Hallo
Ik heb een probleempje met mijn Dux SX6544 MFB's.
Ze schakelen niet meer uit na 3 minuten.
1 Speaker schakeld uit na ongeveer 4 uur en de andere schakeld helemaal niet uit. Nu is mijn vraag welke condensator ik moet vervangen. Omdat ze niet meer uitschakelden gebruik ik ze al een tijdje niet meer, dit vind ik zonde van de speakers ze staan erbij als nieuw.
Wie kan mij helpen????
Yde
Drachten
Hoi Yde,
Zoek even in het Forum, ik heb deze vraag al eerder gesteld betreffende mijn Aristona SX6541, die juist veel te snel uitschakelden. Ik heb het betreffende bericht even voor je opgezocht, het was een antwoord van Rudy Akkerman op mijn vraag.
Zie hieronder:
Re: enthousiast uitschakelen 541
Author: Rudy Akkerman
Date: 10-15-02 07:35
Thomas,
Ik heb hetzelfde euvel gehad bij een 544. 't Was inderdaad een elco waarvan de capaciteit drastisch was afgenomen.
Bij m'n 544 was het C581 (330 microF, 10V) die het euvel veroorzaakte.
Deze is te vinden in het inschakelcircuit.
Je kunt het beste de schema's even vergelijken om te kijken welke elco dit in de 541 is.
Succes ermee en groeten!
[%sig%]
Bedankt ik weet genoeg
Freaks,
Het is onwaarschijnlijk dat dit probleem veroorzaakt wordt door een electrolytische condensator, omdat de capaciteit daarvan bijna uitsluitend afneemt onder invloed van de tijd. Een afname houdt in dit geval in dat de uitschakeltijd korter wordt.
Misschien heeft de vorige eigenaar dit probleem al eens gehad en zich in een nul vergist (3300 microF ?) toen hij de elco verving.
Persoonlijk zou ik het euvel dus ergens anders zoeken.
Bijvoorbeeld in het feit dat deze elco te snel opgeladen wordt door het ingangssignaal of doordat de elco niet meer snel genoeg ontladen wordt door R748/R749 en de basisstroom van TS450.
Succes,
[%sig%]
Hallo Akkie,
Ik heb de elco's C581 330uF/10v en de weerstanden R748/R749 vervangen bij de twee MFB's. Deze bleken nogal zwart geblakerd (zijn dus erg heet geweest). Nu schakelen de Dux MFB's keurig na ongeveer 3 minuten uit. Dus ik heb er weer een setje perfecte MFB's bij.
Ik heb ook een bod gedaan op een setje Aristona SX6544 op marktplaats, ga er woensdag naartoe om te kijken of het wat is. De verkoper heeft er 6 staan met eventueel een tuner/versterker. De verkoopprijs is 80 euro.
Als ik ze heb horen jullie hier wel van.
Yde
Zes??? Ik heb hem ook geboden (gemaild) maar nog geen reactie. Weet je welke versterker hij erbij heeft?
Het lijkt me leuk om beetje bij beetje alle mogelijke modellen MFB te verzamelen..... π Alleen jammer dat het zover weg is, sniksnik!
Groeten,
[%sig%]
Hallo Thomas,
Ik ga er Woensdag naartoe, had hem afgelopen zondag gebeld.
Het is voor mij niet zo ver weg (16Km). Welke versterkers hij heeft weet ik niet, wel weet ik dat de versterker een stand alone is met een losse tuner.
Maar je hoort morgen meer van mij.
Yde
Hoi Yde,
Heb inmiddels een mailtje van deze meneer gekregen, met een mooie foto van de SX6544 en een tuner/preamp 762 erbij. Hij heeft volgens mij een museumpje!
Ik weet niet of jij wel eens verder in het land komt, Utrecht bijvoorbeeld, maar mocht dit zo zijn dan zou ik het leuk vinden als je mij ook een setje SX6544 zou kunnen versieren... Het is voor mij namelijk erg ver en erg ingewikkeld om daar bij jullie in de buurt te komen!
Lijkt me leuk voor naast de 22RH544.....
Groet!
[%sig%]
Hallo Thomas,
Ik ben inmiddels in bezit van twee Aristona SX6544 MFB,s. Optisch gelijk aan de Dux SX6544, alleen de merknaam is anders.
De verkoper heeft geen museumpje, maar verkoopt de MFB's en tuner/preamp ivm ruimtegebrek (al zal je dat van mij niet horen).
Ruimte zat alleen hij heeft een zeer modern interieur.
De tuner/preamp wil hij alleen verkopen als je alle 6 de MFB's koopt.
Ik had graag een setje voor je meegenomen maar hij heeft hiervoor waarschijnlijk al een koper, deze wil de overige 4 MFB's en de tuner wel kopen. Wanneer de koper geen belang bij de tuner/preamp heeft (wat ik me niet kan voorstellen) krijg ik van hem een telefoontje dat ik de tuner kan kopen. 1 van de MFB's heeft een klein probleempje met heel vroeg uitschakelen (even een elco vervangen) en de frontjes ziijn nogal gerafeld en verkleurd. Technisch zijn de MFB's verder wel ok, ook de kasten zijn nog goed. Morgenvroeg maar even naar de onderdelenboer voor een set elco's (330 uF/10v), verder ga ik op zoek naar nieuw luidsprekerdoek want deze zijn niet meer te herstellen, wat wil je voor Γ’βΒ¬80.00. Oh ja, de versterkerkasten zijn ook nog nooit open geweest wat een stof (uch uch).
Ik stuur je binnenkort wel enkele foto's.
Yde
Ho Yde,
Dank voor de info! Ach, als de dingen maar goed terecht komen, dan is alles goed! Wellicht kom ik hier iets meer in de buurt ook nog wel eens wat tegen π
Groeten en succes met de schoonmaak!
[%sig%]