Hallo MFb-mensen,
2 weken terug heb ik een zeer mooi setje 541's aangeschaft van een audio
liefhebber, want de speakers zien er tip top uit, zelfs de frontjes zijn nog
onverkleurd! Wat mij opvalt na 2 weken kritisch luisteren (ja , dit duurde zolang...) dat de bas van 1 van de boxen wel minder aanwezig is als de andere box. Ik heb natuurlijk de boxen verwisseld want misschien lag het aan de opstelling.
Bij mijn 587's kan ik de mfb en low amp middels potmeters instellen, echter
bij de 541 kan dit niet, waar zou de mindere bas van 1 v/d boxen aan kunnen liggen? De basspeaker doet het wel (trilt en als ik de Litze aan de conus aanraak gaat ie brommen)
Misschien binnenin de versterker na de jaren wat "verlopen"???
pls. advise!
Ernst,
De MFB / terugkoppeling van de 541 is wel degelijk aan te passen, echter hiervoor moet je de box openmaken. Zie ook de 541 Service Doc voor uitgebreide instructies omtrend deze activiteit!
Groeten,
[%sig%]
Zenks!!
Ik ga het even nakijken.
Ernst
euhh bass uit 541..? π
Mmm,
Zelfde probleem als in de 544 , simpelweg alle elco'tjes in de signaalweg vervangen door nieuwe ........( dat zijn die kleine blauwe bekertjes met aan een zijde aluminium ( min ) en de andere zijde een draadje uit een soort rubber komend )
Oh ja niet vervangen door tantaal of zgn high end condensatoren, je loopt het risico op oscilleren en in het ongunstigste geval gaat de tweeter naar de ratsmodee ....
De meeste condensatoren zijn namelijk van het merk philips en type blauw en daarmee na ca 15 jaar uitgedroogd, en dan krijg je een automatisch hoogdoorlaatfilter.
je kan beter niet aan de MFB instelling draaien ...
Goede raad is niet duur .... een elco kost ongeveer 20 eurocent
Groeten
Leendert
Allright
Ik ga eraan werken! en oh ja... wel degelijk bas uit 541's!!!!
Leendert,
Waarom niet MFB instelling opnieuw afregelen? De Service Manuals die wij hier tot onze beschikking hebben, geven nauwkeurig de procedure hiervoor aan. Na al die jaren is het zeer goed denkbaar dat door afwijking van componenten, eventueel vervangen daarvan ΓΒ©n natuurlijk verandering van de weerstandswaarde van de instelpotmeter ten gevolge van oxidatie, de MFB instelling niet meer correct is. Aangezien deze gegevens per box uniek zijn, kan het nooit kwaad om ze weer eens "volgens de regels" in te stellen. Hetzelfde geldt voor de gelijkstroominstelling!
Groet,
[%sig%]
Thomas,
Je hebt helemaal gelijk.. maar toch zou ik beginnen met de elco's met een beetje mazzel hoef je daarna niks meer af te regelen.
Over dat afregelen , dat valt niet mee hoor als je geen spullen hebt die je echt wel nodig hebt om dit te doen.
Ik heb het spul wel staan ( sinusgenerator met geijkte uitgang en een oscilloscoop enz..) maar ik denk dat niet iedereen dit heeft.
En het zou toch zonde zijn als er een setje 541 door een verkeerde operatie overlijdt..( kijk maar naar sander π )
Aan de andere kant , stuur die defecte dingen maar naar mij toe dan richt ik hier een donorbank op ....( in maassluis)
En jij in limburg ?
Groeten
Leendert
Heeft iemand op dit forum wel eens de MFB instelling van een 541 afgeregeld ? Ik heb dit geprobeerd te doen volgens de service-manual, maar op de punten waar een spanning moet staan van 110-120 mV meet ik niets...... en dat is bij beide luidsprekers, dus het is niet exemplarisch.
Iemand een idee ?
Groet, Ruud B.
Ruud,
Als je op de ingang van de MFB box een signaal zet van 125Hz - 10mV, dan hoor je deze toon uit je luidspreker.
Meet je dan met een AC-millivoltmeter of scoop over de luidspreker, dan kun je nu met R630 het niveau instellen op de voorgeschreven 110-120mV.
Ik heb dat al meerdere keren gedaan en het werkt prima.
Groeten,
Rob T.
Freaks,
Vergeet niet de gevoeligheidsregeling op maximaal gevoelig te zetten.
Als je de speaker aansluit op een eindversterker is dit een veelgemaakte fout.
Groet,
[%sig%]
Voldoende stof tot nadenken en vooral... actie ondernemen!
Leendert,
Ik ben het met je eens wat betreft het vervangen van de componenten, maar denk toch dat als je een setje echt identiek en optimaal wilt laten klinken, afstelling onvermijdelijk is. Heb het zelf bij mijn 532/541 en 544 nog niet gedaan.....
[%sig%]
Bedankt voor de tips!
Ik ben bang dat het aan de meetpennen van mijn multimeter ligt; als ik 'm op doorgangstest heb staan, krijg ik niet altijd een pieptoon, soms moet ik de meetpennen heel hard tegen elkaar aan drukken.
Zo direkt maar even bij de locale electronica-handel wat krokodillebekjes halen en wat moois in elkaar fabrieken....
Groet, Ruud B.
Ruud,
Misschien wat schuurpapier over de meetpennen?
[%sig%]
Hallo Thomas,
de meetsnoeren zijn net 2 weken 'jong' , maar ik zal ze toch inderdaad even schuren. En krokodillebekjes zijn voor dit soort situaties een stuk handiger dan met 1 hand de pennen op hun plaats houden, en met de andere hand aan de intelpotmeter draaien π