ik ben momenteel bezig met het afregelen van de mfb587 en de dus ook de units op het doc niveau af te regelen . en ik vind de omschrijving raar door te moeten meten met db's . naar mijn idee staat alles veel te laag afgeregeld zo .
heb dus de freqgenerator op ~ 10khz en 2khz en 90hz gezet bij 77.6mv ( dit gemeten met een rms multimeter ) en de hoog en midden krijg ik tenminste op de opgegeven waarden , maar de laag waarden krijg ik niet zo ver , met mfbkoppeling naar links gedraaid , en laagregelaar naar rechts , en zo komt er dus het meeste laag uit maar meer dan 15db haal ik niet , en zou 34,6 db moeten zijn zo . dit gemeten met een pm2521 en pm2519 multimeter met db functie erop , en ook met een fluke 123 met die functie erop , en of ik nou meet met dbv op ~of op gelijk en wissel maakt niet uit .
ik meet ook met 2 draden naar het relais waar de laagunit op zit , die ik door de achterwand heb gedaan , via een gat zodat de kast dicht is .
heb dit ook gemeten bij 2 boxen , dus ik doe vast iets fout maar weet niet wat .
heb het doc ervan gekocht en heb de pl aanpassing erin gemaakt en dus weerstand 3277 naar 4k7 , en 3276 eruit ( inschakeldrempel )
weet iemand of je er een speciale db meter voor nodig hebt ofzo .
mattie
Je moet die versterking omrekenen naar de spanning die erbij hoort.
Ik weet het zo 123 niet meer uit m'n hoofd, kan je morgen wel zeggen hoe.
ah , dus er is een omrekenformule voor v~ naar db .
ik heb dit http://www.muzique.com/schem/gain.htm al gevonden maar dan zou 34,6 db al 50 v rms zijn en dat haal je niet . ik dacht op volle uitgang dat ik 4,5v had op de woofer .
groet mattie
Hi Mattie
Die omrekening klopt wel, maar wat je eruit krijgt is een versterkingsfaktor
je moet die 0.0776Volt daarmee vermenigvuldigen dus, want dat is die 53.7 is het aantal malen versterking.
En daar komt 4,16 Volt uit. ๐
Het zit zo met spanningen en dB: 20*log(x)=dB
Dat is de versterking, niet een absolute spanning.
in dit geval is 20*log(x)=34,6
(x) is omdat het over een uitgang t.o.v ingang gaat Vout/Vin
dus 20*log (Vout/Vin) = 34,6
Dan bereken je de spanningsversterking door 34,6 te delen door 20, en dat getal daar neem je de inverse log van (zie rekenmachine).
Daar komt dan die 53,7 uit rollen. Dat is Vout/Vin. En om dan Vout te bepalen, moet je hem met Vin vermenigvuldigen.
Bij vermogensversterkingen geldt hetzelfde grapje alleen is vermogen P=V-kwadraat/R Het vermogen in een weerstand is dus eigenlijk een afgeleide, en een kwadraat in een logaritme betekent dat je alles met 10*log moet vermenigvuldigen ipv met 20*log
(en ik ben slecht in wiskunde maar dit was nog net te leren) ๐
hallo
die 4,16 v berekening kom ik wel uit zo , maar de rest is niet te begrijpen . de amp op 4,16 v afregelen lukt idd maar dan de mfbkoppeling en heb er vanalles ingetoetst op de rekenmachine maar iets logisch krijg ik er niet uit , want moet minder zijn als die 4,16 v . en inverse log ken ik niet , en op de rekenmachine al helemaal niet .
ik hoop dat je er meer verheldering op kunt geven .
mattie
Als je de windows rekenmachine op scientific zet, zitten er van dei log ln etc functies op.
Maar omdat we juist willen weten wat het getal was, wat in log is omgezet heb je de inv-log of neg-log nodig.
Bij de windows rekenmachine zit er bovenin een inv met hokje, als je dat aanvinkt dat rekent ie de omgekeerde log uit.
Dat programmatje wat je op internet gevonden hebt doet dit allemaal al voor je, en geeft je een versterkingsgetal waarmee je de ingangsspanning moet vermenigvuldigen om de uitgangsspanning te krijgen.
due niet 53,7 Volt, maar 53,7 keer de ingangsspanning.
Wat ze in de doc schrijven:
R3501 linksom en R3460 rechtsom - dat is de uitgangssituatie
dan 90Hz 77.5mV aansluiten (0.0775V)
dan R3460 instellen op die +34,6dB = 4,16V (op de basspeaker)
daarna R3501 draaien zodat de spanning zakt naar +24.6dB en dat is 17*0.0775 = 1.31V
De dB schaal op een mulitmeter is vaak bedoeld voor dB metingen met als 0dB referentie 0.775V over 600 ohm
Als je de meter zo instelt dat 0.0775V op 0 db staat op de schaal, dan moet je wrs omschakelen om die 34 db te meten. Vaak is dat een schaalbereik hoger. Ga je van een max schaal van 0.2 Volt naar 20 Volt, dan wordt 0dB t.o.v je 0.2 +40
Daarvoor kun je het onderste vakje gebruiken in dat gain programma.
beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb hetzelfde verhaal als Jeroen al schreef.
heb nu de plaatjes ook beschikbaar, misschien helpt het toch nog wat
Hi Remi.. ziet er goed uit.
Dat met 0.775V.. Dat is een soort standaard omdat .775V over 600ohm gelijk is aan 1mW vermogen. Daar relateert men dan absoluut aan, maar in dit geval gaat het puur om de factor zelf.
Bij MFB afregelingen zie je wel vaker dat je eerst een bepaalde versterking moet instellen met de mfb-regeling dicht, en daarna draai je met de mfb regeling de versterking omlaag. Het is tenslotte een tegenkoppeling ๐
Enfin we horen van Mattie wel hoe ze het nu doen. Je kunt ook nog even zoeken als ie is afgeregeld bij welke frequentie het maximum is (wrs ergens bij 40Hz of zo) Dat kun je vergelijken met de andere box, en die zouden gelijk moeten zijn.
bedankt Jeroen, het is alweer van een tijdje geleden, zakt toch wel snel weg als je het na de studie nooit meer nodig hebt
ik moet de boel weer aansluiten aan de generator ( bureau is klein ) , en de mfb koppeling afstellen , maar zonder het afregelen ging de 587 al vanaf 30hz spelen . en de 90hz testfreq geeft niet het max versterkervermogen zo te horen .
ik heb ook een set die geen stickers had op de afregelaars achterop , en ook nooit gehad had , deze kwamen ook van philips zelf af , zeker de bekende d keuze destijds , ik heb er verhalen zat van gehoord ......
maar dit maakt het duidelijk , met de omrekening van windows calculator en plaatjes van remi . maar ik ben ook gewend dat mfb's afgeregeld worden met spanningen als referentie .
Altijd weer een leuk verhaal als je moet gaan zitten rekenen.
Op onze vorige lokatie van het servicepunt waren deze waarden met potlood op de muur geschreven ( dat is misschien ook waarom de nieuwe bewoner z'n laminaat te kort heeft afgezaagd ๐ฎ )
Oh ja, hadden we al gezegd dat de 587 kast DICHT moet wanneer je de mfb afregelt ? Als je de achterplaat daarna ver openzet zul je zien dat je 1,31 volt ineens rond de 1,5 volt ligt.
En alle schakelaars aan de voorzijde omlaag.
ja weet ik al , en de box niet tegen de muur zeten met de woofer .
ik heb er een draad aan gemaakt die aan de + van de woofer zit via een gaatje van de kastschroef . en de hoog en middenunits meet ik met open kast , en regel ik vanachter af zodat de stickers niet eraf hoeven . en de min sluit ik aan op de tulpplugbuitenkant .
ik heb nu de 5 boxen gehad , en alles is goed nu 2 stuks voorzien van 4k7 ipv 10k , en met meten 1x de hoogtrap eruit gejast . en na vervangen van bd679 en bd680 en bc548 bleek de 2x 2,7 ohm stuk te zijn en na vervanging werkt hij nu prima .
ook was er 1 middenunit vals en ratelde nogal bij wisselen tussen 1khz en 2 khz die moet ik nog vervangen ( spreekspoel is beschadigd en heb ik ook moeten lijmen door een losse magneet , dus meer kan ik er niet aan doen )
het afregelen is 1 uur werk geweest voor de 5 boxen , daar alles al aan stond vantevoren . ( en als de knop standing on floor aan is dan is er niet meer als 3,4 v uit de woofer te halen )
overigens is de 2x 3300uf te klein , daar de 585 die ook heeft en deze is 75 watt vermogen ipv de 35 van de 585.
ik heb de spanningen in het doc gezet zodat dit eerder gevonden is bij een volgende keer .
maar , bedankt voor de plaatjes en de calculatortips remi en jeroen .
btw heb ik je 280 doc nog liggen zapper , ik heb er onlangs 1 zelf bemachtigd , want zoals je al zei de papieren variant is wel makkelijk ...:D
mattie
Hallo Matti,
Ik zag je post te laat. Maar weet je, wat nou zo leuk is aan dit forum: als iemand je kan helpen, dan springt die er meteen bovenop. In dit geval waren het onze vrienden Jeroen en Remi. Allebei met de juiste berekening, hartstikke midden in de roos! Geweldig.
Maar vlak jezelf niet uit want je was een heel end op de goede weg. Je had bij de omreken methode van www.muzique/schem/gain alleen het gecalculeerde gain getal maar met 0.0775v. hoeven te vermenigvuldigen en dan was je klaar geweest. .Succes, Groeten Piet
toevallig piet , dat zet ik net in de laatste post , dat had ik een jaar geleden eens gelezen in een post van jou . en dat klopt prima , want een hand ervoor en het scheelt al in volts uit de woofer . ( en die schakelaars voorop ) heb ik mezelf vandaag mee gehad , wel vlug in de gaten gelukkig .
is er overigens nog aan dat doek van de 587 te komen , ik heb er 1 met gaten erin , en 1 zonder front maar dat maak ik wel van mdf . en anders koop ik een set passieve uit de 484 lijn daar zit het doek ook op .
groet mattie
Ik heb vroeger eens gelezen dat er in amsterdam een winkel is die doek verkoopt die er op lijkt.. das wel lang geleden. Misschien weet iemand dat nog of heeft nog wat liggen?