Meldingen
Alles wissen

Dux 6544 - Bas rammelt

6 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
659 Bekeken
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Goedemiddag iedereen,

Ik heb een paar dagen terug van iemand 2x Philips 544, 2x Dux 6544 en een Radiola 743 gekregen. Het uiterlijk van alle boxen is slecht, de 544'ers zijn bruut met de kwast wit geverfd, incl de doeken, alle doeken zijn aan vervanging toe en alle kasten zijn wel ergens beschadigd. Maargoed, ze waren gratis, dus mij hoor je niet klagen.

Nu is van een van de Duxen de bas kapot. Ik heb de printen al verwisseld, en de luidsprekers zijn goed. Als je de uidsprekers aanzet doen de hoge en middentonen het prima, alleen de bas rommelt. Het lijkt een beetje alsof iemand te woofer in zit te drukken. Het rommelt een beetje met de rest mee. Weet iemand hoe ik dit kan repareren?

Van de andere Dux valt trouwens bij hoog volume het hoog en midden weg, als je een klap op de achterwand geeft doen ze het weer.misschien ergens een los contact?

Hier staan trouwens foto's van de speakers:
http://members.home.nl/lucmiller/MFB/

Mvg.

Marc Miller.

Citeren
(@zapper)
Famed Member

Jezus mina over mishandelen gesproken.. Zet er effe bij dat die foto's niet geschikt zijn voor jonge.. eehh oudere mfbfreaks .. πŸ˜‰

Een woofer die rammelt kan zijn opgeblazen, een keer fors te hard gegaan en de spreekspoel losgescheurd, het kan ook zijn dat de opnemer kapot is.

Als de versterker het in zo'n wit geschilderde 544 het wel goed doet, dan zou ik de woofer van zo'n witte eruit schroeven en in de DUX zetten.

Let wel op dat je de draden precies op dezelfde manier terugsoldeert (polariteit!!) en dat is goed luchtdicht is. (de pakking erachter voorzichtig losmaken).

Kun je die witte dingen mooi voor reserve houden wat veel eer lijkt me daar niet meer aan te behalen..

Natuurlijk toch leuk dat je dit hebt gekregen, mooi hobby spul!

BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Topic starter  

de bedoeling was eigenlijk om ze alle vier te gebruiken in een soort surround opstelling, en de woofer werkt nog, ik heb de versterkers omgewisseld, en de speakers zijn allemaal nog in orde. Het ligt dus aan de versterker.

Bovendien zijn die witte nog best te gebruiken, er zit gewoon een laag houtverf op die je met een afbijtmiddel eraf kun halen. Ze zijn nu al aan het vervellen, overal waar ik ze neerzet liggen naderhand schilfertjes verf op de vloer.

En trouwens, ik ben zelf een jongere MFB-freak. Ik ben ook pas 17 πŸ˜‰

[%sig%]

Bericht bewerkt (29-01-2005 20:21)

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Beste... wil je nooit meer zulke enge foto's laten zien πŸ˜‰

Maar alle gekheid.. je bent wat onduidelijk over wat je getest hebt.

Dus als je een "print" (ik neem aan de hele achterkant) omwisslet dan verschuift het probleem naar een andere speaker.

Je kunt dus een paneel aanwijzen wat rot is. Tsja, als het een elektronisch probleem is dan heb je geluk, want elektronika is te vervangen (nog..) maar die woofer niet.

Wat er dan precies mee mis is... kan de coeding zelf zijn (elco), de uitgangs elco, de mfb terugkoppeling... in dit geval geldt dat meten=weten en dat dan door iemand die wat van elektronika weet. Geen idee waar je precies ergens woont maar afhankelijk daarvan zou ik iemand zoeken die je daarmee verder kan helpen.

Zie bij mfb service..

Als die verf eraf kan dan wordt het nog wel wat πŸ˜‰

Succes ermee!

BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Topic starter  

Sorry voor de foto's, wees maar blij dat ze uit die schuur gehaald zijn en nu in goede handen zijn. Die verf gaat er heel erg makkelijk vanaf. In de zomer even buiten klussen met een afbijtmiddel ofzo.

Uit wat ik getest heb is er iets kapot op de print (gelukkig maar) en daar moet dus het een en ander aan gedaan worden. Kan iemand mij vertellen waar ik ongeveer naar moet kijken?

De MFB's klinken in ieder geval helemaal geweldig. Opeens vind ik mijn 22AH492 (die eerst nog wel redelijk klonken) nu helemaal niks meer.. Het laag van een MFB is zo'n verademing vergeleken met de bonkende galmbas van die 492.

In ieder geval ga ik allevier de MFBs helemaal opknappen. De sound is het zeker waard.

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Zijn houten kasten, maar heb ooit van iemand een gouden tip gekregen voor afweken niet-fabrieksverf:
Enkele uren of dagen in zeepsop !
Dus probeer ze in een bad sop te leggen. Ik geef alleen geen garantie op het hout.

Je woofer die kraakt kan een gelijkstroomcomponent meekrijgen : oppassen dus. Meet eens aan de plus van je uitgangselko, daar moet de halve voedingsspanning staan.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: