Hoi mensen,
Sinds enige tijd heb ik mijn setje 544 tijdelijk vervangen door een setje 541, dit als test en tot volle tevredenheid. Wat me echter opvalt is dat deze boxjes zΓΒ©ΓΒ©r snel afschakelen als ze even geen signaal binnen krijgen. Als de muziek stopt, zijn ze na circa 1 seconde allebei uit. Vooral als ik ze aan de PC heb hangen en er maar af en toe een geluidje komt, geeft dit een gezellig geklapper van de relais die erin zitten.
Een minder prettig effect geeft dit bij het luisteren van een CD, want zodra er een pauze in de muziek zit, gaan mijn boxjes heel netjes en braaf allebei uit. Komt er weer muziek dan gaan ze weer aan. Vooral bij wisselende muziekstukken (hard-zacht-hard) kan dit nog wel eens voor rare effecten zorgen, omdat ze "te snel" reageren. Weet iemand of hier iets aan te doen valt? Ik vermoed zelf dat het vervangen van een condensdator ofzo hier verandering in zou kunnen brengen....
Groeten!
[%sig%]
Thomas,
Ik heb hetzelfde euvel gehad bij een 544. 't Was inderdaad een elco waarvan de capaciteit drastisch was afgenomen.
Bij m'n 544 was het C581 (330 microF, 10V) die het euvel veroorzaakte.
Deze is te vinden in het inschakelcircuit.
Je kunt het beste de schema's even vergelijken om te kijken welke elco dit in de 541 is.
Groet,
[%sig%]
Goed, we gaan eens aan de gang met het schema in de hand! Dank voor de tip, Rudy!
[%sig%]
Ik heb net effe op het schema gekeken, en het lijkt mij C545 (what's in a name π van 330 uF. Die wordt via die diode ervoor opgeladen en loopt dan langzaam leeg in de basis van de volgende transistor.
Als ze goed blijken, dan loopt er ergens anders lading weg. Wat ik wel vreemd vind is dat ze het allebei hebben. Dan begin ik toch bijna aan een voorval te denken waarbij kortstondig een heftige overbelasting heeft plaatsgevonden die bij beide boxen een gedeelte van dit circuit heeft opgeblazen. Hmm...
Check ook even de spanning +5, die moet 19.5 volt zijn, die wordt d.m.v. een simpele zener (D467) gemaakt.
Greetz
Patrick
Hoi Patrick,
Bedankt voor je bericht! Ik heb de schema's vergeleken en kom tot dezelfde conclusie als jij. Morgen eens kijken of er op school nog elkootjes van 330uF liggen! Keep you informed!
Groeten,
[%sig%]
Beste heren, Rudy, Patrick
De box is gemaakt! Heb elko C545 vervangen en wauw... hij blijft weer ΓΒ‘ΓΒ‘n als er wat binnenkomt π
De andere box had de kwaal trouwens niet, maar hier zat een los contact in de verbinding van mijn coax kabel naar de DIN stekker..... kan gebeuren hΓΒ¨ π Heb voor de zekerheid de elko in deze box ook maar vervangen, zodat ze een beetje tegelijk uit gaan.
Bedankt voor de tips!
Groeten,
[%sig%]