Hallo,
Al enige tijd volg ik met belangstelling de div topics op dit mooie forum. Ook ik ben enige tijd geleden gegrepen door het MFB-virus. Ik zou graag wat hulp hebben bij het volgende probleem.
Ik heb hier een paar 544-boxen staan in de DUX uitvoering. Ik had al langere tijd het idee dat 1 van deze boxen wat minder laag produceerde dan de andere. Dus toch maar eens met de uitvoerige mfbfreaks foto-beschrijving in de hand deze box onder handen genomen. Eerst een hele rits elko's vervangen, en evt verdachte soldeerverbindingen bewerkt. Daarna begonnen met afregelen met de voedingsspanning ingesteld op 240V.
Bij het instellen van de MFB-terugkoppeling loop ik echter tegen een probleem aan. Het 10mV 125 Hz signaal zet ik rechtstreeks op de ingangsbus. De potmeter voor de regeling van de ingangsspanning zet ik op max. Zowel in de servicedoc als in de mfbfreaks beschrijving staat echter niets beschreven over de stand van de tweede potmeter, die van de toonregeling. De stand van die potmeter is echter van invloed op de spanning die ik op de woofer meet. Als de betreffende potmeter op nul staat is de uitgangsspanning ong 7 mV hoger dan wanneer hij in de middenstand staat. Dit ligt net buiten de opgegeven tolerantie. Vandaar mijn vraag, hoe moet deze potmeter staan tijden het afregelen van de terugkoppeling? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Paul.
Heb je de onderbreking gemaakt zoals beschreven daarna zou de potmeter geen invloed mogen hebben.
De versie van het schema die ik heb heeft de potmeter voor de toonregeling niet maar die zit volgens mij in ingang van de hoge tonen eindverserker dus als je die loskoppelt dan heeft die ook geen invloed meer.
Hallo Paul, welkom hier
de ingangsgevoeligheid inderdaad op max, dus 1V en de afval instelling heb ik dan op "0" staan, dus ook helemaal linksom.
ik meende dat het ergens in de doc vermeld stond, maar ik kan het nu ook niet meer terugvinden.
een goede vraag inderdaad, je moet bedenken dat er ook veel MFB boxen zijn waar deze stijlheid van afvallen niet instelbaar is, -dat knopje zit er gewoon niet op- en dan zal de waarde toch ook op "0" staan lijkt me.
succes
Heren,
Bedankt voor jullie snelle reactie. Toch nog even het volgende,
Snameroc,
De onderbreking op de print na C552 zoals beschreven in de service doc heb ik niet gemaakt. In de foto-beschrijving hier op het forum, stond dat dit geen zin heeft. Na bestudering van het schema denk ik idd ook dat dit geen zin heeft. De betreffende condensator zit in de midden/hoog signaallijn en laat sowieso het laag frequente signaal niet door. Potmeter R417 van de toonregeling zit vrij vooraan in de signaallijn op een plek waar hij ook van invloed is op het laag frequent deel van de schakeling.
Remi,
Ik zat zelf ook in die richting te denken maar vond het vreemd dat er niets over terug te vinden is in de service doc. Voorlopig houd ik jou advies dus maar aan. Op deze manier kan het signaal ook nooit te hoog zijn.
Hij heeft wel degelijk invloed op de uitgangsspanning is mijn persoonlijke ervaring (het losnemen op punt 1)
Hoewel ik toe moet geven dat ik daar bij bestudering aan twijfelde, dus dan maar de proef op de som heb ik gedacht.
Maar zoals gezegt heeft mijn schema niet de potmeter dus de invloed daarvan na losnemen van punt 1 kan ik niet beredeneren.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat bijde kanalen gelijk zijn en dat heb je bereikt.
Succes ermee
hallo
ik heb dit ook gehad met een setje aristona 544 .
die zijn hetzelfde , en ook had deze set een box met weinig laag .
ook na elco's vervangen , en afregelen .
het zat hem in de eindtorren van het laag , daar zaten de schroeven los van waarmee deze op het koelblok zaten .
ik heb de torren toch vervangen , en een weerstand die in de slechte box
zwart was geworden en in de goede niet , was een 1 watts type van ong 1kohm .
de schroeven zijn geleiders voor de collectorstroom , dus bij hogere stromen ging deze begrenzen .
groet mattie
Snameroc,
De box in kwestie is inmiddels klaar maar ik moet de tweede nog onder handen nemen. Ook ik zal dan eens de proef op de som nemen en kijken of en zo ja wat de invloed is van het onderbreken van het signaal na C552. Ik zal via deze weg mijn bevindingen met jullie delen.
Mattie,
De bevestiging van de eindtorren had ik ook al gecontroleerd. Bij mij zaten de schroeven niet echt vast maar in hoeverre dit van invloed is geweest op het contact tussen torren en print is achteraf lastig vast te stellen. Laat ik zeggen dat ik de schroeven nog een halve slag heb kunnen aandraaien. Ik heb meerdere dingen tegelijk aangepast en niet steeds naar het effect gekeken. Om te achterhalen wat nu precies de oorzaak is geweest, is dit uiteraard niet de beste methode maar het werkt wel het snelst!
Groet,
Paul.
Heren,
Ik zou jullie op de hoogte houden mbt tot de invloed van het al dan niet onderbreken van het signaal na C552 bij het afregelen van de MFB-terugkoppeling. Ik kan jullie vertellen dat ik geen enkel effect heb kunnen waarnemen en dat het mijn inziens dus niets uitmaakt of je C552 wel of niet laat zitten. Wel is bij aanwezigheid van C552 heel zacht het testsignaal in midden/hoog te horen maar op het afregelen zelf had dit geen invloed.
Groet,
Paul.