Meldingen
Alles wissen

Dode 544

14 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
639 Bekeken
(@paul59)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Topic starter  

Beste mensen,

Heb onlangs een nette set 544 boxen gekregen waarvan 1 helemaal niets meer doet. Na een eerste snelle check een kapotte zekering VL408 gevonden. De rest van de zekeringen is nog wel goed. Beide eindtorren MJ3001 en MJ2501 gedemonteerd en doorgemeten. Eentje geeft met een multimeter hFE-meting waarde 0 aan, de andere oneindig. M.b.v. een lang geleden zelf gebouwd testapparaat (Philips kit!) ook nog gemeten, conclusie: eindtorren defect. Dat zou verklaren waarom laag niets meer doet. Waarom de rest ook niets doet is me nog niet duidelijk.
Vragen: Is vervangen van de eindtorren voldoende of kan het een gevolg schade zijn en moet ik nog op andere dingen letten? Heeft iemand nog een setje van deze eindtorren liggen ter overname? Iemand nog suggesties waarom ook hoog niets meer doet?

Verder is mij opgevallen dat van condensator C545 (820nF) een hoek van de mantel weg is. Dit lijkt me niets met bovengenoemde problemen te maken hebben maar is vlg mij een gevolg van een uitgeschoten schroevendraaier of zoiets. Toch zou ik deze condensator graag willen vervangen maar het is zo'n exemplaar met een kleurcode en een behoorlijk grote steek van pakweg 20 mm. Weet iemand of daar nog aan te komen is?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
Paul.

Citeren
(@snameroc)
Trusted Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden

In principe zou ik alle transistoren uit de eindtrap doormeten met een universeelmeter in de diode stand.
Ook de 2 vermogens weerstanden tussen de eindtorren kunnen stuk zijn.
Maar de hoge en middentonen moet zonder eindtorren van het laag kunnen werken.

Succes

BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

schakelt hij wel in met audio op de ingang? zo ja dan is het niet de inschakelautomaat . zo nee de elco van 330uf op het kleine printje vervangen , en als dat nog niks doet de fet van de inschakeltrap vervangen . en de elco's vervangen is ook aan te bevelen na 35+ jaar .

groet mattie

BeantwoordenCiteren
(@paul59)
Active Member
Topic starter  

Hallo Mattie,

Ik ben inmiddels weer wat verder. Ik heb de eindtorren er nu uit en nu heb ik idd wel midden en hoog signaal, het inschakel gedeelte is verder ook in orde. De oorzaak is dus duidelijk. Waar ik nog een beetje mee zit is of het kapot gaan van de eindtorren een gevolg is van iets anders maw, is alleen vervangen van deze onderdelen voldoende? Is het verstandig om ook gelijk de stuur transistoren te vervangen? Die heb ik nog niet doorgemeten. Misschien dus na het vervangen ipv van een nieuwe zekering eerst met een weerstand werken?

Het vernieuwen van de condensatoren was ik sowieso al van plan. Zal ik gelijk ook de netspanning op 240 V instellen.

Paul.

BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

hallo

soms verloopt de condensator van 470uf of 680uf die bij de eindtorren zit en dan kunnen ze stukgaan . ook de ruststroomtor vervangen die is vaak ook gaar dan ( dit is bij de hoogtrap een bc548 ) en de ruststroom instellen opnieuw . ik had een set 532 die na vervanging van de torren en emitterweerstanden weer goed was zonder een reden , ze kunnen te ver zijn opengezet icm hogere netspanning dan ingesteld. en je kunt de elco in serie met de woofer eens nameten of deze nog goed is ( komt er geen gele zooi uit ? ) en idd een weerstand in serie zetten kan prima of een kleinere zekering in testfase gebruiken .

groet mattie

BeantwoordenCiteren
(@paul59)
Active Member
Topic starter  

Hallo Mattie,

Ik ben er nog niet helemaal uit. Inmiddels de beide eindtransistoren vervangen plus de bijbehorende driver transistoren. Ipv zekering VL408 een weerstand van 100 ohm genomen. Na inschakelen van de box zonder ingangssignaal begint de woofer echter op en neer te bewegen (geen al te grote slag) en geeft de weerstand rooksignalen af! Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Alvast weer bedankt voor het meedenken.

Groet,
Paul.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

ik zou snel meten (voordat hij te heet wordt) hoeveel spanning er dan over die weerstand komt te staan, dan heb je een beetje idee welke stroom er gaat lopen.

BeantwoordenCiteren
(@paul59)
Active Member
Topic starter  

Remi,

Net even gemeten. Er staat pakweg 34 volt over de weerstand. Bij 100 ohm is dat dus 340 mA. Na het vervangen van de transistoren heb ik de instelling van potmeter R665 nog laten staan. Toch eens proberen hiermee naar de juiste ruststroom te komen? Als de ruststroom te hoog is, gaat de conus van de woofer dan op en neer bewegen?

Paul.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

Paul wat voor een weerstand heb je hier gebruikt?

Met deze stroom ben je 11,5W aan het verstoken. als het een gewone koolweerstand is klopt het fenomeen wel want een 3 of 5 watt uitvoering is al een hele dikke.

De ruststroom gaat niet door de woofer, het bewegen van de woofer zal het instellen van het terugkoppelcircuit zijn, lijkt me niet verontrustend. Zie het maar als het opladen van elko's voor de boel in balans is.

Nu maar eens die 100 ohm eruit en over de emitter weerstanden meten

BeantwoordenCiteren
(@paul59)
Active Member
Topic starter  

Remi,

Het is geen kleine 1/4 watt weerstand maar inderdaad ook zeker geen forse vermogensweerstand. Die rooksignalen zijn dus wel verklaarbaar. Wat mij verontruste was die in mijn ogen constante beweging van de woofer conus. Het is dus niet zomaar even een beweging kort na inschakelen. Die beweging kon ik niet verklaren. Ik zal de zekering eens plaatsen en over de emitter weerstanden meten en zonodig met R665 wat instellen.

BeantwoordenCiteren
(@paul59)
Active Member
Topic starter  

Remi,

Zoals aangegeven, weerstand weg en zekering erin. Box inschakelen, woofer conus blijft, na een kleine beweging, keurig stil staan. Spanning over de emitter weerstanden is 46 mV, iets aan de lage kant dus. Audio signaal erop: hij is niet dood, hij leeft!

Kennelijk ben ik wat te voorzichtig geweest.

Met dank, ook aan snameroc en mattie voor jullie hulp. Nu alleen toch nog maar wat elco's vervangen.

Paul.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

hartstikke goed! nu alleen nog de ruststroom afregelen zodat je 75mV meet over de 4 emitterweerstanden dan is dat ook weer klaar.

na het elko's vervangen de MFB terugkoppeling nog afstellen, misschien heb je hier wat aan:
http://home.hccnet.nl/van.heek/Afstellen544/Afstellen544.htm l"> http://home.hccnet.nl/van.heek/Afstellen544/Afstellen544.html

(het is een raadsel dat het er nog staat, was allang opgezegd)

BeantwoordenCiteren
(@paul59)
Active Member
Topic starter  

Hallo Remi,

Dat document heb ik alweer een tijdje geleden op dit forum gevonden en in kleur uitgeprint. Het is een geweldig goede leidraad. Ik zou bijna zeggen, een "must" voor elke serieuze MFB hobbyist!

Ik had al gelijk de ruststroom wat aangepast. Nu de boel toch los is zoals al aangegeven nog wat elco's vervangen, de spanningscarrousel op 240 volt zetten en alles opnieuw afregelen. Pakken we daarna nummer 2 ook nog even onder handen. Kunnen ze weer 30 jaar mee!

Paul.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

8) bedankt, en mooi dat je er mee geholpen bent

BeantwoordenCiteren
Deel: