Meldingen
Alles wissen

F-9638 trouble

31 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
2,141 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Voor degenen die nog een paar emmers zweet en tranen over hebben, heb ik nog een set zwaar gehavende F9638's staan πŸ˜€

Voor de rest, Hilbrand, ik bewonder je moed en doorzettingsvermogen. Dit laat het bij mij wel eens afweten, waardoor een enigszins complexe reparatie nog wel eens erg lang kan duren, of als "niet te redden" wordt betiteld...

Veel luisterplezier gewenst!

Oh, en als jouw vakantie vandaag is begonnen, weet ik in elk geval dat hij langer is dan de mijne :D:D:D Geniet ervan!

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Thomas,
Misschien kunnen we iets regelen met die 9638-en. Hier staat ook nog een zwaar gehavende set, met name de kasten zijn slecht.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Topic starter  

Het zou mooi zijn wanneer geHAVENde F-9638'ers een veilige HAVEN zouden vinden.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Hoi! Sinds gisteren ben ik ook de gelukkige eigenaar van 2 9638's

Vandaag (oei wat is het warm) ze even aangesloten met wat oude kabels die ik nog had (de originele kabels zaten er niet bij.

Wat me opvalt is dat een van de twee het hoog niet goed weergeeft. Er komt hoog uit de tweeter, en ook wat midden uit de woofer, maar niet erg briljant. De andere klink gewoon goed.

Al eens even de onderkant eraf gehad en viel me op de het ic van de hogetonen slecht gesoldeerd was. Dus even netjes gemaakt. Dat helpt helaas niet.

Er zit een potmeter waar je de hoge tonen mee kunt opdraaien, maar dat geeft niet het gewenste resultaat. Zeker als ie wat harder gaat valt het hoog weg en het midden wordt blikkerig.

Wat kan dat zijn? Heeft iemand tips?

Bedankt voor de tips overigens, zal er rekening mee halen bij het demonteren πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Het hoog van de 9638 hoor je het best met tweeters op oorhoogte !

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Uiteraard heb ik zowat met mijn oren tegen de tweeter en squawker gezeten. Ik ga ze maar eens omwisselen, om uit te sluiten dat het aan de luidsprekers zelf ligt. Want daar lijkt het wel iets op, een kortgesloten wikkeling of een vastzittende spreekspoel. Dan wordt de versterker zwaarder belast door de kortsluitstroom in die ene wikkeling, en de speaker kan nauwelijks uitwijking maken. Ik hoop maar dat dit niet het geval is, maar de symptomen lijken er wel op.
Een MFB woofer wordt redelijk netjes in toom gehouden door de feedback, maar de midden en hogetoner niet, die kun je dus bij overbelasting van de speaker wel opblazen.

Het is alleen nu te warm.. 's avonds zit mijn werkdag erop, en met die warmte heb ik dan geen zin meer... Maar dit kikkerland kennende komen er nog plenty dagen met soldeerboutenweer πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Troost je, naar een opgefikte wikkeling hoef je in een bandtweeter al niet te zoeken, evenals een vastzittende spreekspoel. Dat scheelt dus alweer wat werk πŸ˜€

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Topic starter  

Ik weet niet of je van plan bent het versterkerdeel uit te wisselen, maar je kunt eventueel ook de mid en de hoog zelf uitwisselen. Je hoeft er niet voor te solderen, want als het goed is zitten deze speakers vast met schuifstekers.

Eventueel kun je ook eerst alleen de hogetonen speaker losnemen en luisteren of het mid dan wel goed werkt. En andersom voor het hoog.

Bij de reparatie van mijn set kreeg de tweeter wel meer vermogen en klonk dus verhoudingsgewijs harder wanneer de middentoner niet aangesloten was. Je moet het geluidsniveau dus beperken wanneer je de middentoner losneemt, want de beveiliging zal niet goed werken.

Mochten er een speaker defect zijn, dan kun je op marktplaats zoeken naar de passieve uitvoering van deze boxen. Deze worden zo nu en dan te koop aangeboden.

Zelf zoek ik ook nog een passieve versie met platte middentoners en bandtweeters. Ik ben van plan om de 544 of de 567 van de platte mid en een bandtweeter te voorzien.

Dit lijkt mij trouwens ook de ultieme aanpassing voor de 545. Natuurlijk vind ik dit ook een hele mooie box, maar het mid en het hoog is niet bijzonder.

Nou succes met zweten, ik mag nog even vakantie vieren, dat wil zeggen thuis klussen.

Hilbrand

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Als je problemen erg zijn zou het natuurlijk kunnen dat de aansluitdraden van mid/hoog niet goed zitten.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je tweeter op de amp-midd-out zit, en je squaker op amp-high-out ? De draadjes zelf willen ook weleens stuk gaan in de klemmetjes.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Hi Herman.

Je slaat de spijker op zijn kop, ik kwam net hier om dat te vertellen.

Ik heb ze op stoelen gezet zodat ik makkelijk met mijn oor overal bij kan, en toen ontdekte ik inderdaad dat bij een de middetoner hoog gaf en de tweeter midden.

Maar nou komt de grap: ik schroef dat achterste plastic bakje eraf en zie 3 stekkers, een grote en twee kleine. De hoog en midden had ik ook even losgemaakt om te kijken welke draden eraan zaten, en daar zat het goed. De stekkers zaten verkeerd om, je zou zeggen omdat iemand het ding bijvoorbeeld gerepareerd heeft. Maar dat is niet het geval. Het witte stekkertje zat op de pennen met wit en het zwarte op zwart, en toch verkeerd om. Dus denk ik dat die ene speaker altijd zo geklonken heeft, het zag er namelijk niet uit alsof die ooit open was geweest.

Ik vermoed dat iemand in de productie bij het solderen van de print de pennen met zwart en wit heeft omgewisseld, en dat daarom de stekkers andersom erop gezet zijn. Een andere verklaring kan ik niet vinden, want de tweeter hoorde toch echt bij de "verkeerde" kleur stekker. (de getallen op de print wezen dat uit icm met het schema).

Mhh nou, even een discman erop en vet cool gaaf geluid (pas jij maar gunnik, anders wordt je koffie "cool").

Nou nog een meettoon erop en de niveaus controleren, maar daarvoor heb ik de printlayout nodig om die vanaf de onderkant te meten.
Of ik moet zowel de onderkant als de achterkant even losmaken, dat kan natuurlijk ook. Dan kan ik op de lsp. aansluitingen zelf meten.(in de onderkant zitten afregelgaatjes in maar die kloppen lekker niet).

mhh en dan wat bedrading fabrieken, verzwakkers (moeten op een forse versterker) en standaards. Ze moeten wel wat omhoog staan anders hoor je de hoge tonen niet. Dat is wel typisch.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Stoer!

Het blijven toch lekkere knutselbeesten! Misschien ga ik van het najaar toch de mijne eens van stal halen, en dan eens zien of ik die opgefikte eindtrap (met of zonder hulp) kan repareren...

Succes en veel plezier met jullie 9638's!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Zo, de waardes voor de speakers eens afgeregeld volgens de service gegevens.

Wat mij opvalt is dat de mfb regeling de spanning over de woofer een faktor 2 laat stijgen als je de frequentie omlaag draait. Mooi is dat je bij zo'n 20-30 Hz een optimum vindt in de instelling van de mfb-potmeter, en dat optimum klopt met die 330 mV.

Waar niets van klopt is de "meter" op de box. Het werkelijke vermogen ligt veel hoger dan dat die aangeeft. Logisch want die meet iets wat afgeleid is van de ingansspanning. Als hij ca 8 Watt aangeeft, en ik zet een 40Hz op de box, dan loopt de luispreker nét niet vast. Jammer dat je niet makkelijk bij de instelling van die meter komt, want die had ik een stuk gevoeliger willen zetten. 2 schroeven van het voorpaneel los maar dan zit ie nog ergens vast, en ik heb geen idee waar ze dat ding verstopt hebben bij gebrek aan een complete manual. Maar goed, die meter is niet per se noodzakelijk. Als ik de boel ooit uit mekaar haal dan sluit ik em op de woofer aan, daar heb je denk ik nog het meest aan.

'Bij eentje lekt er iets op de rand van de tweeter lijkt het (tussen tweeter en sqauwker in), dus daar moet ik nog wat aan doen.. een zuurvrije kit ertussen of zo??

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Vast ? Er zit aan de onderzijde ook nog zwarte tape.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Ja uiteraard de schroeven goed aangedraaid. (beetje bij beetje).

Tape ertussen is ook wel een aardig idee. Bij de tweeter zit nog extra schuimrubber op de randen van de box.

Maar als je mijn ander topic leest dan zie je dat ik er 2 gasten bij gekregen heb en er eentje naar de .... geholpen. Nouja die gaat het wel weer doen, en dan heb ik eerste en de laatste mfb, ben toch wel zeer benieuwd naar het verschil in klank πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

"dan zit ie nog ergens vast, en ik heb geen idee waar"

Dat bedoel ik met vast. Als je de versterker er niet uit krijgt is het raadzaam de tape aan de onderzijde los te maken.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 3
Deel: