. Je krijgt alleen meer last van kastresonanties die niet door de mfb sensor gecompenseerd worden.
Vandaar dat de inhoud van de kast van een mfb LSP klein is en seer stijf t.o.v. z'n frequentiebereik (laagste frequentie) in vergelijking met z'n passieve broers.
Nog een leuk detail is dat bij een passieve speaker onder de resonantiefrequentie de conus de het ingangssignaal volgt.
Erboven niet.
Vergelijk dit met een lange plasic buis die je heen en weer laat zwaaien.
Als je het maar langzaam genoeg doet zal de punt van de buis je hand beweging volgen.
Als je het snel doet doet de punt heel wat anders dan je hand.
Het MFB effect is daarom ook aan de bovenkant van het frequentiebereik begrenst. Er valt eigenlijk niets te regelen daar.
Bij zo'n 60 Hz houd het wel op.

Bij een grotere kast heb je nog een ander probleem.
De naar achter uitgestraalde drukgolf verplaatst zich met de snelheid van het geluid door de kast en word door de wanden gereflecteerd.
Na een tijdje zal de naar binnen gestuurde drukgolf de conus weer bereiken. Als het goed is is de conus van de speaker het eninge wat in je kast kan bewegen. (De rest is zo stijf mogelijk). De drukgolf zal de beweging van de conus gaan beinvloeden. Stel dat dit voor een bepaalde frequentie precies 180 graden is dan kan de speaker door een voorbijrijdende auto spontaan gaan oscilleren....
Dit effect is moelijk te compenseren.
Maar hoe dichter de beinvloeding van de conus door de drukgolf op de golf zelf zit hoe makkelijker dit te doen is.
Hieruit volgt...... een zo klein mogelijk kastje.
Hiermee verschuif je het probleem naar een veel hogere frequentie en je laat het effect van de mfb compensatie eerder ophouden.

Ik ben zeer benieuwd hoe deze efecten door de zelfbouwers aangepakt gaan worden.

Succes Cuno

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Hallo Rob,

Bij tegenkoppeling worden signalen met elkaar vergeleken.
Neem een opamp als je in de terugkoppelin condensators, spoeltjes
of wat dan ook opneemt zal de opamp de signalen op de + en - ingang
proberen gelijk te houden. Dit houdt in dat de uitgang van de opamp allerlij gekke dingen moet doen om dit voor elkaar te krijgen als je niet lineaire componenten in de terugkoppeling zet.
Een MFB luidspreker systeem kun je hiermee vergelijken.
Het ingangssignaal van de versterker en het teruggekoppelde signaal van de versnellingsopnemer worden met elkaar vergeleken en de versterker zal zo aangestuurd worden dat dit zo is. Als je een sinus van bv 30 Hz op de ingang zet en met een scoop de uitgang van de laag versterker bekijkt zul je zien dat het uitgangssignaal van de versterker sterk afwijkt van een sinus. Vooral rond de 0V.

Een luidspreker, vooral bas speakers hebben ook nog een ander probleem.
De conus is niet oneindig stijf. Dit betekent dat als de spoel naar voren gaat de rand van de conus een tijdje later komt. Hoe hoger de frequentie hoe meer dit effect. Bij een 200 Hz sinus heb je best kans dat de als de spoel naar voren gaat de rand net op de terugweg is.
Als je nu een tegenkoppeling er in gebouwd hebt wat wil je dan corrigeren?? De spoel minder naar voren om de rand te corrigeren??
Kortom je bent boven een bepaalde frequentie altijd te laat met corrigeren.
Dan kun je het maar beter niet doen.

Wat compenseer je dan wel?
Voor het grootste deel de luchtweerstand. Bij 20 Hz zie je de conus flink bewegen. Hij is dus flink aan het pompen veel lucht aan het verplaatsen dus veel weerstand.
Verhoog de frequentie naar 300 Hz zonder het nivo ervan aan te passen en de conus staat bijna stil.
Bij 20 Hz kan de luidspreker wel een duwtje in de rug gebruiken.
Je kan dit ook van tevoren bepalen en een filtertje met lift in het gebied waar de luidpreker het nodig heeft wat compenseren. Maar wat als de luchtdruk verandert? De luidspreker veroudert en de magneet wat flux verliest? Dan zit de verkeerde correctie er in.
Hiemee heb je de amplitude gecompenseerd.
Maar het probleem van de luidspreker zit rond de ruststand. Als je de foto's van de reclame folders bekijkt zie je dat de vervorming van de LSP rond de nuldoorgangen zit. Hier moet de stroom van richting omkeren.
Een bewegende spoel in een magnetisch veld zal ook zelf stroom opwekken. En die zitten elkaar in de weg.
Het zelfde geldt voor de maximale uitslag.

Cuno

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: