Meldingen
Alles wissen

AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!

17 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
1,064 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Ik hoor steeds meer verhalen over principe en werking van MFB. Zelf heb ik ook een aantal theorieen hierover.
Maar zouden we dit nu niet eens op een of andere manier kunnen vragen aan een van de bedenkers van MFB? Ik bedoel, wie weet het nou beter...

Zou zeker prettig zijn voor de zelfbouwers onder ons. Philips gaat dit toch nooit meer zelf bouwen, dat kost veel te veel tegenwoordig.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Cuno,

Het MFB systeem corrigeerd de vervorming die optreedt op het punt waar de opnemer zit nl. bij de spreekspoel. Alles wat de luidspreker daar doet wat niet volgens het aangeboden signaal is, wordt gecorrigeerd.
Tevens wordt electronisch de afval van de luidspreker in het laag gecompenseerd, maar dit is een vaste correctie. De vroege afval ontstaat door een te kleine kast en door de resonantiefrequentie.
Als bij de randen een afwijking onstaat ten opzichte van de spreekspoel, dan "ziet" de opnemer dat niet.
Volgens mij hebben we het dan over het fasegedrag van de luidspreker. Het moeilijkste punt. Volgens techneuten is dat nauwelijks hoorbaar. Alleen bij de overname punten van twee luidprekers (cross-over) is het wel van belang dat beide in fase zijn, dit om verkleuring van het geluid te voorkomen. Ook dat kan gecorrigeerd worden (vaste instelling).

Groeten,

Rob T.

BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: