you're absolutely right... π
Succes!
[%sig%]
Heren,
Wat afregelen betreft klopt helemaal voor de vuist weg... en gelijke setjes maken.
En toch ik heb het een keer gedaan op de philips manier , en na wat geluister dacht ik mwaaa dit is het toch maar niet.
Even meten met een sweep en een microfoon ( AKG ) en ja hoor een forse dip in het gebied van 200 Hz , weer geprobeerd afregelen en uiteindelijk maar een slinger gegeven tot hij/zij lekker "klonk"
Vandaar mijn scepsis over de afregeling..
Uiteindelijk gaat het om het geluid...
Groeten
leendert
Oh ja even investeren in Kleps meetpennen , jeweetwel met die klauwtjes ..
Schieten niet uit en je kan ze lekker bevestigen.
Niet goedkoop maar scheelt al snel een eindrap ..
[%sig%]
we luisteren hier allemaal naar techniek ipv muziek
ja afregelen gewoon op het gehoor is het beste. is althans mijn ervaring met de 585.
lekkere knopjes achterop waar je eindeloos aan kunt zitten
ja. 58X serie ....... met die knopjes achterop...... 54X serie niet......
De ruststroom instelling is ook heel belangrijk in deze situatie.
Als die verkeerd staat, krijg je ook de raarste neven effecten is mijn ervaring
groet Dennis
Ok na 2 jaar open dit topic maar weer ff. Zelf kwam ik er vanmiddag achter dat ik dus toch wel vrij bijzondere luidsprekertjes achter mijn computer heb staan. Er is dus waarachtig een fan site van. Maar nu heb ik ik dus hetzelfde probleem als de topic starter. Maar ik heb het volgens mij bij beide speakers. Ik vond ze daarom ook altijd maar matig klinken en vond het gewoon maar oude dingetjes die zich naar hun leeftijd gedroegen, maar na het lezen van alle lovende berichten en dit topic, denk ik dat die elcotjes een beetje kapot zijn.
Deze gedachte delen jullie met mij of moet ik echt een keer naar een kenner gaan om ze goed af te laten stellen.(ik weet namelijk wel via via iemand te vinden). Deze elcoos kan ik gewoon bij de standaard elco boer dus halen, en moet cker niet de dure varianten in gaan slaan?
Hoop dat het mij dan beetje lukt om jullie te begrijpen dat jullie een site voor luidsprekers hebben gemaakt. Op het moment vind ik ze echt maar matig....
heb laatst mijn mfb 541 ook afgesteld(stroom van versterker ofso was het) op 13,2 mV. Ga binnenkort nieuwe elco bestellen in Duitsland voor beide boxjes.
Maar wat voor een ELko's zijn die 2 grote, die hebben een andere benaming maar weet niet wat voor een.
En zal ik de 2 torren ook gelijk vervangen per box?
heb zostraks trouwens een van mijn 541 opengehaald en aan zo'n potmetertje gedraaid, met 1tje kon ik inderdaad de bas weergave wat versterken. Maar het blijft zo'n vreemde bas, dat ik in verschillende hoeken in mijn kamer elke keer een andere indruk van mijn weergave krijg. dan klikt ie dreunent en dan hoor je hem niet eens(meeste gevallen).
Jongens vergeten jullie 24 april niet ? De meeste techniekers zijn dan hopenlijk aanwezig om al jullie vragen te beantwoorden π
-dRe
[%sig%]
Venxir, Lars,
Leuk natuurlijk dat jullie zo razend enthousiast zijn, maar mag ik jullie WAARSCHUWEN voor de GEVAREN die kunnen optreden als je aan de VERKEERDE potmetertjes LUKRAAK maar wat gaat zitten DRAAIEN ???
Als je het allemaal niet zeker weet, neem alsjeblieft iemand in de arm die VAKKUNDIG kan helpen met het PERFECT AFSTELLEN van je MOOIE BOXJES!!!!
Sorry voor de hoofdletters, maar sommige dingen kun je niet genoeg benadrukken....
[%sig%]
Ik weet wat de potmeters doen, ja en vooral degene die bij de torren zit moet je niet zomaar gaan aan gaan draaien, anders heb je geen cv ketel meer nodig π
Tja, of je hebt een schoenendoos BDX-en naast je bureau staan π
[%sig%]
Ja, hmm. Call me stupid maar volgens mij heb ik ff aan beide gedraaid. Maar eentje gaf geen effect, dus heb ik weer op oude positie terug gezet. Andere staat nog op helemaal naar rechts gedraaid, voor meeste bas... En bovendien doet ie het nog steeds trouwens.
Maar ik heb nog even een vraag. De bas vind ik dus nog steeds echt bagger. Als ik met mijn hoofd recht voor de luidspreker om een afstand van 30 centimeter zit, hoor ik dus vrijwel geen bas. Je hoord de toon wel, maar het dreunt dus compleet niet. Ik hoor soms wel wat bas als ik met mijn hoofd richting een muur ga ofzo. Is dit dan normaal? Ik vind het niet mooi iig. Met een film geeft het dus ook volstrekt niets extra's boven mijn standaard luidpsprekertjes uit mijn 37 cm tv'tje.
Als het dus aan die elco's ligt, is het dan niet een idee om ff een klein tutorialtje te schrijven voor de "minder wetende" personen die hier komen. Aangezien het nogal vrij vaak voorkomt met oude elco's zoals ze hier zeggen.
BVD Lars Bosboom
Lars,
30 cm is vΓΒ©ΓΒ©l te dichtbij. De bas waait dan over je heen. Ga nog maar eens een meter naar achteren, en herzie je mening!
Over die potmeter, geheel naar rechts is minimale MFB, maximaal boemboem kabaal. Niet echt aan te raden...
[%sig%]
Ik heb laatst een setje 541 gekocht wat echt in goede staat verkeert, en daar kwam echt gewoon een pleur bas uit dat had ik niet verwacht. Ze gaan niet zo hard, maar wel heel diep.
Mijn doel voor het komende jaar: 20 setjes 541 verzamelen en mijn buren laten meeluisteren (maar ik denk dat 2 setjes ook aardig gaat)
GRTN MRTN
[%sig%]