Philips hifi stereoversterker 22AH561
- koptelefoon- en microfoonaansluiting
- 2 x 40 watt
- aansluiting voor tuner, tape, aux, monitor en platenspeler
- uitgebreide toonregeling: laag, midden, hoog
- hoog- en laagaffilter
Foto: Geen foto beschikbaar <--- jammer
[%sig%]
André,
foto staat volgens mij in de folder van 1978, dat wil zeggen één van de bladzijden die nog niet op de site staan... als ik alles weer op orde heb hier, dan ga ik er eens achteraan.
Groeten!
[%sig%]
Ik heb een paar foto's van de 561 gemaakt. Waar kan ik die uppen?
: Pim
Even ter correctie vwb het bijschrift bij de foto. Het ding heeft helaas(!) geen MFB aansluiting en is derhalve alleen een gewone versterker. Op zich raar, wat was de moeite en hij lijkt als 2 druppels op de 551. Misschien valt er zelf iets te fabrieken?
: Pim
Pim,
Wat stom, dit druist in tegen alle politiek van Philips, want zo heb je bijvoorbeeld de 752/762, waarvan één wel voorzien is van eindversterkers en de andere niet. Wel hebben ze beide aansluitingen voor MFB.
Het modificeren van de 561 moet een koud kunstje zijn, gezien de relatief eenvoudige elektronica in dit ding. Met een schema moet het makkelijk te doen zijn om het voorversterkersignaal vóór de eindtrappen op te pikken en naar buiten te toveren, alwaar een connector kan worden gemonteerd om het signaal direct naar de MFB's te voeren. Heb je een mooie preamp, dacht ik zo!
Groeten,
[%sig%]
hoi
ik stuur mfb's aan met de 720 receiver, ook zonder mfb din aansluiting.
zou ik hier hetzelfde kunnen toepasen, m.a.w. ook na de volume pot meter
het signaal naar een dinaansluiting voeren?
Ik hoor het graag
nu sluit ik de mfb's aan via de speaker uitgang. Eerst sterk signaal, dan knijpen in de mfb's en vervolgens weer versterken?!!?
grt
Ernst
Ernst,
de volume potmeter zou inderdaad een goed punt zijn om het pre-signaal af te tappen. Let wel op, dat alle andere regelingen vóór de volume pot zitten, niet dat je erachter nog bepaalde verrassingen tegenkomt. LEt ook op of de volume pot de ingang van de eindtrap regelt, of de uitgang...
[%sig%]
Nee niet doen.
Als je de kabel op de volumeregelaar aansluit heb je een veel te grote uitgangs impedantie. Je hebt dan een variabel hoogaf filter gemaakt. Een gemiddelde afgeschermde kabel heeft een capaciteit van 200 pF/m. (Hang er 5 meter aan heb je dus 1 nF)
Je kunt de kabel beter met een bron aansturen met een zo laag mogelijke uitgangs impedantie. Dan heb je geen last van de kabel capaciteit.
Aan de eindversterker zou dus beter zijn. Alleen krijg je wel alle ruis en vervorming van de eindtrap er gratis bij. In de regel valt dit reuze mee.
Ik heb de kabel impedantie eens nagemeten van de kabels die philips er bij levert. Deze zijn ongeveer 40 ohm. En wat doet Philips......
Die zorgt dat de bron ook (ongeveer) 40 ohm is. Kijk maar eens in de versterkerschema's.
Hierdoor zijn alle problemen met de lengte van de kabel opgelost. Hierdoor kun je ze ook allemaal doorlussen. Je hebt bij een beetje doorlussen al gauw 20 a 30 meter kabel er tussen.
[%sig%]
oh...
dus waar tap ik het signaal dan af?
Aan de luidsprekeruitgang, mfb's kun je kwa gevoeligheid op enkele volts (1-20 ) ingangsgevoeligheid zetten.
Zet je de mfb's op z'n ongevoeligst heb je ongeveer de juiste stand.
ok
maar een signaal in de versterker (720) versterken, dan knijpen in de ingang van de MFB box en vervolgens weer versterken in de mfb-box!
vandaar mijn vraag of ik het signaal als ong. 1 volts signaal de mfb box
in kan sturen? dat moet toch kunnen, dus een soort voorversterker
van de 720 maken? Het klinkt nu ook goed hoor, maar ik moet toch speaker
draad op de dinplug maken, anders pak ik gewoon (met een voorversterkersignaal) vebindingskabel met 2 din-pluggen.
Ernst
Het signaal op de volumepotmeter is alleen geschikt om een hoogohmige bron met een lage capaciteit (C) aan te sturen. Nu heeft de voortrap van je versterker dat wel maar je MFB speaker niet. Vooral de capaciteit van je kabel kan dan als een hoogaf filter gaan werken.
Het grootste probleem ontstaat als je de potmeter halverwege zet.
Dan is de inwendige weerstand van je bron het hoogst.
Je kunt het testen door bv een cd speler met regelbaar uitgangssignaal te pakken en de potmeter van je versterker voluit te zetten.
Als je daarna het volume de versterker terugdraait en de cd tegelijkertijd evenveel harder (ja dat is moeilijk) en je hoort een verschil in hoge tonen dan hoor je het bovenstaande effect. Dit moet tussen de stand driekwart en halverwege van je versterker het ergst zijn.
Hoor je geen veschil dan heb je gewoon mazzel. Bij ruis kun je dit het beste horen. Je hoort dan iets aan de klankkleur van de ruis veranderen.
[%sig%]