Meldingen
Alles wissen

Bas en mid uitgevallen bij 587

8 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
936 Bekeken
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Beste mensen!

Wat een goeie site!
Een jaar geleden heb ik een set 587's te pakken weten te krijgen, waarvan enige tijd geleden bij een tijdens het draaien spontaan de bas en middentoon speaker uitvielen. dit is ook nooit meer even spontaan aangegaan of heel even aangegaan. Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Ik heb zelf enige technische kennis, maar niet genoeg om zelf de fout te zoeken.

Met vriendelijke Groet!

Emiel Ridderikhoff

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Bas en mid? Samen? Helemaal weg? Dat is vreemd. Ze worden apart versterkt, dus óf je twee units hebben de geest gegeven, óf je twee eindtrappen liggen eruit. Is dit toevallig gebeurd tijdens hoge belasting? Dan kan het ook zijn dat de beide eindtrap zekeringen eruit zijn gegaan....

Grt!

BeantwoordenCiteren
(@emiel)
Eminent Member
Topic starter  

Huh! Waar is de rest van deze discussie gebleven?

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Doen ze helemaal niets of alleen heel zachtjes?

BeantwoordenCiteren
(@emiel)
Eminent Member
Topic starter  

hallo Cuno, ik ben er denk ik al achter, maar deze discussie ging veel langer door. er is heel veel verdwenen..?

BeantwoordenCiteren
(@emiel)
Eminent Member
Topic starter  

Hallo mensen!

Nog bedankt voor jullie fijne hulp. Vooral Cuno over de dB metingen en Wim voor het mid-probleem, ookal heb ik je niet zelf gesproken. De hele discussie is hier helaas niet meer te lezen, maar ik heb er een schoolprojectje van gemaakt en er een verslag over het verloop ervan geschreven. En dit is hem:

Reparatie & revisie van 2 tweedehands Philips MFB 587 actieve luidsprekers

De Speaker:

De mfb-modellen van Philips waren hun tijd ver vooruit. Althans dit is wat de firma Speaker & Co in Rotterdam te zeggen had over deze speakers. Mfb staat voor motional feedback. Dit houdt in dat er een piezo-versnellingsopnemer in de conus van de basspeaker gemonteerd zit die de uitslag meet. Het bassignaal wordt daarna met de daadwerkelijke uitslag vergeleken en bijgestuurd. Eelco Grimm heeft het actieve 3-weg scheidingsfilter van dit model, de 587, besproken in één van de ST-lessen. Het bijzondere hieraan is dat het gebruik maakt van slechts één filter per scheiding en het originele signaal er in tegenfase bij optelt voor de andere speaker, zodat je exact hebt wat het andere signaal niet heeft.

Foutomschrijving:

Plotseling tijdens het beluisteren van muziek lijkt het alsof de bas en de middentoner van één exemplaar uitviel. Verder zijn dit simpelweg 25 jaar oude speakers waarvan ik vermoed dat ze beter zouden kunnen klinken als er eens naar gekeken werd.

Hoe ik het aanpak:

Zelf ben ik enigzins bekend met elektronika, maar weet lang niet genoeg om dit zelfstandig te kunnen repareren. Met behulp van de leden van www.mfbfreaks.nl & www.mfbfreaks.nl , samen een flinke verzameling behulpzame elektronika-experts, leken en freaks hoop ik deze reparatie en revisie tot een goed einde te kunnen brengen. De forums op deze sites zitten vol bruikbare informatie over deze en andere MFB-modellen van Philips en ook de service manual is er te vinden.

Voorbereidend werk:

Als eerste heb ik veel over deze speakers op beide forums op de sites gelezen en zo van alles te weten gekomen over veel voorkomdende defecten en mogelijke upgrades. Ook heb ik een nieuw onderwerp geopend waarin ik mijn probleem omschrijf en wacht de reakties af, maar dit is niet een vaak voorkomende situatie waar direkt een antwoord op is.

De operatie

Er zijn geen geëxplodeerde elco’s of andere zwartgeblakerde componenten te zien. Wel is een deel van een PCB ooit gebroken geweest en weer gerepareerd door de vorige eigenaar. De speaker is ooit gevallen weet ik. Ik kijk overal naar, schroef van alles los en sluit de box weer aan. Soms doet apparatuur het daarna gewoon weer. Helaas niet in dit geval. Integendeel. Niks doet het meer. Zelfs niet de beide leds. Ik laat de speaker aan staan en kijk en zoek nog wat verder in de box. Even later is het koellichaam en de pcb waar die aan vast zit gloeiend heet geworden. Na het raadplegen van het forum blijkt dit te maken te hebben met het losschroeven van de koelplaat van de aluminium achterkant van de kast. Hierdoor was het niet langer geaard en is het gaan oscilleren. Dit had de eindtrappen kunnen slopen, maar dit is niet gebeurt. Inmiddels zie ik ook dat er meerdere draden los zitten, ook van de basspeaker, dat laatste was me nog niet eerder opgevallen. Ik soldeer alles vast en zet signaal op de box. Er komt weer geluid uit en ook de bas doet het.
De middentoner lijkt echter nog steeds niets te doen, maar als ik goed luister en er een 2Khz sinus op zet blijkt dat er wel degelijk geluid uitkomt, al is het zacht. Waarschijnlijk was dit al zo, maar is me dat gewoon niet eerder opgevallen. De andere speaker klinkt namelijk precies hetzelfde en dit was niet op te lossen door het versterkingsniveau van de versterker in te stellen. Dit blijkt echter wel een vaker voorkomend probleem volgens het forum en is te verhelpen door 4 condensatoren te vervangen. Een daarvan bleek bij het nameten zelfs doorgeslagen, en het mid werkt weer helemaal goed.

Verder heb ik alle bedrading vervangen, omdat ik vond dat ik ze wel heel gemakkelijk stuktrok. Waarschijnlijk omdat deze speaker ooit gevallen is, zijn alle draden wat geknakt op het punt waar ze vastgesoldeerd zitten.

Daarnaast heb ik de binnenkant van de kast beplakt met loodbitumen, een materiaal wat de trillingen van de kast goed dempt.

Daarna heb ik de ruststroom van de drie aparte versterkers ingesteld. In de service manual staat hoe dat precies moet.

Daarna heb ik het hoog en mid versterkingsniveau ingesteld met een toongenerator en een dB meter. Ook volgens de service manual.

Omdat het versterkinsniveau en de terugkoppeling van de bas ingesteld moet worden met een dichte kast, heb ik eerst de kast luchtdicht gemaakt met tesa afdichtinstape en kit. Daarna een aftakking van beide aangesloten op twee van de vier tulpaansluitingen. De luchtdichtheid van de kast heb ik gecontroleerd met een brandende kaars. Daarna ingesteld.

De laatste stappen heb ik herhaald bij de andere kast en ze zijn prima in orde.

Eindconclusie:

Er was slechts een draad van de basspeaker losgetrild. Het probleem met de middentoners was me nog niet eerder opgevallen, omdat ze beide hetzelfde probleem hadden. En daarbij klonken ze zelfs zo nog heel aardig.

Ik heb er een hoop van geleerd. Onder andere wat het belang is van het dempen van de trillingen van een kast, dat er zoiets als ruststroom en oscilleren is, hoe je een condensator doormeet, maar het belangrijkst vind ik zelf het volgende:
Hoe meer ik las op het forum hoe meer ik het idee kreeg om er van alles en nog wat te veranderen en te upgraden in de hoop een soort wonderspeakers te creëren. Uiteindelijk verliest dit idee zijn aantrekkingskracht omdat er een ander idee over deze speakers en daarmee apparatuur in het algemeen begint door te dringen. Namelijk dat elk apparaat zijn eigen klank, eigenschappen en daarmee identiteit heeft. Dit in tegenstelling tot ‘het beste willen en liefst voor weinig ook.’ Dat er verschillende smaken zijn lees je ook terug op het forum. Ik besluit de speakers zoveel mogelijk in originele staat te houden. Loodbitumen voeg ik echter wel toe.

En dit is de reaktie die ik erop kreeg:

Beste Emiel,
Leuk verhaal geworden en ik ben het zeer eens met je eindconclusie dat
het eigene aan allerlei apparatuur vaak ook het aantrekkelijke is.
Ik ken deze speakers trouwens ook vrij goed, ze waren destijds in Den
Haag bij muziekregistratie ook zeer populair als speakers voor
locatie-opnamen. Inmiddels zijn er veel meer actieve speakers dan toen.
Ik geef door dat het in orde is.
Groet,

Groet !!

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

Leuk verhaal Emiel! 😀

grt, Remi

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Inderdaad heel leuk om te lezen, leermomenten in deze zijn heel erg belangrijk. Mocht je eventueel een foto reportage gemaakt hebben en je wilt ze met ons delen dan kunnen ze zonder probleem onder de reparatietips op de website worden geplaatst.

BeantwoordenCiteren
Deel: