Meldingen
Alles wissen

Aristona 6544

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
569 Bekeken
(@quack)
New Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hoi allemaal,

Ik ben nu een tijdje van plan om nieuwe speakers te kopen om als monitor tijdens het draaien te gebruiken thuis. Op dit moment gebruik ik ook daadwerkelijk studio-monitoren maar deze hebben, omdat ze een zo vlak mogelijke output moeten hebben, helaas te weinig laag om er naar behoren mee te mixen (woofer is 6.5" en 8" is toch echt wel minimaal nodig). Via een kennis kan ik dan ook een setje Aristona MFB 6544 kopen (vergelijkbaar met de Philips 22rh544). Heb er vanmiddag eentje mogen testen en het geluid klonk zeker niet verkeerd. Er zat genoeg laag in maar werd zeker minder (iets zachter) toen ik een paar stapjes achteruit deed.
Mijn vraag dan ook is of dit een verstandige koop zou zijn of dat ik beter andere hi-fi speakers kan kopen van recente jaren (B&W, Magnat, JBL etc.) om mee te mixen. Zoals ik ergens heb gelezen hebben recente hi-fi speakers ook een beter rendement boven deze actieve speakers. Wellicht de monitoren die ik nu heb i.c.m. een subwoofer?
Zou graag hier jullie meningen over horen.
Greetz,

- Quack πŸ™‚

P.S. Hoe groot is trouwens de woofer van de 6544?

[%sig%]

Citeren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Beste Quack,

Ik weet niet hoe groot het oppervlak is waar je in gaat "draaien", maar voor een flink oppervlak zou ik liever een set mfb 567's nemen, of 2 sets mfb 587's (de laatste hebben meer vermogen, is in jou geval ook handig)

Mocht dat niet bevallen om 1 of ander reden, dan raadt ik je zeker CERWIN-VEGA aan.

BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member

kamer van 18m2 en een set 544 is voldoende om deuren te klapperen. Het is een kwestie van balans, hoe hard hebben de buren de muziek? Als je twijfelt aan bass uit de (6)544 moet je eens kijken of je op internet 'Basewaves Subsonic' van Madtracker kan vinden, of iets van Techmaster PEB. Iets soortgelijks krijg je volgens mij niet met 'normale' speakers van een vergelijkbare omvang.

Monitorren met een subwoofer zou ik zelf niet doen, omdat je geluid dan toch anders klinkt. Kan het niet omschrijven maar je kunt gewoon blind horen of er wel of geen beukdoos aanwezig is in de kamer, en dat hoor je niet aan de diepte of het volume van de lage tonen, volgens mij aan de helderheid. Maar de vraag is (zet bril op puntje van neus) wat vind je er zelf van?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@quack)
New Member
Topic starter  

Bedankt voor je reactie martijn'79.
De oppervlakte is niet zo gek groot. Een normale slaapkamer. 3 bij 4, maar wel helemaal vol met spullen (bed, tv, pc etc.). Ik kreeg op een ander forum ook te horen dat het niet verstandig is om hi-fi speakers te hard te zetten want dan gaan ze stuk. In hoeverre moet ik dit opvatten. Zet het geheel natuurlijk niet zo hard dat ze het 3 straten verderop ook hoor, maar in ieder geval dat ik de lage tonen duidelijk hoor. Cerwin Vega heb ik vaak langs horen komen hetzijnde goede speakers, maar dat is best prijzig weer.
Ik twijfel nu dus om misschien toch maar een subwoofer naast m'n monitoren te nemen of recente hi-fi speakers die een beter rendement zullen hebben boven deze en het geluid enigszins 'kleuren' waardoor frequenties ge-boost worden. Denk hierbij aan B&W wederom.
Nogmaals bedankt voor je reactie :).
Mocht er iemand nog tips etc. hebben dan hoor ik dat graag.

- Quack

BeantwoordenCiteren
(@quack)
New Member
Topic starter  

Bedankt voor je reactie ook Galactix, ging wat verkeerd waardoor ik je reply pas te laat zag en kan blijkbaar m'n posts niet editen.
Zoals ik al zei klinken de speakers zeer goed. Heb daarentegen ook vaak genoeg een setup gehoord met een subwoofer erachter en de lage tonen zijn er toch wat meer aanwezig. Lijken om het zo maar te noemen strakker.
Je voelt het ook wel. Misschien is helderheid wel het juiste woord zoals je al zei. Om te zeggen dat het geluid anders is valt mee, maar je kan inderdaad wel vaak horen of er een sub ergens in de ruimte aanwezig is. Heb meteen ook even op je website gekeken en zie dat je ook graag naar trance/techno luister. Precies de stijl die ik draai :). En je weet hoe belangrijk de bass is hierbij.
Ik houd iig de optie van de monitoren en subwoofer open. Eerst die hele handel nog maar eens uitvoerig testen binnenkort. Maar zoals ik in m'n vorige post zei: is hoge volume echt niet goed? Als dat het geval is vallen meteen ook andere hi-fi modellen af zoals B&W, Magnat etc. om mee te draaien.
Wederom, hoor er graag meer over :).

- Quack

BeantwoordenCiteren
Deel: