Meldingen
Alles wissen

Defecte middentoner 567

16 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
965 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Graag heb ik hulp bij het demonteren van een defecte middentoner want ik loop me stuk op de afwezigheid van schroeven! Hoe krijg ik het ding uit elkaar zodat ik kan zien of er evt. iets defect is?

Citeren
(@martijn-2)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Als je de plastic voorkant met de drie schroeven verwijdert hebt, dan zitten er inderdaad geen schroeven meer. Het membraampje (zwarte bol met 3 uitsteeksels waarvan 2 de aansluitingen bevatten) zit nu waarschijnlijk een beetje vast in de magneet. Deze voorzichtig eruit proberen te halen door er iets tussen te steken. Als het membraam eruit is zie je aan de onderkant de draadjes zitten.
Het kan zijn dat de isolatie van de draadjes van de spoel door overbelasting gesmolten zijn daardoor krijg je het membraam misschien ook slecht los. (deze is dan niet meer te repareren)

Succes

BeantwoordenCiteren
(@martijn-2)
Reputable Member

Wat meet je trouwens met een ohmmeter als je de middentoner wil doormeten?

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Ik zou het echt niet weten. Techniek is niet mijn sterkste kant en mijn enige doel van deze "operatie" is dan ook om te zien of er evt. visuele defecten zichtbaar zijn. Ik zal iemand moeten zoeken die verstand van zaken heeft en die de middentoner evt. kan repareren...

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Guido,

Ik wil best een keertje langskomen in bunde, 't is maar een kippe-eindje vanuit Maastricht! Misschien een idee voor 'n zondagmiddag? Ik hoor wel van je!

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@martijn-2)
Reputable Member

Hallo Guido

Ik zou ook best wel eens naar die defecte middentoner willen kijken maar de kans is erg klein dat hij nog gerepareerd kan worden. Ik zelf heb 1 keer ooit dat geluk gehad toen zaten de aansluitdraadjes los.
Ik denk dat de membraampjes los niet (meer) te krijgen.
Ze worden vaak te koop aangeboden maar helaas meestal voor belachelijke prijzen.
Let wel op dat het type nummer hetzelfde is. Vooral achter de schuine streep AD0210/SQ8 (8 ohm)
Die middentoners werden ook in andere passieve luidsprekers gebruikt.
Als ik er een keer eentje tegen kom laat ik wel iets weten.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Gelukkig werkt alles bij mij goed dus het is eigenlijk een luxeprobleem! Maar ja, je moet ook aan de toekomst denken, nietwaar?
OK Thomas, jouw voorstel is prima, je bent welkom en de koffie is klaar! Ik zal je binnenkort even mijn tel. nr. mailen. Bedankt!

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Hallo Allemaal,

Ik heb net een middentoner van een 567 gerepareerd.

(De tweeter is ongeveer net zo'n verhaal.)

Woofers kun je proberen maar is iets moeilijker.

De spoel van de middentoner heeft ongeveer een weerstand van 6 ohm gemeten met een digitale universeel meter.
Als je iets veel groters meet is ie stuk.

Handleiding:

Nodig :
Kruiskop schroevendraaier pozidrive no 2.
Platte schroevendraaier 5 mm.
Pincet met scherpe punt.
Operatie mesje of hobby mesje.
Universeel meter met doorgangs pieper.
Soldeerbout met scherpe punt.
Microscoop of erg goede ogen

Schroef de 4 schroeven in de buitenste rand van de middentoner los met de pozidrive no 2.
Wrik de middentoner voorzichtig los door een schroevendraaier onder de rand te schuiven. De middentoner zit een beetje vast door de onderliggende schuimring.

Schrijf op hoe de draden aangesloten zijn. De rode stip is de plus.
Hier zat bij mij groen. De min was een zwarte draad.
Leg de middentoner op een schone tafel.
Zet een streep met een stift (of typex, nagelak als het maar goed zichtbaar is) op de op de magneet, de spoel en de voorkant zodat je straks alls weer op de zelfde manier in elkaar kunt zetten.

Schroef de 3 schroeven los die de kunststof voorkant vasthouden.
Je kunt nu de voorkant er gewoon aftillen.

De conus en aansluit draden zijn nu zichtbaar.
Door de 2 aansluitdraden iets van de magneet te lichten klikt de conus met de spreekspoel los uit de magnet.

Plak de spleet waar de spoel uit komt af met een aantal stukjes schoon plakband. Het magneetveld in deze spleet is erg groot en trekt alle metaalsplintertjes van je werkbank naar binnen. De kans is groot dat je ze later tegen de spoel hoort krassen als de luidspreker weer in elkaar zit.

Het is nu zoeken naar de onderbreking in de spoel.
Ik gebruik hier een microscoop (10 maal vergroting) een operatie mesje en een universeel meter voor met een doorgangs pieper.

Sluit een ohmmeter (in de piepstand ) aan tussen 1 van de aansluitlipjes van de spoel en het operatie mesje. Je kunt dan tijdens het zoeken rustig door de microscoop blijven kijken.
De draad van de spoel is met lak geisoleerd. Door het mesje er op te zetten en heel licht heen en weer te bewegen snijdt het mes door de lak op het koper. Zo kun je vinden waar de onderbreking is.
De kans is groot dat deze precies op het knikpunt van de ophanging en de spreekspoel zit. Dit is met wat lijm of lak verstevigd maar na 25 jaar was de draad gebroken.
Werk deze draad los met

Soldeer HEEL VOORZICHTIG de draden weer aan elkaar.
Met een hete bout kun je zo door het materiaal van de conus branden.

Als je meter nu een ohm of 6 aanwijst is de spoel weer OK.
Vergeet bij deze meting niet de weerstand van de meetsnoeren er af te trekken.

In elkaar zetten is de omgekeerde volgorde van uit elkaar halen.
Let op dat er geen metaalsplinters in de spleet komen en let op de markeringen die je aangebracht hebt.

Als je een oscillator hebt kun je hem op de tafel even testen.
Kun je meteen bewonderen hoe mooi vlak deze middentoner klinkt.

Succes.

Cuno

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Reuze bedankt voor deze geweldige uitleg! Zelf ben ik niet in het bezit van alle benodigde hulpmiddelen maar ik ken wel wat handige mensen in de familie! Daarom zal ik deze uitleg uitprinten en ter info gebruiken. Ik denk dat e.e.a. prima van pas zal komen zodat ik misschien nog een goed werkende middentoner als reserve kan houden. Nogmaals bedankt en ik laat uiteraard weten hoe het verhaal gaat aflopen!

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Wellicht is de reparatie te moeilijk. Kijk in dat geval eens op de site van total-speaker-repair (Te Bedum in Nederland).
http://www.total-speaker-repair.nl/
Tel : 050-3014172

Ruud Seesink
Spijkenisse

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Bedankt voor de tip Ruud,

Ik ga met dit bedrijf eens kontakt opnemen voor een prijsindikatie. Ik laat wel weten hoe het afloopt!

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi Guido,

Ik heb pas Total Speaker Repair gebeld om de kansen af te wegen voor het opnieuw wikkelen van de spoel van een MFB 545. Kosten: 113 Euro.....
Laat even weten wanneer het je uitkomt, ik ben al een tijd niet meer in Bunj geweest!

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member

ik had ook een defecte middentoner uit een 544 hier zat een ad0211/sq8 in
Nu vervangen door een AD0210/sq4 en eerlijk gezegd klinkt net zo best ..
De Ad 0210 had ik uit een kringloopwinkel op een hoop gevonden voor 0,50 eurocent dus kwestie van mazzel.

Nu nog alleen het vervroegd uitschakelen repareren ... van de 544

Groeten

leendert

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

De Sq4 is 4 ohm, de sq8 is 8 ohm (jaja, moeilijk he).
Behalve dat de output niet meerklopt, is nu ook de dimensionering van het filter naar de knoppen.
Neem op zijn minst een stevige weerstand van 4 ohm in serie met de speaker om het filter te corrigeren. De output wordt dan uhhhh 3 db lager (toch? of was het nu 6db....) maar je filter klopt weer. en neem geen draadgewonden weerstand, die heeft weer een eigen impedantie (is zelf ook weer een spoel).

ls andere MFB freaks een andere mening hebben, hebben we ook gelijk weer wat te tikken...

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Jan,

Zou het verschil echt zo groot zijn? Ja, ik weet het... schema erbij en rekenen aan dat filter, dan ben je er zo uit.... Maar heb er nu ff geen zin in πŸ™‚

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: