ik ben bezig geweest de uitgangsniveau's van de versterkers opnieuw af te regelen, maar kom niet aan de gewenste output.
heeft iemand hier ervaring mee??
heeft iemand tips??
felix,
Kan je beschrijven hoe je de meting uitgevoerd hebt en met wat voor meter?
groeten,
André
Het is belangrijk de deebees goed naar volts om te rekenen.
Verder moet je met je meter in de gesloten kast gaan zitten, want de waarden die staan aangegeven zijn voor een dichte kast dacht ik ........
met: een lf millivoltmeter, met db schaal, een buizen sinusgenerator, met een voldoende lage Ruit, doe alles zoals de servicedoc aangeeft. wel komt er ontiegelijk veel lawaai uit de speakers, maar haal ongeveer
-20dB terwijl ik +20dB moet halen!
Hallo Felix
Hier legt Cuno mij 2 jaar geleden op dit forum precies uit hoe het moet en dat is toen ook perfect gelukt:
Zogauw je een AC milivolt meter hebt die 77.5 mV kan meten bij 10 kHz zit er meestal ook een dB schaal op de meter.
Dit lukt vaak niet met de meeste 3 1/2 digitale multimeters omdat deze voor 50/60 Hz netspanning bedoelt zijn.
Zet op de ingang een sinus van 10 kHz en 77,5 mV. Dit is je referentie (0 dB).
De spanning over de tweeter moet dan 19,8 dB hoger zijn ofwel ongeveer 0.77 volt. Instellen met 3489.
Zet op de ingang een sinus van 2 kHz en 77,5 mV.
De middentoner moet 19,5 dB hoger dan 77,5 mV zijn. Dit is ongeveer 0.73 Volt. Instellen met 3476.
Zet op de ingang een sinus van 90 Hz en 77,5 mV.
De lage tonen zet je eerst op +34,6 dB ofwel ongeveer 4,3 volt met 3460.
Draai nu met 3501 de spanning weer naar 1,3 Volt.
Daarna zou alles goed moeten staan.
Succes!
Groeten Martijn
ok, dank je voor deze uitleg; inderdaad de niveau's die je noemt lijken er al weer veel meer op. Ik zie verder geen probleem meer op gammele relais na. Ik ga aan de slag en je hoort nog.
Heb het relais leverbaar voor EUR 12,50.
Is niet weinig, maar werkt super !!!
hoi martijn,
ik heb de uitgangsrelais vervangen en de hele boel afgeregeld. alles werkt weer zoals het moet! ook heb ik de foampakking op de achterwand ververst. nog bedankt voor de afregelaanwijzing.
groet felix.