Hallo MFB vrienden,
Even nog een vraagje over het afregelen van de ruststroom van de 544.
Kan ik de zekeringen VL 409 en VL 408 er tijdelijk eruithalen en op de zekeringhouders een mAmperemeter hangen om de de ruststroom te meten?? Lijkt mij het makkelijkst, maar of het kan??
Vriendelijke groet,
Tim
Dat kun je doen maar is wat gevaarlijk voor je meter. Je kunt gemakkelijker en veiliger de spanning over de emittorweerstanden meten.
U = I * R. R is 0,47 ohm meen ik, dus bij I=80mA staat er ca. 40mV over de 0,47 ohm weerstand.
(ik heb de specs niet gecontroleerd, controleer dit even in de service manual voor je gaat meten)
Luitjes,
Enige correctie is hier op z'n plaats.
Voor het laag:
De vervangingsweerstand van de 4 emitterweerstanden in de laag eindtrap is 1 ohm. (Twee weerstanden van 1 ohm parallel is samen 0,5 ohm. Twee van die parallel schakelingen in serie maakt weer 1 ohm.)
Als door deze vervangingsweerstand 75 mA moet lopen staat er dus een spanning van 75 mV over.
Voor het midden/hoog:
De vervangingsweerstand van de 2 emitterweerstanden in de midden/hoog eindtrap is 2 ohm. (Twee weerstanden van 1 ohm in serie maakt 2 ohm.)
Als door deze vervangingsweerstand 210 mA moet lopen staat er dus een spanning van 420 mV over.
Sluit hierbij de ingang kort, zodat er geen uitgangssignaal is en wacht even met afregelen totdat de boel is opgewarmd.
Groet,
[%sig%]
De manual is hier een beetje verwarrend.
Ze spreken hier over het losnemen van R762.
Dit zou alleen maar zin hebben als je de ruststroom instelt
door de zekering VL408 er uit te nemen en daar met een
stroommeter de ruststroom in te stellen. De meet daar echter ook de
de stroom door de voortrappen. (alles wat aan +2 en +3 vast zit).
Als je de stroom meet over de emitterweerstanden hoef je R762 niet los te nemen. Maar is de opgegeven waarde dan niet te hoog?
De beste manier zou zijn een vervormings meter er aan hangen en de laagste vervorming instellen of met een scoop de nuldoorgangs deuk
wegdraaien. Hij moet net weg zijn anders ben je onnodig de transistoren aan het warm stoken.
[%sig%]
De weerstand losnemen koppeld alleen het ledje los....
[%sig%]