Als trotse bezitter van zo een setje pracht-boxen heb ik de vraag om een bijkomende beveiliging in te bouwen voor de woofer.Het is de /16R versie.
En zo te zien zit er geen beveiliging in omdat bij het aanzetten de woofers eerst vrij fel naar binnen trekken en daarna nog feller naar buiten geduwd worden ๐ฎ Heeft er iemand een schema van zo een bijkomende schakeling zodat er niet teveel moet worden aangepast,gezien ik mijn MFB-modellen zo veel mogelijk origineel wil houden ๐
Heb net 2 beveiligingen in gebouwd.Het probleem is dus opgelost.
Niki,
Ik had je eerste vraag niet zien staan, maar ik ben benieuwd hoe jij het opgelost hebt.
Zelf maak ik meestal een beveiliging die gebaseerd is op aanwezigheid van de 230 volt.
Zodra de netspanning wegvalt ( dus voor de elko's leeg zijn ) schakelt de
bass direct uit. Na aanzetten duurt het enkele ogenblikken voor hij aanschakelt.
Er zijn tevens copmlete printjes in de handel met ongeveer dezelfde werking, maar ik vraag me dus af wat jij gemaakt hebt .
Ah, ja.
Ik dacht het al dat mijn vraag aan de ogen ontsnapt was ๐
Ik heb 2 Velleman kits gebouwd,de 2-kanaals uitvoering(inschakel&DC beveiliging).Ik heb via iemand gehoord dat hij dat zo ook deed.Nu mijn groot verschil met de man met wie ik contact heb gehad is dat die man een gaatje boorde van versterker-compartiment naar het laag compartiment om zo de voedingskabel erdoor te steken en vervolgens het gat op te vullen met warmte lijm om de kast terug luchtdicht te krijgen.Nu zal je al wel weten dat ik mijn MFB's zo veel mogelijk origineel wil houden en boren vond ik dus uit den boze ๐ฟ
Wat ik heb gedaan is de print rechts van de middentoner tegen de zijkant aan gemonteerd,hier is net genoeg plaats en er hoeft niet geboord te worden.Beide kanalen van de print heb ik parallel geschakeld om de demping van de versterker zo hoog mogelijk te houden.De + draad van de woofer heb ik van de plug los gesoldeerd en verlengt naar de print,waar vervolgens de retour draad terug naar de plug loopt.De 230V kabel heb ik afgetakt van de "grote" voedingstransformator.De beveiligingsprint krijgt dus net op hetzelfde moment spanning als de voedingstrafo.Hiermee blijft er dus ook geen spanning staan als de "stand-by" schakeling in werking treed.Ten slotte heb ik onder de middentoner een lusterklem gemonteerd die tussen de voedingskabel is opgenomen.De reden daarvoor is dat als ooit de versterker eruit moet ik niet eerst moet beginnen te solderen op de beveiligingsprint.Bovengenoemde methode heb ik dus ook identiek toegepast in beide boxen,met zeer goed resultaat.Als laatste punt waar ik achter ben gekomen is dat wanneer je het frontje van de middentoner afhaald je de 2 LED's(vertraging+DC) kunt zien op de beveiliging door het gat naast de middentoner waardoor je een schroevendraaier kunt steken om de versterker eruit te halen.Op deze toch wel fraaie manier weet je meteen wat er aan de hand is indien de woofer niet inschakeld, zonder eerst de ganse boel uit elkaar te moeten nemen ๐
Oke, ik dacht al zoiets ja.
Ik monteer zelf ook nooit iets in het bass-compartiment.
Verder haal ik de 230_afgeleide_spanning van een of andere wikkeling op de trafo die nog ongebruikt is.
Ik weet zo niet welke, maar het kan best een wikkeling aan primaire zijde zijn. Misschien wel de wikkeling die tussen 220 en 240 zit (22 volt geeftie dan )
Ja dat is de normaal ongebruikte 240V wikkeling.Maar ik heb dus 220 nodig voor deze schakeling.Overgens heeft de hele operatie mij een 45Euro gekost voor de 2 schakelingen,dus dat valt ook nog mee lijkt mij.
Ik vind dit een echte aanrader voor de 545(indien hij niet standaard is uitgerust met een dergelijke beveiliging)
mmmmm
iets van de primaire afhalen is niet veilig heren...
het teken dubbel geisoleerd is daarmee ongeldig...
dus beter lijkt mij een trafo in te bouwen....
Ja dat klopt,maar mijn print is voorzien van een eigen voeding met transfo dus ik heb gewoon afgetakt aan de 220V wikkeling(รฉรฉn aan de schakelaar & รฉรฉn aan het relais) dus bij mij geen probleem...