Meldingen
Alles wissen

andere tweeters in 567/544

10 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
496 Bekeken
 Mark
(@mark)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

ik vind het geluid van de tweeters in de 567 niet echt geweldig.
is er iemand die goede/betere vervangers kan suggereren zodat het qua
impedantie etc etc ook nog klopt?

bovendien moet het op die gekke rails te prutsen zijn. misschien wat veel gevraagd.

gr mark

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member

In de 544 en 567 zitten dezelfde tweeters. Ik moet zelf zeggen dat ik er geen slechte punten aan kan ontdekken... Wat bevalt je er niet aan, en ligt dat wel aan die tweeters, voordat je gaat knutselen en het resultaat uiteindelijk niet aan de verwachtingen blijkt te voldoen?

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member

hallo, ik ben het eigenlijk wel met Mark eens. heb zelf de 544 en ook de 567 wel gehad, maar het lijkt net of het in de 544 beter op elkaar aansluit.
Kan natuurlijk zijn omdat de hoge en middentoners relatief verder van elkaar zitten dan bij de 544
Mijn advies, Mark, zou zijn de 4 ohm versie van de 0160 eens in de 567 te monteren; klinkt gelijk een stuk frisser!

groetend

F. Thalen

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Technisch gezien kan je de tweeters vervangen door types met dezelfde impedantie en rendement. Een beetje speakerzaak (ala speaker & co) heeft meetapparatuur staan waarmee ze dit soort zaken voor je kunnen opmeten. Bij gevoeligere vervangers kan je eventueel een rpad opnemen in het passiefe scheidingsfilter.

Weet je al welke tweeters je wel mooi vind ?

Nog iets, houdt er wel rekening mee dat de mid-high eindtrap van de 544 en 567 niet echt van super kwaliteit is. Hij klinkt goed maar haalt het niet bij sommige van de hedendaagse versterkers. Handig om te weten mocht je oog vallen op een revelator of een oude dynaudio. Enne, mocht je bij speaker en co langs gaan, doe Titus de groeten (ook een mfb fanaat by de wee)

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@martijn-2)
Reputable Member

Hallo allemaal

Het verschil in tweeters en squakers heb ik laatst eens uitgezocht:

type MFB type tweeter type squaker

MFB544: 22RH544/ 00R/15R AD0160/T8 AD0210/SQ8

22RH544/50R/65R/79R AD0140/T8 AD0210/SQ8

MFB567: 22AH567/ 00R AD0160/T8 AD0210/SQ8

22AH567/44 AD0140/T8 AD0210/SQ8

22AH567/80R/89R AD0163/T8 AD0211/SQ8

Zelf heb ik de tweeters AD0160/T8 en de AD0140/T8 (in de MFB544/00R en 50R) al eens vergeleken. Ik vind zelf de AD0160/T8 beter klinken (het hoog is meer aanwezig)

BeantwoordenCiteren
(@martijn-2)
Reputable Member

oeps,

ik had een tabelletje gemaakt maar dat accepteerd het forum niet.
Als je de type nummers achter elkaar leest klopt het.
Dus eerst komt het type MFB dan type tweeter en dan type squaker.

groeten

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Het Forum accepteert helaas niet veel, inclusief URL's en HTML.... binnenkort eens kijken of daar wat aan te doen is...

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 Mark
(@mark)
Eminent Member
Topic starter  

Chris,
ik heb nog niet iets speciaals in gedachten. Hiervoor had ik een paar JBL speakers waarvan het hoog beter vond klinken, niet dat dat nou zulke bijzondere dingen waren trouwens. Het laag is een ander verhaal natuurlijk. Ik heb onderwerp erop gezet met het idee dat iemand misschien zou zeggen ik dit en dit erin gezet en het klinkt geweldig. Als ik het zo lees is er vooral geexperimenteerd met de verschillende tweeters die philips in de MFB's heeft gevoerd maar "merkvreemde" experimenten zijn kennelijk zeldzaam. Bedankt voor dit de naam van de zaak (in Haarlem?). Het blijft natuurlijk lastig dat je niet in zo'n zaak alles even kan inbouwen om dan te besluiten welk type het beste klinkt. Vandaar dat tips van anderen die al iets hebben geprobeerd handig zouden kunnen zijn.
gr Mark

BeantwoordenCiteren
(@martin)
Trusted Member

Titus van Speaker en Co heeft zelf ervaring met het vervangen van tweeters in de 541 als ik mij goed herinner dus die heeft vast wel enkele goede tips voor degene die er even langsgaat.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Heren, kan iemand mij vertellen hoeveel VERSCHILLENDE versies er nu precies zijn geweest van de 567. Ik heb vorig jaar namelijk een versie gekocht bij dhr. Thalen en daar zat GEEN roll off functie aan de achterzijde. Deze speaker klonk ook beroerd vond ik. Is er wel een versie geweest in de 567 met roll off functie aan de achterzijde? En zo ja, wel typenummer is dit dan geweest? (OOR of 015R of .....) Welke tweeter(s) hebben er in dit type gezeten en welke middentoners en welke woofers. Als dit namelijk wel zo is dan zou ik deze speaker graag eens een keertje willen horen want misschien klinkt deze wel goed.

Met vriendelijke groet,

Jan van der Meer

BeantwoordenCiteren
Deel: