hoi allemaal
ik ben inmiddels in bezit van een setje 544tigers maar een box speelt perfect
de ander zogauw als ik de 5polige stekker er in steek dan begint
hij te brommen er komt dan ook geen muziek uit en het knopje
voor links rechts in drukken heeft geen effect
gaarne hulp
groete peter
Zo te merken maakt de massa geen contact. Ik neem aan dat je met de regelaar het brommen kunt regelen?
Heb je dit uitgetest met dezelfde DIN-stekker?
Probeer voor de aardigheid de OUT plug maar eens, kans dat je dan wel geluid hebt. Dat kan geen kwaad die pluggen zitten gewoon parallel.
Als dat zo is, dan maakt het middelste pinnetje geen contact met de plug.
Een beetje contactspray kan al helpen, en misschien moet je de busjes in de plug iets bij elkaar drukken met een speld of zo. Thomas weet daar alles van π
Jaja, inderdaad. Het bekende probleem en direct ook de nummer 1 reden waarom sommige mensen alle DIN bussen overal uitslopen en er tulp inzetten πΏ
Een DIN bus heeft vijf gaatjes, en in elk gaatje zit een V-vormig metalen contactje, waar de pinnetjes van de DIN stekker invallen. Door veelvuldig gebruik gaan die pootjes van die V-tjes wel eens wat ver uit elkaar staan, waardoor de pinnetjes geen goed contact meer maken.
Ik neem dan altijd het kleinste horloge schroevedraaiertje dat ik kan vinden, het mag trouwens ook een heel spitse priem zijn ofzo, als het maar dun en sterk is. Daarmee buig ik de V-tjes in elk gaatje van de DIN bus weer naar elkaar toe, zodat de pinnetjes hier weer strak in vallen. Probleem opgelost! In extreme gevallen kan het zijn dat door het woedend wriemelen en draaien met de stekkers, de bussen van de printplaat los zijn geraakt. In dat geval kom je even aan het solderen.
Succes!
ik prefereer doorsolderen van de contacten π
Een cinch ERBIJ zetten en de din's laten zitten is ook een optie... bij de 532 haal je dan de L-R knop eruit... LOL
Cinch heeft weer andere kuren, de buitenkant wil soms zo mooi rond zijn dat ie gaat "zwemmen" En dan bromt het ineens ook..
Je hebt er ook die XLR erin zetten maar dan mag je echt gaan vijlen...
AndrΓ©,
Hoe bedoel je?
ik heb ook een probleem met de contacten van mn 544tiger,
soms lijkt het alsof de 5 polige plug geen kontact maakt met de ingang van de speaker even heen en weer bewegen en hij speelt weer.
maar als ik de plug in de uitgang van de speakers doe komt er net zoveel geluid uit als dat ik ze in de ingang doe?ΒΏ
is dit wel goed?
grt Dennis
Het doorsolderen van de connector op de print heeft bij mij meer effect dan het weer naar binnenbuigen van de connectorpinnetjes. Even de schroeven los, printje wegklappen, oppassen dat het ene zwarte draadje niet te strak staat, boutje erover, C330 + fetje vervangen, stookweerstand wegbuigen en beetje contactspray. Klaar is kees, hij kan er weer jaren tegen π
AndrΓ©
Opmerkelijk π Maar wellicht doordat je alle pinnetjes even aantipt met de bout, verschuiven ze ook iets binnenin de connector, waardoor je eigenlijk hetzelfde effect bereikt...
Grt!
Ach, bekend probleem emt alle pluggen, komt mechanisch spanning op en dan gaan die soldeerkontakten naar de kl.... bij die ouwe types mfb overigens valt dat mee want dat zijn nogal zwaar vertinde printen. Maar ik heb ook al menig SCART en cinch plugje weer vast moeten braaien.
Dat de IN en OUT geen verschil maakt komt omdat ze gewoon parallel zitten. In feite zijn ze exact hetzelfde, alleen hebben ze bij de ene IN gezet en de ander OUT. Dat is voor als je wilt doorlussen.
En wat nog weleens gebeurt is dat de andere net iets minder te lijden heeft gehad. Maar het beste is inderdaad wat Andre zegt, de zaak open en goed nakijken. Pinnetjes buigen kan ook als die te ver open staan, dan heeft een of ander de box een keer weggehaald met de kabel er nog aan π