Meldingen
Alles wissen

bas 541

38 Berichten
13 Gebruikers
0 Reactions
1,661 Bekeken
(@venxir)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

541 is qua bass mijn net ietst e min nog, iets groter borertje zou perfect voldoen, samen met mijn B&W DM 220's.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@philips-verzamelaar)
Eminent Member

nie moeilijk doen,waarom 20 setjes 541 koop een set 567 of 545 als je bas wil dan pas kan je de buren op stang jagen πŸ™‚

(gelukkig in mijn buurman ook gek van grote boxen πŸ™‚ )

Roland .

BeantwoordenCiteren
(@larrs)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

@Rob Tromp wrote:

Ruud,

Als je op de ingang van de MFB box een signaal zet van 125Hz - 10mV, dan hoor je deze toon uit je luidspreker.
Meet je dan met een AC-millivoltmeter of scoop over de luidspreker, dan kun je nu met R630 het niveau instellen op de voorgeschreven 110-120mV.
Ik heb dat al meerdere keren gedaan en het werkt prima.

Groeten,

Rob T.

Hierover heb ik een vraag.

Ik wil graag mijn 2 541-tiggers graag controleren of ze nog goed zijn afgesteld. Alleen de uitleg van Rob tromp is niet volledig.

In de Service doc staat dat je bij s408 moet meten, maar kan s408 niet vinden. πŸ™„

Dit staat in de service doc van de 541.

Instellen akoustische terugkoppeling
1. Zet SK-C in de stand 1v - 10 kOhm
2. M.b.v. een laag ohmige generator (<100 Ohm) een signaal van 10 mv - 125 Hz op de ingangsbus toevoeren.
3. M.b.v. R630 de spanning over S408 (punten 3-4 van de plug) instellen op 110-120 mv.

1. Gewoon achterop op de 1v stand zetten.
2. Een 125 Hz toon afspelen kan ik via de computer doen.
3. R630 kan ik vinden, maar S408 dus niet. Wordt hier de din plug bedoelt op de achterkant?

[update]
Ik ben eens verder gaan zoeken naar S408 in de service doc.

Daar kom ik tegen dat S408 de woofer is. Blz. 3 van de service doc.
En als ik het goed heb kan ik via 7 en 8 van de grote stekker van de tweeter en woofer S408 meten.

De woofer heeft punt 3 en 4 met een enkele draad(signaal en aarde) naar 7 en 8 lopen naar de grote stekker.
Het kabeltje ziet er transparant uit en bestaat uit twee draadjes.

Als dit klopt dan is het misschien wel makkelijk om de beide luidsprekers te controleren en eventueel goed te zetten. πŸ™‚

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

@Larrs wrote:

@Rob Tromp wrote:

Ruud,

Als je op de ingang van de MFB box een signaal zet van 125Hz - 10mV, dan hoor je deze toon uit je luidspreker.
Meet je dan met een AC-millivoltmeter of scoop over de luidspreker, dan kun je nu met R630 het niveau instellen op de voorgeschreven 110-120mV.

Groeten,

Rob T.

Ik wil graag mijn 2 541-tiggers graag controleren of ze nog goed zijn afgesteld. Alleen de uitleg van Rob tromp is niet volledig.

In de Service doc staat dat je bij s408 moet meten, maar kan s408 niet vinden. πŸ™„

2. M.b.v. een laag ohmige generator (<100 Ohm) een signaal van 10 mv - 125 Hz op de ingangsbus toevoeren.
3. M.b.v. R630 de spanning over S408 (punten 3-4 van de plug) instellen op 110-120 mv.

3. R630 kan ik vinden, maar S408 dus niet. Wordt hier de din plug bedoelt op de achterkant?

[update]

En als ik het goed heb kan ik via 7 en 8 van de grote stekker van de tweeter en woofer S408 meten.

De woofer heeft punt 3 en 4 met een enkele draad(signaal en aarde) naar 7 en 8 lopen naar de grote stekker.

Als dit klopt dan is het misschien wel makkelijk om de beide luidsprekers te controleren en eventueel goed te zetten. πŸ™‚

S T O P ! dat gaat niet goed larrs

Zo te lezen heb jij de doc van de /50/65 te pakken, die van de /00/15 zit anders in elkaar.
Je moet wel zeker zijn welke versie box je hebt, alleen het stikkertje achterop zegt helaas niet altijd alles.

wat je nu beschreven hebt, is dat je de 110-120mV over de opnemer aan 't meten bent. Je moet de spoel van de woofer hebben.

In het elektrische schema zie je de woofer met z'n 4 aansluitingen op blz 6 in het midden.
aansluiting 1 en 2 is de spoel en 3 en 4 is de opnemer. Op blz 3 zie je dat de aansluitingen 1 en 2 van de woofer naar pen 3 en 4 van de connector lopen. de opnemer komt op pen 7 en 8 uit, en daar moet je vanaf blijven.
omdat die connector misschien wat lastig aansluiten is met de meetpennen kan je ook op de print meten.

Je ziet dat de draden van pen 3 en 4 op blz 3 verwijzen naar A6 en A5 (in het cirkeltje). op de print daarboven (A) zie je de verwijzingen C5 en C6 (ook in de cirkeltjes) als je nu op die print sporen even een punt zoekt waar je je meetpen op vast kan pikken loop je eigenlijk geen risico om sluiting te maken.

Ik zou wel eerst de ruststroom goed instellen voor ik de MFB terug koppeling zou doen.
Laat hem eerst maar 10 minuten of zo lekker spelen zodat hij op temperatuur komt, stel dan de ruststroom in en dan de terugkoppeling.

maar eerst jezelf overtuigen welke versie voor die box geldt, want er zit verschil in.
Ook niet blind ervan uit gaan dat als box 1 versie /X is dat de andere dat dan ook is. goed kijken!

succes!

BeantwoordenCiteren
(@larrs)
Active Member

@Remi wrote:

@Larrs wrote:

@Rob Tromp wrote:

Ruud,

Groeten,

Rob T.

[update]

S T O P ! dat gaat niet goed larrs

Zo te lezen heb jij de doc van de /50/65 te pakken, die van de /00/15 zit anders in elkaar.
Je moet wel zeker zijn welke versie box je hebt, alleen het stikkertje achterop zegt helaas niet altijd alles.

wat je nu beschreven hebt, is dat je de 110-120mV over de opnemer aan 't meten bent. Je moet de spoel van de woofer hebben.

In het elektrische schema zie je de woofer met z'n 4 aansluitingen op blz 6 in het midden.
aansluiting 1 en 2 is de spoel en 3 en 4 is de opnemer. Op blz 3 zie je dat de aansluitingen 1 en 2 van de woofer naar pen 3 en 4 van de connector lopen. de opnemer komt op pen 7 en 8 uit, en daar moet je vanaf blijven.
omdat die connector misschien wat lastig aansluiten is met de meetpennen kan je ook op de print meten.

Je ziet dat de draden van pen 3 en 4 op blz 3 verwijzen naar A6 en A5 (in het cirkeltje). op de print daarboven (A) zie je de verwijzingen C5 en C6 (ook in de cirkeltjes) als je nu op die print sporen even een punt zoekt waar je je meetpen op vast kan pikken loop je eigenlijk geen risico om sluiting te maken.

Ik zou wel eerst de ruststroom goed instellen voor ik de MFB terug koppeling zou doen.
Laat hem eerst maar 10 minuten of zo lekker spelen zodat hij op temperatuur komt, stel dan de ruststroom in en dan de terugkoppeling.

maar eerst jezelf overtuigen welke versie voor die box geldt, want er zit verschil in.
Ook niet blind ervan uit gaan dat als box 1 versie /X is dat de andere dat dan ook is. goed kijken!

succes!

Ik heb nog niks gedaan, wou het eerst zeker weten. πŸ˜‰

Ik heb de pl00 22RH541/89R.
Maar ik dacht eigenlijk dat de service doc die hier op de website staat als algemene service doc kon beschouwen voor de 541, dat is dus niet helemaal zo.

Morgen zal ik wel even opnieuw kijken hoe het zit.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

de servicedoc van /80/85/89 is eigenlijk alleen maar een verwijzing naar doc /50/65/79 die verder zo'n beetje hetzelfde is op de netschakelaar na die bij de /80/enz. is toegevoegd.

als je de /89 versie hebt gaat het wel goed zo, het zit 'm meer in de boxen die tijdens de overgang van het ene naar het andere type gemaakt zijn, daar zie je nog wel eens rare combinaties.
Dat probleem zou je dan hebben bij een overgang van /00/15 naar /50/65 want hier is de bedrading op de connector anders belegd.

BeantwoordenCiteren
(@larrs)
Active Member

De ruststroom heb goed kunnen herstellen. De waarde was niet zo heel veel anders geworden.

Wel spelen beide luidsprekers op hetzelfde volume, dat was daarvoor niet zo.

Nu alleen nog de terugkoppeling controleren en eventueel goed zetten. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

prima! gaat wel lukken denk ik πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
Pagina 3 / 3
Deel: