Hallo... ik ben de trotse eigenaar van 2 paar 541's en 1 paar 544's.
Totale aanschafkosten: 544 geruild tegen een paar Schneiders, 1 paar 541's gekregen en het tweede paar vandaag geruild tegen een bak BIER! Das nog eens handel;)
een van de 544's is momenteel in reparatie daar de hoge tonen het ineens begaven (enkel een bromtoon... de reparatie komt in orde... de service doet ik zelf wel: even alle elco's vervangen voor nieuwe condensatoren en de boel opnieuw afstellen)
Nu heb ik alleen een probleempje met de tweede 541. Deze geeft geheel geen geluid meer. Aangezie ik wel een klein beetje thuis ben in de elektronica ga ik deze tweede een grondige beurt geven evenals de 544's. Nu heb ik wel het service manual van zowel de 544 als de 541 (en nog lezend...).
Maar de vraag is... waar kan ik het beste beginnen met het complete doormeten van de 541, zodat ik er zo snel mogelijk achter ben waar de fout zit? Ik vermoed een fout in OF de elco's (worden vervangen door nieuwe condensatoren) OF in de voedingstrafo.
HULP GEVRAAGD!!!
Het tweede set 541 is helaas door de scouting van mijn broer al jaren geleden volledig doorgeblazen... en om nou de toen geldende prijs van fl 272,-- voor een bassbox te betalen vond ik net iets te ver gaan (ik heb immers nog twee paar (544 en 541) staan!)
anyhow: Keep the forum going ... GOED WERK!
En zoals iedereen behoort te weten gaat er nog altijd niets boven het geluid van een stel goed gereviseerde MFB's!!!!
BVD, MVG
Rogier
Rogier,
controleer eens: of de LED nog brandt. Zo nee? Voedingsprobleem. zo ja: eindversterkerprobleem.
Bij voedingsprobleem alle zekeringen controleren, inclusief de thermische zekering die in de trafo zit.
Succes!
[%sig%]
Thanx 4 de opmerking over de Thermal Fuse. Hier is echter niets mis mee... de meter geeft gewoon door dat die in orde is (de meter piept). Ook met de zekeringen 412 en 413 is niets mis.
De output van de grootste condensator is +/- 48 Volt.
De tweede condensator echter geeft geen enkel voltage, maar piept wel bij een standaard doormeting.
De LED doet het idd niet. Het vermoeden rijst dat er inderdaad toch iets aan de hand is met de voeding. Ik ga nog even de voeding geheel doormeten a d hand van de Service541 documentatie. (misschien is de LED wel defect... al lijkt het me sterk ... ook deze geeft bij een diode-doormeting een spanning door van zo'n 1400 mV)
Zou het eventueel in het relais kunnen zitten? Zo ja... hoe is zo'n relais door te meten op werking?
BVD
NVG
Rogier
[%sig%]
Als je een piep meet over die andere grote elko, denk ik dat je een doorgang over je uitgangselko meet.
Dat zou heel goed kunnen betekenen dat je eindtrap in sluiting ligt ! Er loopt dan immers een stroom vanaf die elko(minpool) via je luidspreker, via massa weer door je defecte eindtrap naar diezelfde elko(pluspool).
Als dat zo is, ga dan voorzichtig te werk: als er spanning op je eindtrap komt , betsaat er ook een kans dat je gelijkspannng op je speaker krijgt !
Probeer die bewuste elko eens te meten zonder dat je de luidspreker connector vast zet: dan moet hij na enige tijd stoppen met piepen.