Meldingen
Alles wissen

F9638

32 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
1,591 Bekeken
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Ha Ha gefopt, bij de 9638 is dat wel zo......
12 is daar het gevoelligst.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 PVR
(@pvr)
Active Member
Topic starter  

Ja, in de manual staat 0.5 tot 2.5 V voor voorversterkers komt overeen met instelwaarde van de schakelaar van resp 11 tot 7. Bij eindversterkers is van 7 tot 1 voor eindversterkers met een laag, middelmatig of hoog uitgangsvermogen.

Dus bij de voorversterker dan maar op 7 zetten?

Groeten,

Paul

BeantwoordenCiteren
 PVR
(@pvr)
Active Member
Topic starter  

Stekkers? Bij de Marantz is de luidspreker ingang een schroef met een gat erin, en de kap draai je er dan maar zo'n beetje overheen. Niet echt lekker dus. Misschien een idee om aan het einde van de draden een soort stekker te solderen, die in het gat van de schroef te duwen en dan maar aandraaien? In ieder geval zit het misschien dan beter dan dat hele dunne draadje.

Groeten,

Paul

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Paul, Cuno,

Pfoe! Dat is gelukkig dan maar....:-)

Over die stekkers: Ik bedoelde eigenlijk het gebruik van de pre-out. Die is nog gevoeliger voor storing, omdat het signaal lager is en de ingang van de box "gevoeliger" wordt gezet. Zorg er dan voor dat je goede, goed gesoldeerde stekkers/connectoren/pluggen of hoe je ze ook noemt, gebruikt. Neem bijvoorbeeld metalen CINCH pluggen als dit de uitgang op de Marantz is.

Succes!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 PVR
(@pvr)
Active Member
Topic starter  

Thomas,

Ik denk dat er geen connectoren bestaan voor deze "schroef" type connecties. Normaal moet je denk ik gewoon de draad erin steken en aandraaien. Nu is dat met speaker wire geen probleem (ik gebruikt zilveren dual core kabels die per kanaal zo'n 3 mm dik zijn, en die gaan er na het strippen prima in. De draadjes van de MFB zijn zo verschrikkelijk dun. Ook is natuurlijk de massa kant een hoop individuele draadjes die je zo'n beetje bij elkaar draait en dan in het gat steekt, en er het beste van hoopt!

Ik kijk even bij mijn auto accessoires want daar heb ik nog wel een verzameling van connectoren waar ik wel iets mee kan doen.

Groeten,

Paul

BeantwoordenCiteren
 Han
(@han)
Eminent Member

Paul, is de massa van de Marantz luidspreker uitgang wel "massa".
Betreft het hier geen brug-versterker?

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Paul,

Ik kan me niet voorstellen dat de pre-out ook van die schroef-terminals heeft?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 PVR
(@pvr)
Active Member
Topic starter  

Hmm, klopt. Met veel moeite de Marantz uit de kast gehaald met al die draden die overal naar toe lopen, en de pre-amp is inderdaad een cinch connectie. Die had ik dus even niet in huis.

Nog even over de bedrading : twee core, 1 wit met massa eromheen en 1 rood met massa eromheen. Ik gebruik op dit moment rood voor signaal en de massa voor de andere aansluiting voor de luidspreker op de amp. Als ik een cinch connectie erop aansluit, ga ik ervanuit dat de "rode draad" / massa in de pre-amp connectie gaat en de andere draad er los bij hangt? En hetzelfde weer voor de draad van die andere box?

Enig idee hoe ik dat dan moet aansluiten op zo'n pre-amp aansluiting?

Groeten,

Paul

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Paul,

Je hebt nu de twee draden van je MFB boxen op de luidsprekeraansluitingen aangesloten. De "kern" op het plus-signaal en de mantel/afscherming op het minsignaal. Deze kabel is speciaal bedoeld voor gebruik met DIN, Cinch of Jackpluggen. Het aansloderen van een Cinch is heel eenvoudig.
Een Cinch plug heeft als het ware ook een kern (pinnetje) en een mantel (randje daar omheen). In een Cinch stekker zitten soldeerlipjes waaraan je de kern en mantel van de draad kunt solderen. Meestal heeft het lipje voor de mantel zelfs de vorm van een klemmetje, waar je meteen de hele draad onder kunt vastzetten door het klemmetje met een tangetje dicht te buigen.
Nou, en aangezien je twee boxen hebt en er dus ook twee draadjes zijn (die wel aan elkaar vast zitten maar dat maakt niet uit) ga je ook twee cinch pluggen gebruiken...
Als het niet lukt wil ik wel even een foto maken en plaatsen zodat je een idee hebt.

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 PVR
(@pvr)
Active Member
Topic starter  

Thomas,

Er zijn twee draden (+ afscherming) per box, dus in totaal 4 kabels die van de luidsprekers naar de AMP gaan. Ik heb net twee gouden Cinch connectoren opgehaald, dus ik zal die aan de draden vastzetten die op dit moment naar de luidspreker uitgangen van de AMP gaan.

De boxen zijn niet aanelkaar doorgeschakeld, dus ik neem aan dat de twee "vrije" draden alleen gebruikt worden als je van de ene luidspreker de draad trekt naar de andere, en dan van de andere naar de AMP, correct?

Groeten,

Paul

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Paul,

Per box heb je inderdaad twee draden plus afscherming, dit is gedaan om de links/rechts signalen naar één box te voeren, en vandaaruit naar de andere box, doorkoppeling dus.
In principe kun je per box de twee draden samenvoegen en de twee afschermingen ook, zo lang als je draad en afscherming maar uit elkaar laat! Als je het nu verkregen geheel monteert in een cinch plug dan maakt het bij de box niet meer uit of je de schakelaar op links of rechts zet. Immers, door alletwee de draden die naar één box gaan, loopt toch hetzelfde signaal.
Verbind wel de goede box met de goede kant van de versterker, even met de balans draaien zodat je weet of links en rechts goedom zit...

Succes!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 PVR
(@pvr)
Active Member
Topic starter  

Dat idee staat me wel aan, krijgt het wat "substance" en ook de interferentie risico van het loshangende draadje is dan minder, goed idee!

Cuno had het nog over een "pen" die de versterker aan / uit schakelt. Er zijn geen draden meer over! Hoe gebeurt dat dan?

Groeten,

Paul

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Paul,

goede site, goede ideeën 🙂

Over die pin kan ik je niks vertellen, aangezien ik de 9638 zelf niet ken. Wellicht kan Cuno wat licht in de duisternis brengen?

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 PVR
(@pvr)
Active Member
Topic starter  

Heren,

Het is gelukt! Hij zit nu via de cinch verbinding op de pre-amp uitgang (beide draden gekoppeld), ingangsgevoeligheid op 9 gezet en perfectos! De speakers gaan uit en blijven uit als de muziek ophoudt.

Weer even wennen aan het uistschakelen bij stille passages bij het gebruik als voor-luidsprekers bij de surround sound van de TV.

Naderhand weer even uitgetest of het nog altijd goed geluid was : Heel mooi, als ik buren gehad zou hebben, zouden ze vast niet vrolijk zijn geweest ...

Vriendelijk bedankt voor alle hulp,

Paul

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

De pen waarmee je de 9638 aan en uit kan schakelen is pen 6.
(zie service manual van de F9638)
Deze gaat rechtstreeks naar pen 7 van het ic wat in en uitschakelen verzorgd. Als de spanning op pen 7 groter dan 2 volt wordt schakeld de box in.
Dit kan op 2 manieren. Je zet via pen 6 van de ingangsconnector een spanning > 2 volt op dit ic of je zet een audio signaal er op.
Dan zorgt de schakeling rond transistor 7929, 7931, 7932 en 7933
er voor dat het ic een spanning >2 volt op pen 7 krijgt.
Als je nu pen 6 van ingangsconnector op een of andere manier sluiting of contakt maakt met de massa zal dit de werking van het inschakelcircuit
beinvloeden met onbekend effect.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 3
Deel: