Hoi allemaal,
Helaas nog steeds problemen met de oscillerende uitslag van de woofer.
Alle elco's vervangen in de signaalweg van de hoge en lage weergave. Er zaten wel wat afwijkende waarden tussen. Alleen mocht het niet baten.
Alleen nog de elco's van 1,5 uF (moeilijk aan te komen) moet ik nog vervangen. Ik hoop dat daarna de klacht is verdwenen. Ik kan mij haast niet voorstellen dat het in de schakeling van de feed forward kan liggen. En de voedingspanningen zijn bijna allemaal redelijk stabiel.
Maar nu wil ik de 9638 af gaan regelen. Dit staat allemaal goed omschreven in de service manual. Alleen de gelijkstroominstelling procedure begrijp ik niet helemaal goed. Er staat dat deze 5 minuten na inschakelen moet worden gemeten. Weet iemand dan ook of er een ingangsignaal aangesloten moet worden, net als bij het instellen van de woofer/mid range procedure? En moeten bepaalde potmeters dan ook op een bepaalde waarde staan? Want met muziek op de ingang met een bepaald nivo is dit gewoonweg bijna niet af te regelen. Ik vind dit in de manual niet duidelijk naar voren komen. Wie kan mij hier een antwoord op geven?
Groeten Dennis Post
Dennis,
Die gelijkstroominstelling heet ook wel ruststroominstelling.
Dan is het misschien al duidelijk: ruststroom betekent in rust, dus geen signaal.
Het moet dus eigenlijk 5 minuten spelen, signaal uitzetten, en direct ruststroom instellen.
Ik heb zelf de potmeters ervoor op de andere zijde van de print gesoldeerd.
Je moet namelijk wel alles aangesloten hebben voordat je het kunt instellen.
Oscileren is te verminderen door je laag goed af te regelen: 1400 mv bij geen mfb, terug draaien naar 330 mv met de mfb regelaar.
Ga je verder, zal hij kunnen oscileren.
[%sig%]
Bericht bewerkt (21-03-2004 15:34)
Bedankt Herman,
Gr. Dennis