Hallo,
Ik heb enige tijd geleden een cassettedeck N5438 gekocht. Het is een 19" deck, heel solide gebouwd. Hij deed een beetje raar maar dat lijkt nu over. De koppen zien er perfect uit (net als de rest v/h toestel). Hij komt uit dezelfde periode als de alom geroemde 22AH270 MFB voorversterker (passen perfect bij elkaar). Toch vraag ik mij af of dit deck iets betekend qua klankkwaliteit. In vergelijking met het origineel klinkt het opgenomen stuk (met TDK SAX90) wat dof. Ik ben niet zo'n kenner en ik kan met andere decks niet vergelijken. Om een lang verhaal kort te maken: ik ben geïnteresseerd om het deck eventueel te reviseren omdat het zo goed bij mijn set van 270 en mfb585 past. Maar is het de moeite of heeft men van dit deck nooit wakker gelegen ?
nou wie mij daar mee kan helpen alvast bedankt !
vriendelijke groeten
bert
er waren in die tijd enige klappers (o.a. de N5758 meen ik), maar om een lang verhaal kort te maken zou ik met een schroevedraaier even de afspeelkop zodanig verstellen dat de tape wel goed klinkt.
Dit is een gegarandeerd OK procede en je hebt er geen speciale apparatuur bij nodig, alleen een paar werkende oren....
Dus tape erin, afdraaien en tegelijk de kop verstellen. Effe zoeken naar het juiste schroefje en thats it.
Verder valt er weinig te doen dunkt mij.
Als ie mooi past bij de rest zou ik bovenstaande zeker even proberen.
Ik neem aan dat er in de 19' serie destijds geen slechte decks zaten.
Ze hadden toen nog geen Dolby C en HXPro maar wel weer DNL (ofzoiets),
dat is wel lachen want dat was een Philips vinding op het gebied van ruisonderdrukking. Zit dat erop? Het was een procede dat alleen tijdens afspelen werkt, in tegenstelling tot Dolby dat bij opname en afspelen werkt.
Hallo,
Je moet niet te snel de koppen gaan verstellen, deze zijn vanaf de fabriek goed afgesteld en geborgd. Als eerste zou ik de koppen goed schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol (70%) te koop bij de drogisterij. Niet vergeten de capstanas en aandrukrolletje ook goed schoon te maken. Verder schaf je een demagnetiseringscassette aan, te koop bij de betere electronicawinkel. Met dit bandje demagnetiseer je de opname/afspeelkop. In de loop der jaren word de kop magnetisch door de cassettebandjes. Als je dit allemaal gedaan hebt zul je merken dat de hoge tonen weer terug zijn en het geheel weer helder klinkt. Oh ja gebruik de demagnetiseringscasette om de 20 draaiuren.
Succes
Yde
Je moet niet zomaar de fabrieksinstelling om zeep helpen, dat ben ik zeker met je eens, maar als schoonmaken niet helpt, en die kans is aanzienlijk, dan gewoon verstellen met die handel!
Als je een ander deck koopt is de kans groot dat je ouwe tapes het alleen goed doen als je even de kop goed afstelt.
Ik heb in de loop der jaren al heel wat koppen op het gehoor goed gezet.
Mijn huidige Onkyo Integra incluis..... het deck moet gewoon mijn bestaande collectie banden goed afspelen en als daarvoor aan de kop gedraaid moet worden dan moet het maar, bovendien is het een fluitje van een cent.
Schoonmaken en demagnetiseren is natuurlijk sowieso aan te raden maar als dat niet werkt dan rest er 1 ding....
Martin
Hoi.
wees voorzichtig met alcohol, menige oude rubberaandrukrollen zijn hierdoor "gesmolten". gebruik liever spiritus voor de aandrukrollen!!
Alcohol is wel goe voor metaal assen. Het demagnetiseren is alleen nodig
voor een 3-kops deck, bij 2 koppen is het niet strikt noodzakelijk.
Ik heb ook goede luisterervaringen met de zgn. azimuth afselling v/d koppen: neem een tape op op een goed afgeregeld deck en speel hem af.
Nakamici (vloeken hier....) had decks met een instelbare azimuth!
staat de kop niet goed, klinkt het dof en met veel ruisssssss..
Veel succes!!
Hallo,
Volgens mij is demagnetiseren altijd zinvol, of je nou 2 of een 3 kops deck hebt. Ik heb zelf een 2 kops deck, jawel een Philips, en demagnetiseren heeft dus wel degelijk zin. Het geluid, opname en weergave, is beter geworden.
groeten,
Tim
Hoi Ernst,
In spiritus zit ook alcohol en wel 65%, alleen heeft een mooi kleurtje meegekregen. En juist die kleurstof ik ook weer funest voor een aandrukrol, gaat nl. plakken als de alcohol is verdampt. Heeft mij al een paar onvervangbare opnames gekost.
Ik gebruik daarom schone alcohol 70%, niet in grote hoeveelheden natuurlijk.
Groeten,
Yde
Yde en Tim
Ik was inderdaad in de war met alcohol van +90%, wat bijna alles oplost!
tja, dat demagnetiseren... baat het niet dan schaadt het niet!
ik merk echter veel meer verschil na het demagnetiseren van een 3-kops deck dan een 2-kops deck.
Ernst
Als je een band opneemt en met de zelfde kopstand afspeelt moet het goed klinken (tenzij je een 3 koppen deck hebt maar dat zal we niet).
Volgens mij moet je gewoon de bias stroom een beetje verminderen.
Als er teveel biasstroom loopt wordt de band teveel voorgemagnetiseerd
en worden de hoge tonen minder.
Als hij hij het op de ferro (als dat er op zit) beter doet is de bias stroom te hoog.
De truck is meer hoe kun je het terug regelen.
Bij de N2521 gebruikte ze kleine transformatoren die je met een scherpe lucifer moest afregelen
Cuno
Beste mensen,
Ik heb net het deck nog eens zeer grondig gereinigd en gedemagnetiseerd. Daarna heb ik een track opgenomen. Dan nam ik dezelfde track op op een geleend harman/kardon TD4400 deck (ook gereinigd & gedemagn.).
De eerste test is fantastisch ! De Philips klinkt beter dan het origineel en zelfs warmer en gedetailleerder (hihat's, cymbalen) dan de harman/kardon, wat een peperduur deck was. In ieder geval ben ik heel tevreden. Ik had hem al eens ruwweg wat gepoetst maar nu dus heel grondig. Bedankt voor de vele reacties. Het is al de tweede keer dat ik hier uitstekend geholpen word.
Nuttige tips voor mijn deck blijven altijd welkom !
vriendelijke groeten uit belgië
bert