Uit een van mijn 544/50R komt geen laag meer. De woofer is goed (gemeten) maar krijgt geen signaal (gemeten). Van de drie zekeringen die erin zitten is er een stuk (3.15 AT) en wanneer ik deze vervang smelt deze direct door (zodra ik een beetje signaal aanbied). Mijn vraag aan de gebruikers van dit fantastische forum is heeft iemand deze klacht ook al een keer gehad? en waar moet ik het zoeken om op te lossen? ❓
Weet er hier iemand als je gaat meten op de versterker van de 544, moet de uitgang dan belast worden (speakers of weerstand) om juiste metingen te verrichten en hoe zit het met de ingang, wel signaal/ geen signaal of kortsluiten? Ik heb nogal wat verschillende dingen gelezen en weet het niet.
Hoi Jeromme,
We zijn net terug van de meeting, van de week gaat herman of ik je een antwoord geven op je vragen. We moeten dit weekend even bijkomen van het gesjouw ....
groeten,
André
Rust lekker uit zou ik zeggen. Ik wacht rustig af en ondertussen meet ik nog wat weerstandjes, ik heb al een foute ondekt n.l R667, deze zou volgens mij 330 ohm moeten zijn maar hij is veel minder nu. Het is ondertussen alweer laat dus stop nu ook maar even.
gr. Jeromme
Na nog wat gemeten te hebben besloten om de volgende onderdelen te vervangen:TS 429, 428, 431, 430, 432a en b. Weerstanden R 667, 663, 669, 670, 672, 673 en elco's C 528 en C 524.
Helaas het heeft niet mogen baten, nog steeds dezelfde klacht, geen laag en op het moment dat er signaal wordt aangeboden vliegt de zekering 3,15 AT eruit.
Het transistor veld tot TS 424 en 425 lijken te kloppen, daarna niet meer.
Wie heeft er een idee over?
groet Jeromme
Een heel vreemd geval, wat je schetst. Pas wanneer je signaal toevoert gaat je zekering er uit ?
Misschien heb je een "human mistake" gemaakt, weet je zeker dat je zekering 3,15AT is ? Enne, heb je de eindtransistoren elk op de juiste plek zitten?
Wat je verder zou kunnen testen is of je uitgangselko niet toevallig lek is. Dan ziet de eindtrap een sluiting.
Slaat je zekering ook door als er geen luidspreker is aangesloten ?
Meet eens de ruststroom voor je signaal toevoegt.
Verder zou ik gewoon de weerstandjes van 330 ohm en lager ( zijn er stuk of 6 ) stuk voor stuk meten. Dat kan meestal in de schakeling gemeten worden.
Mocht het nog niet lukken ben je uiteraard van harte welkom in Krimpen !
Beste Herman,
Bedankt voor je reactie. Ik dacht zo dat het misschien niet heel vreemd is dat de zekering eruit slaat op het moment dat er signaal op komt want dan schakeld het relais toch pas in?
De zekeringen die ik gebruik voor VL408 zijn wel degelijk 3.15 A traag (ik heb er een handje vol anders ben ik snel klaar). De eindtransistoren zitten i.d.d. niet op de juiste plek, (human mistake). Nu goedgezet, maar nog steeds geen laag. De zekering blijft wel heel nu! Heb ik met mijn stomme omdraaiactie die eindtorren naar de ander wereld geholpen?
Bedoel je met de uitgangselco C535? of een andere. En hoe kan ik meten of deze lek of niet goed is? Ben in het bezit van een ouderwetse analoge (philips) multimeter, je kent ze wel uit de tijd van de MFB's.
Alvast bedankt voor het meedenken.
groeten Jeromme
Nou da's duidelijk.
Ik zou je eindtorren en evt de stuurtorren vervangen. 1 vd eindtorren is zeker stuk.
De uitgangselko is nu in elk geval niet meer verdacht. Overigens is een harde sluiting gewoon "ohms" te meten.
Over het relais heb je gelijk inderdaad.
Die Philips multimeters ( de echte ) zijn veelvuldig vrijgekomen nadat bij Troostwijk de hele handel van Berlo is verkocht. ( heb ik gelijk ? )
ik denk dat je gelijk hebt. maar ik heb zelf de pm2411/05. lijkt er wel op in ieder geval.
ik kon inderdaad geen sluiting ontdekken in die dikke elco's.
morgen nieuwe torren halen en nog eens proberen, ik laat het weten.
groet jeromme
Beste Herman,
eindelijk de desbetreffende torretjes weer vervangen, en er komt een soort laag uit, maar het klinkt onwijs vervormd (niet goed dus). Heb je nog wat tips voor me?
groet Jeromme
Kijk eens of je de halve voedingsspanning op de grote 1 ohm weerstanden hebt ?
En , heb je dezelfde torren als eerst vervangen ? Je probleem doet denken aan een defecte eindtor die geen sluiting meet.
Ik ben er nog steeds niet uit. Ik meet wel de halve voedingsspanning over de 1 ohm weerstanden, maar de spanning op de collector en emittor van TS 430 is veel hoger n.l. 40 V. De spanning op de collector TS 431 is dus ook te hoog (hangt aan de emittor van TS 430). De spanningen op TS 428 en TS 429 kloppen wel. Ik heb met een scoop het signaal gevolgd en tot en met C 524 blijft deze mooi, daarna gaat het de mist in. Wat ik ook raar vind is dat de box welke wel in orde is kan ik de voltage's controleren zonder dat er signaal op staat, terwijl bij de defecte box moet eerst signaal aangeboden worden om metingen te verrichten. Voor je het weet weet je het niet meer, ik weet het niet meer.
groet Jeroen
Zet de potmeter van de ruststroom eens in de middenstand, verandert de foute spanning dan ?
Het probleem doet denken aan een defecte T430.
Maar had je de eindtorren sinds de laatste "ontploffing" inderdaad vervangen ?
Mogelijk is je print ergens onderbroken. R667 / 668 ook even meten hoor !
De box die in orde is heeft wellicht een andere revisie, of heeft de automatic schakelaar op off staan. Signaal aanbieden om de box aan te zetten is niet ongebruikelijk bij de 544.
Beste Herman, bedankt voor je reactie.
Als ik aan de potmeter van de ruststroom draai, dan veranderd de spanning i.d.d. (R 722). Overigens schommeld die spanning van te hoog naar veels te hoog, ook zonder aan de potmeter te draaien.
TS 430 weer vervangen, geen verschil.
De eindtorren vervangen na de laatste ontploffing. Ik heb ze vervangen voor de MJ types, maar had begrepen dat daarvoor verder geen aanpassingen voor gedaan hoeven te worden. Ofwel? De box is er wel een van de eerste PL 00.
Ik kan optisch geen onderbreking vinden, zou ook niet weten hoe die tot stand is gekomen.
R667 en R668 uitgesoldeerd en gemeten maar voldoen aan hun waarden.
Die andere box heeft wel een hoger serienummer dus zal daar wel aan liggen.
Ik zal die eintorren dan nog maar een keer vervangen, ik weet het anders ook niet. Het probleem zit maar in een heel klein circuitje, dat het dan toch zo lastig te traceren is.
bedankt voor het meedenken, mocht je er nog ideeen over hebben dan hoor ik het graag.
groet Jeroen
Hallo mensen,
Voor wat het waard is wil ik graag mede delen dat ik precies hetzelfde probleem heb dat hier omschreven wordt. Ik heb helaas niet de kennis en de apparatuur om de elektronica na te meten. Ik heb aan de hand van jullie berichten de service manual eens goed bestudeerd en hoop dat er een oplossing is voor dit probleem.