Meldingen
Alles wissen

Bass valt uit 544

16 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
1,089 Bekeken
(@casper-p)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor alle info die hier uitgewisseld wordt, ik heb nu 8 jaar een setje van twee 544'ers staan en spelen zo grandioos dat er nog 6 in een koop heb bijgekocht.

Na het repareren van wat Elco's , middentoners en eindtrappen spelen ze allemaal. (bedankt nog want zonder dit forum was ik nooit zo wijs geweest)

Om weer even op de topic terug te komen: Bij een van de speakers (544/79R) valt de bass uit na 5 minuten spelen op 50% van het vermogen, daarna komt hij af en toe weer bij maar over het algemeen is hij uit.

Ik heb de ruststroom reeds op 75mV afgesteld maar dit mocht niets uithalen. ook heb ik de boutjes van de torren gecontroleerd op vastzitten.

enig idee iemand? alvast bedankt!

Casper.

Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Hoi en welkom hier 8)

een losse verbinding lijkt het niet want dan zou het meer een aan/uit verhaal zijn.
misschien is het beveiligingscircuit wel iets te actief?
in het schema staat rechts in het midden een klein stukje waar signaal "A" uitkomt en deze komt op ongeveer dezelfde hoogte in het schema links van het midden weer terug in de schakeling.
bij een te hoog vermogen zorgt dit ervoor dat de boel geknepen wordt.
ik zou deze vier transistoren (TS426,439,440 en TS446) vervangen en dan nog eens kijken wat hij doet.

een beter idee heb ik zo even niet

succes

BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

dat van die boutjes kwam van mij af , maar ik heb toen ook de eindtorren vervangen en een weerstand van 1k ik dacht r657 en ook de spanningen op de mj3001 waren niet goed toen , maar ik had ook de verminderde laagweergave . en weerstanden die bij een goede box niet zwart zijn , zijn ook verdacht .

BeantwoordenCiteren
(@casper-p)
Active Member
Topic starter  

Bedankt Remi!

Ik ga ze z.s.m. vervangen, het resultaat laat ik nog even weten!

BeantwoordenCiteren
(@henk-d)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden

Uitvallen na verloop van tijd wijst op een thermisch effect: door warmte gaan verbindingen mechanisch werken en kunnen onderbrekingen optreden. Na een zekere tijd koelt de zaak af en kan het contact weer (tijdelijk) hersteld zijn.
In principe wordt bij de 544 eigenlijk alleen de laag eindtrap goed warm door de vrij grote ruststroom; ik zou dan willen voorstellen om alle verbindingen van met name de darlingtons en driver goed door te solderen. Solderingen kunnen na verloop van tijd door het herhaaldelijk uitzetten / inkrimpen broos worden en slecht contact gaan maken.
Overigens geldt zoals altijd: meten=weten. Een meting voor en na het uitvallen van de laag eindtrap zegt bijzonder veel over de mogelijke oorzaak.

De suggestie van de overload protectie (verbinding "A") lijkt me wat minder waarschijnlijk: deze protectie werkt ook op de mid/hoog trap en deze zou dan ook moeten wegvallen.

BeantwoordenCiteren
(@casper-p)
Active Member
Topic starter  

Nou, na alle bovenstaande informatie eerst maar eens gaan meten:
Het Beveiligingscircuit blijft volgens mij uit, de spanning op punt "A" blijft netjes null volt. De eindtrap behoud ook ten alle tijden zijn voedingsspanning van 58V

Of het een Thermische fout is lijkt aan de ene kant onwaarschijnlijk: door tikken op de printen kwam de bass niet terug.
Aan de andere kant weer waarschijnlijk: na intensief meten gewapend met de servicedoc is de klacht ineens weg. Niet echt een opluchting want ik was net lekker bezig en heb hem liever goed gerepareerd.

Toch maar alle solderingen gecontroleerd op beide printen (gelukkig heb ik na 3,5 jaar consumentenelectronica er wel een beetje kijk op) maar niets kunnen vinden.

Het enige wat ik er nog meer aan heb gedaan is de terugkoppeling maar eens afgesteld. Zou dit er mee te maken kunnen hebben gehad?

BeantwoordenCiteren
(@henk-d)
Active Member

Ik vermoed het niet; de terugkoppeling is een tegenkoppeling. Als deze wegvalt zouden de lage tonen juist extra opgehaald worden (zo'n 10dB, want dat is zo'n beetje de standaard terugkoppel factor).

Nakijken van solderingen is goed, maar opnieuw doorsolderen (van de eindtrap dus) beter. Een broze soldering is niet altijd zichtbaar.

Ik kan me het onvoldane gevoel wel voorstellen als de klacht verdwenen lijkt zonder dat je wat gevonden hebt. Wat dan over blijft is de duurproef en vriesspray: door lokaal sterk af te koelen kunnen intermitterende (mooi woord) fouten opgespoord worden.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

mooi dat hij weer goed speelt maar inderdaad jammer dat je de vinger niet op de oorzaak kon leggen.

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Of het thermisch uit gaat kun je nagaan door te voelen of de boel echt warm is op het moment van uitspringen. Ik vermoed van niet.

Wat ik zou aanraden is meten of de spanning voor de beveiliging misschien oploopt. Dat heb je dus al gedaan ( "punt A" kwestie) maar het cirquit omvat meer.

Het terugvallen voor laag valt meteen op, maar is dan toch ook het hoog niet wat zachter dan ? Het cirquit vanaf transistor 440 is namelijk wel verdacht. Wat je verder kunt proberen is het vervangen van de kleine elko's in de laag eindtrap en nagaan of je halve voedingsspanning op de uitgangselko stabiel blijft tijdens de klacht.

Ik herinner me vaag zo'n soort geval waarbij de dc instelling van de eindtrap na een half uur ging fietsen zonder dat de rustsroom opliep.

BeantwoordenCiteren
(@casper-p)
Active Member
Topic starter  

Na een intensieve luistersessie op hoog vermogen speelt de klacht toch weer op! πŸ™‚

Nogmaals bedankt dat iedereen toch nog voor me nagegaan of alles wel echt in orde is hier.. top!

Herman, n.a.v. wat je zei over het circuit vanaf Ts440 ben ik toch nog eens gaan meten daar, wat me opvalt is dat de 10.1-10.7V die aangegeven wordt in het kader tussen R608 en R612 bij mij maar 5,4V is. Is dit net als punt "A" de spanning indien beveiligd? ik ga het nog even controleren in een andere speaker maar iedere hint is welkom. ik heb inmiddels ook C560 en C528 vervangen.

Nog even voor de duidelijkheid, echt alleen de bass stopt er mee, midden en hoog gaan vrolijk door op het zelfde volume. Als ik goed luister hoor ik de bass eerst een beetje kraken, wanneer ik hem dan blijf luisteren begint hij uit te vallen: plok-uit, plok-aan 😯 met steeds groter wordende tussenpozen.
Naar mijn mening zou het niet anders kunnen zijn dan een halfgeleider probleem i.v.m. slechter worden na verloop van tijd...

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

heb je deze versterker al eens in een andere kast gehangen?
dan kan je vaststellen of het misschien toch bij de luidspreker vandaan komt.
en andersom kan je ook een andere versterker in deze kast hangen om te zien hoe het zich houdt

BeantwoordenCiteren
(@casper-p)
Active Member
Topic starter  

Yes! πŸ˜€

Omdat ik steeds op zo'n thermisch dwaalspoor werd gezet heb ik nooit die versterkers omgedraaid, totdat Remi het nog maar eens opperde ging ik maar eens meten op de spanning van de speakeruitgang, ook deze bleef gewoon aanwezig (gewoon met m'n multimeter op AC, krijg je wel wat vage uitslagen maar toch...)
Versterkers uitgewisseld, probleem bleef in de zelfde behuizing... πŸ™‚

Ohms spreekspoel doorgemeten: oneindig hoog totdat ik aan de litze zat ter hoogte van de conus.

Nu maar eens zien of ik deze netjes open kan halen en de litze weer kan bevestigen...

Onwijs bedankt allemaal!

mochten jullie nog raad en daad nodig hebben met flipperkasten weten jullie me te vinden!

BeantwoordenCiteren
(@casper-p)
Active Member
Topic starter  

Ook de reparatie van de litze op de spreekspoel is gelukt.

Na het loshalen van de zwarte lijmlaag op de conus kon ik de litze lostrekken, het uiteinde van de spreekspoel was daarna duidelijk zichtbaar. Beide eindjes vertint en weer opnieuw gesoldeerd en gelijmd.

Top dus!

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

'goed gedaan jochie' πŸ˜›
mooi dat het gevonden is, de kraak die je er nu bij hoorde was de trigger om de luidspreker te checken.

BeantwoordenCiteren
(@henk-d)
Active Member

Nu lijkt me overigens dat de temperatuur van de spreekspoel "Na een intensieve luistersessie op hoog vermogen" ook niet meer dezelfde is als ervoor en kunnen dezelfde effecten als eerder beschreven opgetreden zijn, echter op een andere plaats.

De middentoner (AD0211) is berucht voor de onderbreking spreekspoel-aansluitdraad/litze. Bij een woofer (AD8067) had ik er nog nooit eerder van gehoord maar is dat natuurlijk net zo goed mogelijk.

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: