Hallo
ik heb een mooie set 544"s en een zeer mooie 762 gekocht (voor een prikkie)
Echter 1 544 is zo dood als een pier! Als ik er prik opzet komt er wel
stroom op de ac outlet te staan, maar verder niet (voeding eruit?) zekeringen zijn goed.
Het ledje brandt niet. Ik maakte hem open en zag dat er 1 draadje van de connector richting speakes los was. Eureka dacht ik! vastsolderen en gaan!
Helaas, hij blijft dood.
Hebbben jullie tips die ik kan toepassen? Het is een errug mooi setje vooral
optisch!
Ernst
Ernst,
Maakt het verschil als je de schakelaar van automatic haalt en op "altijd aan" zet? Hoor je (of zie) je het relais inschakelen? Heb je de gelijkspanningen al gemeten, bijvoorbeeld over de zekeringen? Als de voeding in orde is en het relais trekt aan dan zou het ledje zeker moeten gaan branden.
Eventueel zou je ook bij ons langs kunnen komen in Krimpen a/d IJssel voor een onderzoekje.
groeten,
Dre
[%sig%]
Tip uit maastricht:
Controleer de zekering die "in" de trafo zit!
[%sig%]
zekering "in" trafo????
Ik woon in Amstelveen, dus Amsterdam is dichterbij (evt. Chris zijn servicepunt).
Ik ken helaas de geschiedenis niet van de boxen, maar degene die ze verkocht zei mij dat zijn vader hoogstwaarschijnlijk de voltage schakelaar op een lagere voltage heeft gezet (waarom??) en toen de stekker in de wandcontactdoos heeft gedaan.... Toen deed ie het niet meer....
kan de voeding dan klappen? Het lijkt mij dat de zekering eruit vliegt.
Maar die zijn goed.. HELP
De zekering in de trafo is geen echte (glas-) zekering, maar een temperatuurbeveiliging. Mogelijk niet snel genoeg bij aktie ingeval van verkeerde netspanning.
Verder leert de ervaring dat mensen na dit soort stomme akties en defecte zekeringen er bij verkoop weer 'netjes' de originele zekeringen ( of gelijke waarde) inzetten.
Check de volgende dingen.
Haal de zekeringen VL 410, VL409 en VL408 er uit
en neem de stekker van de luidsprekers los.
Meet of er tussen de brugcel en de rechterkant van VL410 ongeveer 40 volt wisselspanning staat.
Is dit niet zo dan kan het volgende aan de hand zijn.
aan uit schakelaar kapot
zekering VL411 kapot
netsnoer kapot
transformator stuk.
Wel goed-
Controleer dan de 57 volt voedingsspanning op C588.
Is dit niet zo dan kan het volgende aan de hand zijn.
Zekering VL410 is kapot.
Brugcellen defect.
Nu kan zekering 410 er weer in. Er zou nu 57 volt voedingsspanning moeten zijn.
Zet een signaal op de ingang. Het relais moet nu aanschakelen.
Is dit niet zo
Automatisch inschakel circuit checken.
Is wel zo
Check dan het signaal met een scoop of versterker op de emitter van TS422.
Is dit niet zo dan ingangs print checken.
Zet nu een weerstand van 100 ohm 0.25 op de plek van VL408.
Als die weerstand meteen gaat roken en stinken zit er waarschijnlijk sluiting in de eindtrap. Check de eindtransistoren.
Gebeurt er niks, meet dan de spanning op een van de weerstanden 669, 670, 672 of 673. Er moet heer een spanning tussen de 20 en 25 volt staan.
Als dit wel in orde is Een weerstandje van 47 ohm 0.25 watt op de plaats van in VL409.
Als die weerstand meteen gaat roken en stinken zit er waarschijnlijk sluiting in de eindtrap. Check de eindtransistoren.
Gebeurt er niks, meet dan de spanning op een van de weerstanden 727 of 728. Er moet heer een spanning tussen de 20 en 25 volt staan.
Je hebt nu grofweg bepaald waar de fout zit. In de voeding, inschakelcircuit, ingangsprint, hoog eindtrap of laag eindtrap.
[%sig%]
ok
ga het (proberen) te checken!
zo niet.... dan meld ik me weer
Ernst
Sterkte....
[%sig%]
Bericht bewerkt (31-03-2003 14:47)
Ik heb de kast weer opengemaakt en ik zag iets vreemd bij de voeding.
in het midden komen er 2 kleine draadjes uit met een gelig mantel en die gaan 2 kanten op (bij een goede voeding) bij deze waren de draadjes weg!! Zou de vorige eigenaar hebben lopen klooien?
ik ben bang als ik weer de draadjes maak dat de boel doorfikt....
Ernst
Zo'n gelige met afscherming?
Is dat niet het audio kabeltje aan de ingang? Als die los is dan gaat de box natuurlijk nooit aan op automatic. Had je al die schakelaar op always on gezet?
Dre
[%sig%]
ja,
de kabeltjes (met soort stoffen ommanteling ) komen uit de voeding en gaan naar links en rechts terug naar de voeding. Die kabeltjes zij weg, eraf
gesoldeerd, misschien is dit wel de thermische zekering die eruit is!!!
Help!!
mischien iemand een achterwand over voor mijn 544..?????
ik heb het servicemanual erbij gehaald (bedankt site!!) en bij de tekening
van de voeding mis ik de draadjes die lopen van 1 naar het midden en van N naar het midden. Is dit de "ingebouwde zekering" Is dit te overbruggen, of is dit niet slim? Is die zekering te herstellen?
misschien
....iemand een achterwand "over" van een 544..........???
Ernst
Zoals je het beschrijft moet het inderdaad een thermische zekering zijn.
Deze zit dan feitelijk/effectief dicht bij de trafokern gemonteerd.
Bij alle philipstrafo's die ik tot nog toe ben tegengekomen kon je deze 'zekering' er uit schuiven. (Er kan dus bij jou een gaatje zitten)
Als je nou echt wilt weten of het daaraan ligt, raad ik je aan om de zekering uit de goede te halen, en te vergelijken.
Hoi Mensen,
Ik lees deze discussie nu pas maar wil even met grote letters onderstrepen dat dit inderdaad de thermische zekering is!
Ikzelf had ooit een 544 die het om onverklaarbare reden niet deed. Na veel zoeken plus een tip van Patrick Kessels ben ik uitgekomen bij de thermische zekering die eruit lag.
Ernst,
Bij een goede voeding zit de thermische zekering in de gleuf waar de twee draadjes uitkomen. Deze zekering is in feite niet meer dan een plaatje pertinax (printplaatmateriaal) waarop twee metalen stripjes zitten. Als deze doorsmelten dan is de zekering eigenlijk defect, maar vaak kun je er met een druppel tin nog wel wat van maken.
Ik zou als ik jou was eens kijken of die zekering er uberhaupt nog zit in de "verdachte" voeding. Zo nee, even inderdaad een nieuwe zoeken, en die erin zetten. Eventueel overbruggen met één enkel koperdraadje (zo'n dun adertje uit een kabel) is wel te doen, maar niet aan te bevelen! Er zal maar es iets kapot zijn...
Sterkte! En plaats eens een berichtje in GEZOCHT....
[%sig%]
Druppel tin zou ik niet gebruiken, het smeltpunt ligt veel te hoog. Gebruik het oorspronkelijke materiaal waarmee de 2 veertjes aan elkaar zaten.
Maar zoals ik het begrijp is de hele thermische beveiliging verdwenen. In dat geval zou ik 'm inderdaad overbruggen en kijken of alles het nog doet. De versterker heeft een bepaalde tijd op 127V gestaan dus er kan nog veel meer stuk zijn.